În perioada 31.10.2024- 08.11.2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Dolj a desfășurat acțiuni de control, dispuse la nivel național, sub coordonarea Inspecției Muncii – “Campania Națională privind verificare modului de respectare de către angajatori a prevederilor O.G nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare.
Cetățenii străini non UE pot desfășura activități lucrative pe teritoriul României, în condițiile impuse de actul normativ susmenționat, precum și cu respectarea prevederilor Codului Muncii. Angajatorii români au obligația ca, înaintea primirii la muncă a cetățenilor străini non UE, să obțină aviz de angajare, eliberat de structurile Inspectoratului General pentru Imigrări și să întocmească contract individual de muncă cu respectarea Codului Muncii.
Acţiuni ample
Au fost foarte multe obiective care trebuia îndeplinite în timpul campaniei desfăşurate. Astfel, le prezentăm: identificarea și combaterea muncii nedeclarate a străinilor pe piața muncii din România; identificarea angajatorilor care utilizează cetățeni străini non UE în activități lucrative; identificarea angajatorilor români care primesc la muncă pe teritoriul României un lucrător străin non UE detașat; garantarea în plată a salariului de bază minim brut pe țară; verificarea respectării prevederilor privind timpul de muncă și de odihnă; creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor români pentru necesitatea respectării prevederilor legale privind angajarea străinilor; diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea regimului străinilor pe teritoriul României; eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare. “La nivelul județului Dolj, pentru realizarea obiectivelor campaniei, inspectorii de muncă din cadrul compartimentului Relații de Muncă au efectuat 20 de acţiuni de control, constatându-se un număr de patru deficienţe, fiind aplicate două sancțiuni , una fiind o amendă în valoare de 3.000 lei, cealaltă constând într-un avertisment . Principalele deficienţe constatate au fost: nestabilirea și neacordarea sporului de muncă în zilele de repaus săptămânal; transmiterea cu întârziere a datelor în Registrul Electronic General de Evidență a Salariaților; completarea cu date eronate a Registrului Electronic General de Evidență a Salariaților. În toate cazurile, inspectorii de muncă au dispus măsuri obligatorii de intrare în legalitate, angajatorilor la care s-au constatat neconformități”, a precizat Cătălin Mohora, inspector – şef al ITM Dolj .