Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a organizat în cadrul Intergrupului Cer și Spațiu din Parlamentul European o dezbatere despre comerțul cu emisii în aviație la care au participat foarte mulți raportori din toate grupurile politice.
“A fost o ocazie să putem auzi spectrul opiniilor din Parlament în acest dosar. În acest moment doar 15% dintre certificate se cumpără de către industrie, restul fiind gratis. Se dorește ca pe o perioadă de patru ani industria să cumpere 100% din certificatele disponibile. Însă există opinii potrivit cărora această aruncare pe piața a întregii cantități de certificate ar trebui să se facă în primul an (din cei patru), ceea ce va scoate din buzunarul companiilor și pasagerilor foarte mulți ban. Consecința? În opinia mea, o limitare a mobilității. Pe de altă parte, singura posibilitate a sectorului aviatic de a reduce emisiile este utilizarea combustibililor alternativi, combustibili care au emisii foarte scăzute”, a precizat eurodeputatul român.
Marinescu mai spune că producția de combustibili alternativi din acest moment nu este la nivelul necesarului din industrie. De aceea, este nevoie de o perioadă în care industria de combustibili alternativi să vadă că există piață pe o perioadă lungă, și să poată astfel aduce pe piață produsele cerute. “Există o reglementare în lucru în acest moment, care cere ca până în 2030, 5% din combustibilul folosit în aviație să fie din surse alternative. Noi dorim chiar 10%, pentru că se poate produce această cantitate. Graba pe care o doresc unii va dăuna foarte mult industriei. Efectul va fi micșorarea mobilității. Pentru a face față noilor reglementări (care vor impune plata unei taxe pe emisii și folosirea combustibililor alternativi care sunt de două-trei ori mai scumpi decât cei fosili), compania aeriana va trebui să ridice prețurile. Prețurile ridicate vor duce la un număr mai mic de pasageri. Asta înseamnă un număr mai mic de zboruri. Este adevărat, se va înregistra o reducere de emisii dar și reducere de mobilitate. Mobilitatea a adus și avantaje sociale în Europa: vacanțe, mobilitate pe piața muncii, contactul cu membri ai familiei aflați în alte țări sau pur și simplu contactul cu alte culturi. Aceste efecte sunt foarte benefice pentru societate. În acest dosar s-a văzut clar diferența dintre abordarea comisiilor pentru transport, industrie și cea pentru mediu”.
În Comisia de mediu sunt foarte multe propuneri exagerate, ca de exemplu aceea care ar impune folosirea a 25% combustibili alternativ în 2030,o țintă care este aproape imposibil de atins. “O altă propunere nerealistă este interzicerea folosirii materiei prime vegetale în producerea acestor combustibili. Industria dorește să reducă emisiile dar să își poată continua activitatea. Să sperăm că rezultatul acestor dezbateri se va vedea și la rezultatul votului în cele trei comisii”, a mai spus europarlamentarul PPE..