Gratuităţile RAT Craiova se întorc – Călătorii în alb pentru 44.000 de pensionari

0
410

Pensionarii craioveni, cu pensii mai mici de 1.000 de lei pe lună, ar putea circula, din nou, gratuit cu mijloacele de transport în comun. Autorităţile locale susţin că au găsit cadrul legal care le permite să acorde această facilitate maximă pentru 44.000 de persoane în vârstă, fără a cheltui nimic în plus de la bugetul local.

Consilierii municipali sunt primii care vor da cu ochii de acest proiect. La propunerea primarului Antonie Solomon, proiectul a fost inclus pe ordinea de zi, urmând să fie supus dezbaterii în şedinţa de joi. Dacă va primi un vot pozitiv,  toate facilităţile care sunt incluse acolo vor începe să fie acordate pensionarilor, studenţilor şi elevilor începând cu data de 1 martie. “Am ţinut cont de numeroasele solicitări venite din partea pensionarilor craioveni şi, aşa cum am spus în repetate rânduri, am făcut-o numai după ce am găsit cadrul legal, dar şi condiţiile financiare care să permită luarea unei astfel de decizii. Nu era de dorit să aducem pierderi şi mai mari la Regia de Transport, ci să găsim soluţia prin care bugetul asigurat de Consiliul Local să poată permite şi includerea acestor facilităţi. Mă bucur că am găsit aceste soluţii pentru 67.000 de pensionari din Craiova, care au muncit pentru acest oraş”, a declarat Antonie Solomon, primarul Craiovei.

Facilităţi maxime pentru o pensie sub 1.000 de lei

Autorităţile propun, prin acest proiect, să se acorde gratuităţi de 100% pe mijloacele de transport în comun aparţinând RAT Craiova pentru pensionarii care au domiciliul în acest municipiu şi care beneficiază de un venit net din pensie de până la 1.000 lei pe lună. În cazul în care depăşesc această sumă, ei îşi pot cumpăra abonamentele la jumătate, municipalitatea acordându-le subvenţionarea cu 50% din preţ pentru orice tip de abonament. În ceea ce îi priveşte pe studenţi şi elevi, aceştia vor beneficia de o reducere cu 50% din preţul abonamentelor. Spre deosebire de pensionari, ei primesc subvenţie de la buget numai pentru abonamentele eliberate pe o singură linie de transport. Şi studenţii şi elevii trebuie să frecventeze cursurile de zi la instituţiile de învăţământ autorizate din municipiul Craiova.

Călătorul, doar cu cuponul în buzunar

O altă noutate ar fi şi că pensionarii care pot beneficia de gratuităţi nici nu mai trebuie să se prezinte la tonetele de bilete. În cazul lor nu mai este obligatorie emiterea unui abonament nominal, autorităţile stabilind că aceştia vor putea călători pe baza cuponului de pensie dintr-o lună anterioară, însoţit de actul de identitate, controlorii urmărind să vadă dacă se încadrează sau nu în pensia de 1.000 de lei. Nu acelaşi lucru este valabil pentru cealaltă categorie de călători care beneficiază de o subvenţie la jumătate din preţul abonamentelor. Pensionarii cu pensii mai mari de 1.000 de lei pe lună trebuie să meargă la ghişeele RAT Craiova pentru a-şi primi abonamentul redus, aducând cu sine un cupon de pensie din luna anterioară. De asemenea, şi studenţii şi elevii trebui să prezinte la eliberarea abonamentelor subvenţionate adeverinţe de la unităţile şcolare.

Gratuităţile se plătesc din ocolirea plăţii TVA-ului

Interesant este modul cum au găsit autorităţile locale aceşti bani pentru acordarea gratuităţilor. În raport se precizează că această decizie nu implică nici o altă suplimentare de fonduri şi că toată găselniţa este dată numai şi numai de legislaţia în vigoare. Manevra pe care municipalitatea a găsit-o se referă, în principal, la înlocuirea modalităţii de subvenţionare a abonamentelor pentru pensionari, modalitate care se găseşte în Legea transportului public local, aflată în vigoare din 2007. Autorităţile explică acest lucru în felul următor: dacă până acum municipalitatea acorda subvenţii strict pe baza abonamentelor ridicate în decurs de o lună – decontând pur şi simplu banii respectivi – se propune acum ca Primăria Craiova să plătească de la buget toată diferenţa care rezultă între cheltuielile pe care le face RAT Craiova cu transportul şi sumele pe care le încasează de la călători, în acea lună.

Primăria Craiova spune că va urmări la sânge circulaţia banilor

Potrivit directorului economic al Primăriei Craiova, Nicolae Pascu, această modalitate nu scoate bani de la buget, ci, invers, se câştigă nişte venituri. Finanţiştii municipalităţii spun că acest lucru provine dintr-o scutire de TVA, pe care Codul Fiscal o permite în cazul în care subvenţia se face pentru cheltuieli materiale – aşa cum intenţionează acum autoritatea publică, şi nu pe decontări – aşa cum se proceda în anii precedenţi. “Această modalitate de finanţare permite ca aproximativ 75% din întreaga sumă aprobată prin buget pentru RAT Craiova să rămână la regie, nemaifiind purtătoare de TVA, conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare”. Rămâne sensibil capitolul cheltuielilor – existând riscul ca Regia să umfle această sumă din dorinţa de a primi mai mulţi bani de la buget –, dar autorităţile dau asigurări că vor urmări foarte atent şi acest aspect.

Cele 13 milioane de lei asigură “funcţionarea” RAT Craiova

La un calcul al Primăriei Craiova, reiese că această modalitate de finanţare permite ca un număr de aproximativ 44.200 de craioveni să circule gratuit cu mijloacele de transport ale RAT Craiova şi alţii 23.900 de pensionari să poată să-şi ridice abonamente la jumătate de preţ pe toate liniile, aşa cum prevede noul proiect de hotărâre. Pe de altă parte, autorităţile mai susţin şi că suma de 13 milioane de lei, care a fost acordată de la buget pentru susţinerea regiei pentru întregul an, nu doar că ajunge pentru acordarea tuturor acestor facilităţi, dar şi că  “îi asigură funcţionarea operatorului de transport, existând posibilitatea pe parcursul anului bugetar să fie suplimentată funcţie de evoluţia costurilor operatorului de transport”. Reamintim că aleşii PDL, în frunte cu viceprimarul Mărinică Dincă, solicitaseră o subvenţie de 60 milioane de lei pentru RAT Craiova, cu aceeaşi intenţie de a se acorda, din nou, gratuităţi pensionarilor.