Candidaţi mai mulţi, în acest an şcolar, în Dolj, pentru susţinerea definitivatului în învăţământul preuniversitar

0
361
FOTO: mediafax

În acest an, în Dolj a crescut numărul de cadre didactice debutante, care să susţină examenul de definitivare în învăţământul preuniversitar. Conform datelor prezentate de ISJ Dolj, au fost înregistraţi peste 200 de candidaţi, faţă de anii precedenţi , când cu greu se trecea de 150.

Pentru acest an şcolar, în Dolj sunt 201 profesori debutanţi care vor să susţină examenul de definitivat. Cei mai mulţi candidaţi sunt la educatoare- 51, la învăţători 38, la educaşie fizică şi sport -21 şi educaţie muzicală -11. Pot participa cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ, care este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice şi pentru titularizare. Anul acesta au apărut o serie de modificări, atât în privinţa calendarului, cât şi în privinţa documentelor ce trebuie depuse la dosar.  Schimbările au survenit şi la bibliografie şi la tematică, care variază în funcţie de disciplinele la care se susţine examenul, după cum spun reprezentanţii ISJ Dolj.

 Două etape de examinare

Candidaţii care vor să susţină examenul de definitivat vor trece prin două etape de evaluare. În prima, care este eliminatorie,  şi este realizată de către inspectoratele şcolare, în perioada stagiului practic, cu durata de un an şcolar, constând în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, se  evaluează portofoliul profesional personal şi se susţin  cel puţin două inspecţii la clasă. Etapa a II-a este realizată la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constă într-o examinare scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte. Proba scrisă se va desfăşura pe 19 iulie. Candidaţii trebuie să obţină cel puţin media 8 pentru a promova. Ca şi noutate anul acesta candidaţii trebuie să depună o scrisoare de intenţie având între 200 și 400 de cuvinte, în care se prezintă motivația participării la examenul de definitivat, obiectivele și așteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activității/experienței câștigate pe parcursul desfășurării activității didactice, autoaprecierea portofoliului dar și propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii sau metode ori instrumente de predare-învățare-evaluare în sistem blended-learning sau online.