În luna septembrie, Şcoala Gimnazială “Decebal” din Craiova a fost gazda unei întâlniri, din cadrul proiectului Erasmus + Ka201, derulat la nivel european, din acesta făcând parte şase unităţi de învăţământ, din tot atâtea ţări: România (reprezentată de Şcoala Gimnazială “Decebal”), Letonia, Turcia, Grecia, Austria şi Slovenia. Proiectul are un nume care arată şi scopul său: “Lăsaţi echitatea să evite discriminarea!”. La întâlnire, au fost prezenţi reprezentanţi ai tuturor celor implicaţi, excepţie făcând cei din Slovenia, din condiţii obiective – pandemia de COVID – 19. S-a efectuat schimburi de experienţă, între elevi şi profesori, s-a discutat despre problema discriminării, iar concluzia a fost una singură: cea care dă şi titlul programului.
Globalizarea aduce problema amestecării culturilor, iar reunirea acestora este problematică, devenind haotică, atunci când are loc prin migraţie. Fiecare ţară se confruntă cu această problemă, fiind nevoie de includerea tuturor în societate. În acest sens, Şcoala Gimnazială “Decebal” din Craiova, parte dintr-un proiect european, a fost gazada celorlalţi parteneri în program. “A fost o întâlnire între elevi şi profesori care provin din ţări europene care se confruntă cu fenomenul migraţiei şi implicit al integrării acestora în societate. Au venit, din ţările partenere în proiect, mai puţin Slovenia, din cauza pandemiei, 11 elevi şi şapte profesori. Tema a fost învăţarea copiilor să nu discrimineze. Depinde de noi cum îi învăţăm pe copii să nu facă diferenţe sociale între ei. Cu toţii trebuie să învăţăm şi din celelalte culturi. Aici, la “Decebal”, elevii noştri vorbesc fluent engleza, având o experienţă cu aceste programe europene. Cred că a fost o întâlnire benefică pentru toţi. Dar, despre problemele ţărilor din care provin îi las pe invitaţi să vorbească”, a precizat prof. Dorina Goiceanu, director – adjunct al Şcolii Gimnaziale “Decebal”, coordonator la nivel local al acestui proiect.
Probleme peste tot, dar care pot fi depăşite
Invitaţii nu s-au lăsat aşteptaţi şi au vorbit cu ceea ce se confruntă. Reprezentanta şcolii “Verein Fur Eine Offene Geselleschaft” din Austria, Ana Jugo, a menţionat: “Noi ne-am focusat, în ultimii doi ani, pe imigranţi. A fost o problemă, la început, cu modul în care priveau localnicii iintegrarea migranţilor, dar s-a depăşit. S-au creat strategii în acest sens. Personal, am rădăcini în Bosnia şi ştiu ce însemnaă migraţia. La Craiova, am găsit oameni deschişi sociabili şi voi pleca cu o experienţă foarte bună de aici “. O problemă a fost expusă şi de reprezentanta şcolii “Vehbi Dincerler Fen Lisesi” (Turcia), Kismet Mermerkaya: “Am avut probleme cu refugiaţii sirieni, noi, în oraşul Gaziantep, fiind chiar lângă graniţă. La început, cei veniţi au fost primiţi bine, dar au apărut dificultăţile. Problematica difersităţii culturale este destul de mare, la care se adaugă şi şomajul. De aceea, am fost promotoarea acestui proiect, cu toţii trebuind să ne adaptăm metodele de predare. Am întâlnit la Craiova oameni extraordinar de ospitalieri, eu fiind la a II-a vizită în România”. Reprezentanta Letoniei, de la “Gulbenes Novada Vidusskola”, a surpins, pe toată lumea, cu nemele său: Dita Grigore. “Este un nume frecvent la noi, şi ştiu că v-aţi gândit că aş fi din România. Referitor la proiect, fiind fără experienţă, i-am întrebat pe colegi cum s-ar putea rezolva problema. Am vorbit cu prieteni de la diverse asociaţii, ONG-uri şi colaborăm pentru integrarea migranţilor. Cu toţii avem nevoie să învăţăm, iar activităţile desfăşurate la Craiova au fost foarte bune, ia prin proiect sper să se implementeze acţiuni de succes. În ceea ce priveşte Craiova, am rămas plăcut susprinsă şi mi-au plăcut inclusiv tradiţiile”, a spus Dita Grigore. La rândul său, Paidaraki Kyriakitsa, de la “Dieythnsi Deyterobathmias Ekpaideysis N. Rodopis” (Grecia) a menţionat: “La Craiova am văzut oameni cât se poate de primitori şi dispuşi să te ajute. Dar, revenind la proiect, în Grecia avem nu numai refugiaţi, ci şi foarte multe minorităţi, cea musulmană fiind cea mai numeroasă. Trebuie să-i învăţăm pe copii să studieze civilizaţiile tuturor ţărilor şi ne batem pentru ideile umaniste. Nu ridicăm ziduri între noi, trebuie să trăim împreună”. Ca o concluzie – “Lăsaţi echitatea să evite discriminarea!”.