Asociația “Dominou”, împreună cu partenerii săi EDUPLUS din Spania și Kulturlabor – Try & Error din Germania, implementează, în perioada octombrie 2020-septembrie 2022, proiectul,,Growing communities: Empowerment through social permaculture”. Proiectul este finanțat prin programul “Erasmus+”, acțiunea cheie K2. Proiectul „COMUNITĂȚI ÎN CREȘTERE: Abilitare prin permacultură socială” răspunde la două provocări importante din Europa: incluziunea socială și obiectivele de mediu și climatice, prin utilizarea unei abordări inovatoare a permaculturii sociale, grădinărit în comunitate și stiluri de viață durabile.
Prin implementarea proiectului, partenerii și-au propus să faciliteze adulților, cu accent pe adulții vulnerabili, dobândirea unui set larg de abilități, cunoștințe și competențe necesare pentru a participa activ la societatea modernă, într-o perspectivă pe tot parcursul vieții, cum ar fi:gândirea critică, conștientizarea civică și de mediu; alimentația autonomă și deprinderea de stiluri de viață sănătoase. În cadrul proiectului, care s-a derulat timp de 24 de luni, s-au dezvoltat: un model educațional european , care să permită educatorilor adulți să învețe cursanții, inclusiv adulții din medii defavorizate, să devină adevăraț factori de schimbare în comunitățilelor locale; instrumente de învățare – un set de materiale de instruire și de învățare în ritm propriu (OER), care sprijină grupurile dezavantajate și formatorii de adulți în implementarea proceselor comunitare transformative; un program de implicare, pentru a spori motivația de participare în societate a 60 de adulți, cu accent pe cei cu mai puține posibilități, care au făcut schimb de experiență în timpul microformărilor și activitățilorsociale cu colegii. Este cunoscut faptul că rolul hotărâtor în formarea culturii ecologice la copii aparţine adulţilor – părinţilor şi educatorilor. Cunoştinţele lor despre mediul natural, exemplul propriu de comportament în natură şi al atitudinii faţă de obiectele vii, toate manifestate în acţiuni de îngrijire a plantelor, animalelor şi de ocrotire a naturii în general, sunt decisive. Este important ca instituţiile din educație și ONG-uri implicate în educație să devină centre de dezvoltare a competenţelor ecologice la adulţii ce se ocupă de educaţia copiilor, de educaţie ecologică şi a mediului , ca primă treaptă în formareacontinuă a culturii ecologice. Aceasta este o direcţie prioritară în rezolvarea problemelor ecologice la etapa contemporană. Educatorilor şi părinţilor le revine rolul primordial în formarea culturii ecologice la generaţia în creştere. De aceea, concomitent cu educaţia pentrumediu şi cultură ecologică a copiilor, este necesară activitatea cu educatorii şi părinţii. Activitatea cu adulții, desfășurată în cadrul proiectului, a fost organizată pe mai multe direcţii, între care: informarea acestora cu privire la problemele ecologice actuale și cu privire la necesitatea educaţiei ecologice de la o vârstă timpurie; aducerea la cunoştinţa adulților a obiectivelor privind educaţia culturii ecologice şi a mediului în școală de copii şi a potenţialului familiei în acest proces; implicarea adulților în diverse forme de activitate educativ-instructivă, privind formareaculturii ecologice la copii. Asfel, ,,au fostderulate activități în care am utilizat o abordare inovatoare despre permacultura socială, grădinărit în comunitate și stiluri de viață durabile, urmând, ca la Liceul ”Traian Vuia” din Craiova, să realizăm împreună cu tinerii o grădină comunitară. În cadrul activitățilorderulate, elevii nu învaţă doar să planteze sau sărecolteze un anumit fruct. Membrii asociației au diponibilitatea în a le oferi elevilor și noțiuni din materii precum matematica, istorie sau geografie, prin conexiunile pe care le fac atunci când dezbat un anumit subiect legat de permacultură”, a precizat prof. Ani DRĂGHICI, membru al echipei de implementare a proiectului.