UE va aloca pentru 22 de proiecte de mobilitate militară aproape 340 de milioane de euro

0
638

UE va aloca pentru 22 de proiecte de mobilitate militară aproape 340 de milioane de euro din anvelopa militară a Facilității de Conectare a Europei (#CEF). Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a declarat că după opinia sa aceşti bani sunt însuficienți. “Am declarat şi pentru POLITICO  faptul că, în opinia mea, amploarea finanțării este mult sub ceea ce este necesar pentru a pregăti continentul pentru o amenințare militară și pentru a satisface nevoile strategice actuale ale UE. În calitate de fost raportor al #PE în dosarul CEF consider că trebuie să ne grăbim și să miscăm acum lucrurile. De altfel, am propus în TRAN utilizarea fondurilor din Mecanismul pentru redresare și reziliență, deoarece aproximativ 232 de miliarde de euro din împrumuturile fondului post-pandemie nu au fost încă alocate pentru utilizare”, a mai explicat deputatul european.

România, ca țară de graniță a Uniunii Europene și a NATO, și-a construit un profil puternic în interiorul Europei în ultimii ani, mai ales ca furnizor de securitate în regiune. Tema infrastructurii capătă o importanță sporită la nivel strategic și de securitate inclusiv din perspectiva NATO. Dincolo de chestiunile legale și birocratice, mobilitatea militară este dependentă de calitatea infrastructurii.

Dintre cele nouă coridoare de transport cuprinse în rețeaua europeană propusă de către Comisia Europeană, România figurează cu proiecte de conectivitate de transport pe coridorul Rin-Dunăre și pe coridorul Orient-Mediterana de Est.

O altă componentă rutieră este evidențiată între zona de frontieră Calafat-Vidin – Craiova – Caracal – Bucureşti – Constanţa. Vorbim de oraşele care găzduiesc  Brigada multinațională NATO din România, zona scutului de la Deveselu, capitala București, care este şi gazda Comandamentului multinațional de Divizie Sud-Est al NATO, și Constanța, gazdă a bazei militare Mihail Kogălniceanu.

Conectivitatea pe coridorul Orient-Mediterana de Est România este cuprinsă pe ruta Arad, Timișoara, Drobeta Turnu Severin, Craiova și Calafat.

În eventualitatea în care structura de comandă a NATO pentru mobilitate militară va fi găzduită de Germania, este obligatorie legătura dintre Oltenia cu Vestul.