Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a prezentat concluziile celor 43 de zile de dezbatere publică a preconizatelor legi ale educaţiei

0
219
Aseară, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a susţinut o conferinţă de presă, pe tema proiectelor legilor educaţiei, care au fost în dezbatere publică 43 de zile. A venit cu precizări în acest sens.

 

Principalele anunțuri făcute de ministrul Sorin Cîmpeanu

 

În primul rând s-a referit la masa caldă pentru elevi. ” 300 de școli vor fi incluse în programul “Masă caldă”. Important e ca selecția acestor școli să se facă așa încât să beneficieze acei elevi care au cea mai mare nevoie, iar o creștere semnificativă este cea a alocației pentru hrană, la 15 lei / zi . În această listă nu se va mai regăsi colegiul național din centrul unui municipiu, pentru că în mod evident, chiar dacă nu excludem ideea nevoii în acele școli, e de natura evidenței că nevoia e mult mai mare în alte școli”, a  precizat Sorin Cîmpeanu. “A doua preocupare: îmbunătățirea ordinului de ministru privind bursele. La rectificare am solicitat și am primit 300 de milioane de lei, pentru bursele elevilor. De asemenea , un apel de 338 de milioane de euro pentru consorții pentru învățământ dual – a treia preocupare. Numărul de posturi pe care îl mai are în acest moment ME va fi distribuit astăzi (ieri – n.r.), conform cererilor, dar e departe de a acoperi necesarul. ME a decis inițierea unei HG pentru suplimentarea numărului de posturi pentru fiecare județ – a cincea prioritate. E nevoie și de suplimentarea numărului de posturi și în învățământul primar și gimnazial, nu doar în creșe. Premierul s-a exprimat deja că are disponibilitate să facă eforturi, într-o situație bugetară complicată. Totodată, urmărim pregătirile pentru începerea școlii în 5 septembrie. În mai mult de jumătate de județe s-au desfășurat reuniuni prefectură-ISJ-uri. Avem înregistrate 1.486 de seturi de propuneri pentru legile educației”, a mai spus Cîmpeanu.

Mai mult de 9.000 de amendamente propuse

În timpul celor 43 de zile, când preconizatele legi ale educaţiei au fost în dezbatere publică, au fost depuse peste 9.000 de amendamente. “Unele sunt amendamente puternic justificate, altele sunt simple solicitări, a 3-a categorie – amendamente care se repetă, a 4-a categorie – amendamente care sunt total antagonice. Toate vor fi analizate cu maximă responsabilitate în zilele ce vor urma, așa încât săptămâna viitoare să avem o formă care să fie trimisă pe circuitul de avizare – ministere, Consiliul Legislativ, avizul CES. Observațiile vor trebui să fie incluse în lege și vom avea a 3-a formă a proiectelor de legi, după cea la care lucrăm acum, pe baza propunerilor primite. În acea formă, proiectele vor intra în guvern, sper să se întâmple la începutul lui septembrie, nu pot să dau o dată. Vor fi transmise Parlamentului. Am precizat aceste lucruri pentru a înțelege că ieri a fost o zi tristă că s-a încheiat perioada de dezbateri. Dar mai sunt ocazii să se facă propuneri ca din proiecte bune să se facă proiecte și mai bune. Unele dintre propuneri au fost deja analizate și deja acceptate, regăsindu-se în proiectul care va fi avansat în circuitul de avizare” – Sorin Cîmpeanu.

Clarificări pentru învăţământul preuniversitar

  • reprezentarea elevilor în CA ale direcțiilor de învățământ preuniversitar;
  • îmbunătățirea condițiilor de admitere în liceu – care se va desfășura nu doar în colegii naționale, ci și în colegii, o șansă în plus pentru candidați, (…) după Evaluarea Națională (…) Avem disponibilitate din partea Academiei Române pentru elaborarea subiectelor
  • Colegiile au șansa să propună, cu condiția să anunțe din timp, o altă probă
  • A fost clarificat mecanismul de susținere a bacalaureatului, pe planuri cadru complet noi care vor putea fi finalizate după ce va fi adoptată legea. Se justifică susținerea unei probe scrise de sin stătătoare la Limba română – va fi mutat total accentul de pe memorare. Va trebui extinsă lista probelor la alegerea candidaților pentru a acoperi tot spectrul disciplinelor din planul cadrului, inclusiv ele la decizia școlii. Aceste probe trebuie corelate și cu calificările definite de ANC, pentru a putea avea certificate de competență profesionale
  • Asumarea filierei profesionale. În ordin de ministru va fi analizat caz cu caz posibilitatea ca un liceu tehnic și profesional să poată organiza clase și în alte filieră – criterii: licee din mediul rural, izolate; criteriul performanței școlare (de ex.: rezultate la olimpiade); criteriul performanței sportive din liceele tehnice și profesionale
  • Toți angajații palatelor copiilor, cluburilor școlare și cluburilor copiilor își vor păstra statutul de cadru didactic. Unitățile vor avea statutul de unități de învățământ ca unități de educație extrașcolară
  • Niciunul dintre consilierii CJRAE nu-și vor pierde statutul
  • Va exista spațiu bugetar pentru acoperirea cheltuielilor pentru formarea cadrelor didactice și a consilierilor care vor avea statut de cadru didactic
  • Clarificarea situației școlilor speciale
  • Am agreat ca pentru acele cadre didactice care se vor titulariza în școli din mediul rural va exista o primă de instalare, acum luăm în vedere echivalentul a trei salarii medii brute pe economie
  • Monitor dedicat pentru reducerea abandonului școlar
  • Distanță minimă de 500 de metri între școală și locații cu activități economice care pot afecta dezvoltarea armonioasă a copiilor (vor fi definite în legislația subsecventă)

Legea învăţământului superior

  • Decizia de a susține prin lege reprezentarea tuturor celor cinci organizații ale studenților în fiecare comisie națională aflate în coordonarea ME
  • Finanțarea privilegiată a domeniilor STIM
  • Creștere semnificativă a ponderii finanțării pe criterii de performanță în universități
  • Programe naționale incluse în lege
  • Creșterea gradului de reducere de la 50% la 65% a tarifelor de transport pentru studenți
  • Reglementarea la nivel de lege ca fiecare universitate – strategie de incluziune a studenților de etnie romă
  • Posibilitatea de renunțare la titlul de doctor are legătură doar cu drepturile persoanelor. După analiză, vom vedea dacă această propunere rămâne în lege. Dacă rămâne, au fost formulate mai multe propuneri. Persoana care renunță va fi obligată să returneze toate sumele. Propunere luată în considerare: Universitatea care a emis titlul de doctor la care se cere renunțarea să fie obligată să facă o analiză din toate perspectivele – analiză temeinică a tezei de doctorat (schimbare de direcție de la cerere de renunțare la retragere)
  •  Propuneri de schimbare a regulilor privind doctoratele: “După ce vom avea centralizarea cantitativă vom putea să vedem cele 9000 de propuneri ce subiecte abordează. Când vedem concret propunerea, vedem dacă e susținut sau refuzat subiectul respectiv” – ministrul Educaţiei