“Femeia secolului XXI” şi Liceul “Charles Laugier” din Craiova

0
2707

În perioada 06-12 octombrie, un grup de patru elevi, împreună cu profesorii  Sorin Bîrsan  și  Ludmila Panea,  din cadrul  Liceului “Charles Laugier” din Craiova, a avut ocazia de a participa la un schimb de experiență la “College Pierre de Coubertin”, Chevreuse, Franța, în cadrul  proiectului Erasmus+« Lesfilles au 21-eme siecle » (număr de identificare 2023-1-FR01-KA210-SCH-000158596). Tema celei de-a treia reuniuni în cadrul acestui proiect a fost „Femeia și Științele”. Realizat cu sprijinul Uniunii Europene, acest proiect și-a propus să exploreze și să promoveze rolul femeilor în știință, dar și să încurajeze participarea fetelor în domenii STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică). Activitățile proiectului au inclus ateliere de lucru, sesiuni de discuții și vizite educative, prin care elevii și profesorii din țările participante(Franța, Croația, Italia și Romînia) au putut înțelege mai bine contribuțiile și provocările femeilor în lumea științei.

Schimbul de experiență a avut ca scop încurajarea egalității de gen în educație și știință, explorarea modelelor de succes din istoria și prezentul științei și dezvoltarea competențelor STEM.Prin discuții și prezentări, elevii au aflat despre contribuțiile unor femei remarcabile din istoria științei, precum Marie Curie, și despre rolul femeilor în descoperirile recente din diverse domenii ale cercetării. Atelierele de lucru s-au axat pe activități practice, stimulând creativitatea și înțelegerea proceselor științifice. Activitățile au fost gândite pentru a demonstra relevanța științelor în viața de zi cu zi și au inclus realizarea unor experimente și simulări de fenomene fizice și chimice.

Program diversificat

Activitățile au fost atent planificate pentru a oferi participanților o experiență completă și diversă. Acestea au inclus Ateliere interactive și lucrări de grup,  elevii fiind  împărțiți în grupuri mixte și participând la ateliere de lucru pe teme științifice, dezvoltând proiecte comune. S-a realizat logoul proiectului folosind simboluri feminine din lumea artei, științei, sportului, s-au vizionat filme cu figuri feminine proeminente din lumea științei, urmate de dezbateri și reflecții. De asemenea, nu au lipsit Vizite la centre de cercetare și muzee. În cadrul acestora, elevii și profesorii au vizitat  Centrul de Energie Atomică “Paris-Saclay”, unul dintre cele mai importante centre de cercetare din Franța, adăpostind numeroase instituții de știință și tehnologie, precum Centrul Național de Cercetare Științifică (CNRS), Comisia pentru Energie Atomică (CEA), și diverse universități și institute. Participanții au asistat la demonstrații practice și au interacționat cu oameni de știință din diverse domenii. Conferința susținută de doamna Myriam Beladassi, ingineră și animatoare în rețeaua “EgaliDES”,  a arătat că în centrul de cercetare există inițiative specifice pentru a încuraja diversitatea și incluziunea în știință, cum ar fi programe speciale pentru femei. Acestea includ burse, mentorat și rețele de sprijin, oferind o platformă femeilor cercetătoare pentru a-și dezvolta cariera și pentru a încuraja noi generații de studente să intre în domeniul științific. Femeile de știință din CEA “Saclay” contribuie semnificativ la dezvoltarea cercetărilor în domenii cheie precum fizica particulelor, biofizica, nanotehnologia  și la transformarea peisajului academic și industrial, promovând egalitatea de gen în cercetare. Participanții la reuniune au vizitat institutul “Henri Poincaré” din Paris, unul dintre cele mai prestigioase centre de cercetare în matematică și fizică teoretică din lume. De-a lungul timpului, Institutul “Poincaré” a găzduit numeroase femei de știință care au avut contribuții importante în domenii precum fizica teoretică, matematica pură și aplicată(CécileDeWitt-Morette – Fiziciană teoretică, MarieFarge – Matematiciană și specialistă în mecanica fluidelor, HélèneEsnault – Matematiciană, etc). Institutul “Poincaré” rămâne un exemplu al angajamentului de a promova diversitatea și de a oferi o platformă femeilor cercetătoare pentru a contribui semnificativ la știința globală. Această deschidere și sprijin sunt esențiale pentru dezvoltarea unui mediu academic echitabil și inovator.

Parisul şi cultura sa

Parisul este un adevărat paradis pentru iubitorii de cultură, istorie și artă. Elevii și profesorii s-au bucurat de o experiență inedită vizitândșiadmirând :Louvre, cel mai faimos muzeu din lume, cu o arhitectură impresionantă, Opera Garnier cu  arhitectura sa barocă,  Montmartre, un cartier boem cunoscut pentru Sacré-Cœur și Place du Tertre, Grădinile Luxemburg, un loc perfect pentru relaxare, plimbări și admirarea arhitecturii clasice, Turnul Eiffel, măreție și grandoare. Impactul proiectului asupra participanților a fost semnificativ, dobândind o perspectivă nouă asupra științei, înțelegând mai bine diversitatea și complexitatea acestui domeniu. De asemenea, activitățile proiectului au avut un impact semnificativ asupra atitudinii fetelor față de carierele științifice. Experiența a fost extrem de pozitivă și apreciată atât de elevi, cât și de profesori. Participantă la reuniune,  prof. Ludmila Panea a precizat: „Am învățat nu doar despre știință, ci și despre cultura franceză și despre importanța de a depăși stereotipurile de gen în carieră. Profesorii implicați în proiect au remarcat că elevii au devenit mai deschiși la ideea de a studia și de a lucra în domeniul științei, iar schimbul de experiență a contribuit la dezvoltarea unor abilități importante de colaborare internațională și gândire critică.” La rândul său,  prof. Sorin Bîrsan  a menţionat : “Schimbul de experiență în Franța a reprezentat o oportunitate excelentă de a promova egalitatea de gen în domeniile științifice și de a inspira tinerele generații să aspire la o carieră în știință. Proiectul pe care îl implementăm pe axa KA2 intitulat „« LES FILLES AU 21-EME SIECLE »se încadrează în eforturile de promovare a unei educații echitabile și inclusive și subliniază importanța modelelor feminine în formarea profesională a tinerilor. Discuțiile purtate cu partenerii noștri europeni, experiența acumulată, pot contribui la schimbarea unei idei vechi că științele sunt exclusiv masculine. Urmează ultima provocare a acestui proiect odată cu vizita din luna mai a anului viitor a partenerilor străini în România”.