Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei, vrea desfiinţarea învăţământului simultan

0
518
 În cadrul unei dezbateri pe legile Educaţiei , organizată de Alianța “O voce pentru Educație”, formată din 40 de organizații non-profit, mediul privat și cele mai importante instituții educaționale din România, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, citat de edupedu.ro, că îşi doreşte dispariţia învăţământului simultan.
Învățământul simultan este practicat în mediul rural unde sunt prea puțini copii pentru a forma o clasă. Învățătorii și profesorii sunt nevoiți să predea mai multor copii de vârste diferite dar apropiate, în același timp. Potrivit cifrelor din anul școlar 2021-2022, obținute de Edupedu.ro, 10% din elevii din clasele primare, din România, învață simultan cu elevi din alți ani de studiu. Aproape 92% din dintre aceștia sunt din mediul rural. Sorin Cîmpeanu a precizat că se gândește la două modalități de a elimina învățământul simultan: rezolvarea crizei personalului didactic și acces la același tip de informație: “Un mod de organizare modulară în care acei copii care nu au un profesor de fizică, să aibă acces la un profesor de fizică, prin table inteligente. Nu ne-am concentrat pe îmbunătățirea învățământului simultan (neprevăzute în proiectele legii Educației),  pentru că ne dorim să dispară învățământul simultan, nu să fie îmbunătățit. Și poate să dispară când revenim la cariera didactică, la prestigiul cadrului didactic, la atractivitate salarială, condiții. (..) Odată rezolvată criza personalului didactic, problema învățământului simultan va fi din ce în ce mai puțin prezentă.  O altă modalitate de renunțare la învățământul simultan, în care sunt zeci de mii de elevi cuprinși și calitatea educației nu este asigurată acolo, este un mod de organizare modulară în care acei copii care nu au un profesor de fizică, să aibă acces la un profesor de fizică”.  Ministrul a făcut referire la proiectul tabla interactivă pe care vrea să îl implementeze toate cele școlile din țară, inclusiv în mediul rural, până în 2026. În total, 360 de milioane de euro sunt alocați prin PNRR pentru aceste măsuri, iar ordinul pentru aprobarea standardelor de echipare a unităților de învățământ preuniversitar cu echipamente tehnologice a fost publicat în Monitorul Oficial. “Orice profesor având acces la acea tablă interactivă va preda cu mult mai mare atenție, dacă vreți, pentru simplul motiv că ceea ce scrie nu mai dispare pentru totdeauna atunci când ștergi creta cu buretele, ci se poate transfera în telefonul, laptopul, tableta, în orice dispozitiv electronic al oricărui elev prezent în clasă, acasă sau chiar în spital. Asta face profesorul să fie mai responsabil”, a mai menţionat Cîmpeanu, care a şi completat:  “Vă spun din experiența mea personală, în momentul în care mi-am instalat pentru prima la prima oară această tablă la birou esti tentat să cauți. Poți să faci legături, conexiuni cu omologi, care au disponibilitatea să-ți ofere acces la orele lor. Asta îmi place să cred că va crea și relații de cooperare între cadre didactice și va fi un mijloc care va facilita dispariția învățământului simultan, care este o catastrofă educațională. Sunt 5 niveluri la clasele primare cu același cadru didactic și acolo încă mai merge, pentru că e un învățător, dar gânditi-vă că la gimanziu ai foarte multi elevi unde profesorul de muzică trebuie să predea și fizică și matematică. Nu ne dorim să îmbunătățim învățământul simultan dorim să dispară învățământul simultan”.
Situaţia actuală

Raportat la cei 1,5 milioane de copii din școala primară și din gimnaziu, sistemul de învățământ simultan cuprinde 7,1% din elevii din întreaga țară, dar în învățământul primar 1 din 10 elevi învață în clase simultane. Astfel, în anul școlar 2021-2022 există 7.832 de clase cu elevi ce învață simultan în școlile din România. Situația claselor cu învățământ simultan este astfel reprezentată în școala românească:

  • 7.218 clase în mediul rural
  • 614 clase în mediul urban
  • media este de 14 elevi pe o clasă de învățământ simultan.

Pe cicluri de studiu, 10% din elevii din clasele primare învață simultan (87.835 elevi din 870.341), iar 3,4% din elevii de gimnaziu (23.920 elevi din 702.754) sunt în aceeași situație.

În privința învățătorilor, sunt aproximativ 7.400 de cadre didactice care predau simultan la clasele primare și circa 2.400 de profesori, la clasele gimnaziale, potrivit datelor Ministerului Educației furnizate la solicitarea Edupedu.ro.

Învățământul simultan este specific școlilor din mediul rural. Fie că vorbim de Simultan II (adică două clase simultane), Simultan III, sau chiar Simultan IV – acolo unde învățătorul are în structura clasei elevi de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a.

Declinul demografic, care afectează în special mediul rural și orașele mici, este una dintre cauzele învățământului simultan. Mai puțini copii, înseamnă școli închise. Dar ca să nu fie închise școlile, legislația permite desfășurarea simultană a învățării.

În România, organizarea acestui tip de învăţământ este reglementată prin Legea Educaţiei Naţionale 1/2011 şi Ordinul MECTS 3062/19.01.2012. Astfel, articolul 1-(1) al Ordinului MECTS 3062/19.01.2012 stabilește că „în localităţile izolate geografic sau lingvistic ori în localităţile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar se organizează clase în regim simultan”.

Potrivit Legii Educației Naționale 1/2011, atât în învățământul primar, cât și în cel gimnazial, o clasă de elevi nu trebuie să aibă mai puțin de 10 copii.