Şcoala Gimnazială “Sf. Gheorghe” din Craiova pregăteşte anul şcolar, care stă să înceapă, aşa cum se cuvine. Nu vorbim despre activităţile zilnice, de la igienizarea spaţiilor până la asigurarea cu mobilier şi toate celelalte, ci aducem în prim – plan o activitate de suflet. Este vorba despre o scrisoare deschisă, adresată comunităţii, pentru ceea ce înseamnă procesul de învăţământ. “Idealul educațional al școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori, pe care ideal ar fi ca elevii să-l regăsească în jurul lor cât mai consecvent. Astfel, noi, toți cei implicați în procesul educațional (școala, familia și comunitatea), trebuie să colaborăm și să le arătăm copiilor și tinerilor noștri că lucrurile frumoase și benefice pe termen lung se pot realiza doar dacă suntem firi integre, adoptând atitudini și comportamente relaționale adecvate și pozitive față de toate persoanele implicate în actul educativ, față de instituții, mediul înconjurător și societate”, se precizează în deschiderea acestei epistole.
“Misiunea învățământului românesc este aceea de a asigura condițiile necesare pentru atingerea potențialului de dezvoltare a fiecărui beneficiar al educației din punct de vedere cognitiv, socio-emoțional, profesional, civic, astfel încât ulterior acesta să poată participa activ și creativ la dezvoltarea societății. Din păcate, multe dintre școlile din orașul nostru necesitau lucrări de reparare/renovare/reabilitare pentru a fi pe măsura nevoilor și a așteptărilor noastre. Însă faptul că pentru autoritățile administrației publice locale remedierea acestor disfuncții a reprezentat și reprezintă o prioritatenu face altceva decât să aducă tot ceea ce ține de baza materială a grădinițelor/școlilor/liceelor la nivelul standardele de calitate dorite. Școala joacă un rol mai important decât s-ar putea crede în definirea naturii unei comunități. Ar fi minunat ca toți să înțelegem că o comunitate este un loc în care predomină activitățile făcute împreună, iar respectul reciproc este mai mult decât necesar, fiecare membru al acesteia conștientizând faptul că trebuie să fie responsabil în fața celuilalt, pentru că viețile tuturor sunt interdependente. Este esențial să înțelegem că îmbunătățirea permanentă a acestei interacțiuni între toate instituțiile comunității (administrația locală, unitățile de învățământ, serviciile de sănătate, presa, poliția, mediul afacerilor etc.) este elementul vital pentru o societate durabilă și pentru dezvoltarea continuă a tuturor resurselor de care putem beneficia cu toții. Perioada pe care o traversăm acum pune la încercare toate aceste aspecte, însă trebuie să înțelegem că sustenabilitatea acestei interacțiuni se bazează pe implicațiile, pe termen lung,ale acțiunilor de astăzi. ȘCOALA, pentru mulți dintre noi, reprezintă instituția responsabilă cu EDUCAȚIA copiilor/tinerilor. Dar să nu uităm un lucru extrem de important, respectiv faptul că educația nu se oprește în spațiul fizic în care se desfășoară procesul instructiv-educativ. Educația copiilor/tinerilor nu poate fi făcută numai între „zidurile școlii”, EA continuă neîncetat dincolo de pragul școlii, dar CONDIȚIONATĂ de tot ceea ce NOI TOȚI, ADULȚII/SOCIETATEA afișăm în fața lor, ca prime-exemple comportamentale în diferite situații ale existenței umane într-o societate. Toate mediile cu care copiii intră în contact sunt o sursă implicită care le oferă modele de atitudini, comportamente, gândire și interacțiuni”, se menţionează în scrisoare.
Prof. Alina Felicia Dumitru: “Este esenţial să lăsăm liderii locali să implementeze proiectele de reabilitare ale instituţiilor de învăţământ”
Scrisoarea, una venită din suflet, continuă, iar cea care o semnează este prof. Alina Felicia Dumitru, directorul instituţiei de învăţământ preuniversitar, una dintre cele de elită ale Craiovei:” Pentru a putea ajunge să avem școlile dorite este esențial să lăsăm liderii locali să implementeze proiectele de reabilitare ale unităților de învățământ, pentru a căror aprobare a fost nevoie de multă muncă, implicare și responsabilitate, și să înlăturăm „presiunile” provocate de negarea satisfacțiilor pe termen lung pe care finalitatea acestor proiecte o va avea. Nu este benefic nici pentru școală, nici pentru copii, nici pentru părinți, nici pentru restul comunității ca să permitem „savurosului” mesajelor multimedia, de cele mai multe ori cu iz politic, să îngreuneze desfășurarea acestor lucrări. În calitate de director al Școlii Gimnaziale „Sf. Gheorghe” Craiova, unitate de învățământ ce este implicată în derularea proiectului „Măsuri de performanță energetică privind clădiri aparținând de şase unități de învățământ în Craiova”, confirm nevoia iminentă a realizării imperative a lucrărilor de reabilitare, chiar dacă acest fapt obligă la reorganizarea modului în care se desfășoară procesul instructiv-educativ în cadrul școlii. În acest sens, pentru a asigura înțelegerea obiectivă a acestor aspecte, la nivelul fiecărei unități de învățământ în care se efectuează lucrări de reparare/renovare/reabilitare, pentru a facilita finalizarea cât mai rapidă a acestor lucrări, este necesar să existe o comunicare obiectivă și eficientă între toți factorii implicați, în vederea identificării celor mai bune soluții, astfel încât comunitatea să asigure copiilor noștri accesul la educație în medii adecvate care să le stârnească dorința de a învăța, de a-și dori mereu ca „mâine” să devină mai buni decât au fost „azi”, de a continua să construiască „trepte” care să-i conducă la atingerea obiectivelor propuse, adaptându-se astfel la această lume aflată într-o continuă schimbare. De asemenea, de reținut este și faptul că Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Craiova a semnat de curând contractul de finanțare pentru Proiectul „CREȘTEREA CAPACITĂȚII DE REZILIENȚĂ A SISTEMULUI EDUCAȚIONAL DIN MUNICIPIUL CRAIOVA PRIN DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE – CRAIOVA EDUCATĂ”, prin PNRR, prin intermediul căruia 42 de unități de învățământ din oraș vor beneficia de numeroase resurse materiale, după cum însuși titlul proiectului o spune, ca dovadă a preocupării permanente a autorităților locale pentru domeniul educațional. Așadar, bazându-ne pe un echilibru între urgență și răbdare, între scopul personal și cel colectiv (obiectiv), între beneficiile pe termen scurt și cele pe termen lung, haideți să facem un front comun al comunității din care facem parte (administrația locală, unitățile de învățământ, serviciile de sănătate, presa, poliția, mediul afacerilor etc.), astfel încât EFORTURILE TUTUROR SĂ CONDUCĂ LA ÎMBUNĂTĂȚIREA SISTEMULUI DE EDUCAȚIE DOLJEAN. Să nu uităm că „toți oamenii mari au fost mai întâi copii” (Antoine de Saint Exupery), însă „educația ne-a facut ceea ce suntem”. (Claude Adrien Helvetius). Un an școlar cât mai frumos să avem!2