„Şcoala naşte şefi, nu lideri”

0
1840

 Sâmbătă, 08 februarie 2020 a avut loc în sala „Constantin Brâncuşi” a hotelului Ramada Plaza din Craiova conferinţa SuperTeach, eveniment care s-a bucurat de prezenţa profesorilor, elevilor, dar şi a altor participanţi care au dorit să asiste la această mişcare în educaţie.

           Craiovenii s-au bucurat de o serie de discursuri şi ateliere practice pe parcursul întregii zile. Conferinţa a reunit speakeri din diverse domenii – profesori formatori, specialişti în educaţie, oameni de business – printre care: Dragoş Anastasiu, CEO Eurolines Grup, fondator SuperTeach, care a moderat evenimentul şi Ciprian Stănescu, comoderator al acestei conferinţei, fondator Social Innovation Solution.

„Să vă ridicaţi mâinile şi să le pocniţi. Puteţi mai mult? Ştiţi pe cine aşi aplaudat? Pe voi. Sunteţi aici, faceţi eforturi. Sunt convins că sunteţi aici din acelaşi motiv pentru care suntem şi noi aici – să schimbăm ceva în România. Aveţi cea mai importantă meserie din lume. Doctor fără profesor nu există, profesor fără doctor există.”, a spus Dragoş Anastasiu.

A urmat o serie de întrebări, iar câştigătorii se vor bucura de un week-end în Delta Dunării cu mic dejun asigurat. La prima Conferinţă SuperTeach din acest an, prima câştigătoare vine din Piteşti şi a participat la cinci dintre evenimentele organizate, iar la cea de-a doua, din Craiova, a venit să se redescopere.

„Nu există noi. Există eu”

          Imediat după aceste mici concursuri a început un brainstorming la care participanţii au răspuns care sunt problemele sistemului educaţional: motivaţia profesorilor, lipsa parteneriatului între părinţi şi profesori, teama profesorilor de schimbare, competiţia între profesori, programa supraîncărcată, abandonul şcolar, părinţii, clasele supraaglomerate şi lipsa feedback-ului.

„Nu există noi. Există eu. Faptul că se vorbeşte cu >>noi<<: >>noi nu facem<<, este greşit. Dacă spunem noi înseamnă că aşteptăm o schimbare de la altcineva. SuperTeach îşi propune să îşi înveţe participanţii că pot să schimbe România şi trebuie folosit mereu >>eu<<” , a spus Dragoş Anastasiu.

„Nu este neapărat vorba despre matematică, nici despre română şi nici engleză”

            Felix Tătaru, CEO GMP Group, fondator SuperTeach, prezent şi el la acest fenomen în educaţie  a lansat în sală următoarea problemă de dezbatere: „De ce am avea nevoie ca să avem un impact asupra copiilor?”. Craiovenii prezenti au răspuns: deschidere spre nou, inspiraţie, creativitate, promovarea valorilor, iniţiativă, atitudine, dragoste şi motivaţie. „Ne dorim o ţară cu mentalitate deschisă. Provocarea profesorului este să caute şi să dezvolte ce e mai bun în fiecare elev pe care îl are la clasă. Dacă eu aş putea să văd versiunea cea mai bună a copilului meu, voi aţi putea să vedeşi aptitudinile copiilor de la clasă. Nu este neapărat vorba despre matematică, nici despre română şi nici engleză.

Acesta a mai spus că fata lui nu a putut să înveţe tabla înmulţirii, în timp ce fiul acestuia deja o ştia. Având în vedere că fata lui avea inteligenţă  muzicală, fiind foarte bună în zona artelor, a învăţat tabla înmulţiri cântând-o, a adăugat Felix Tătaru pentru a-şi întări argumentul.

Fondatorul SuperTeach a mai menţionat că suntem singura ţară care abordează această problemă la nivel sistemic. „Cei din America sunt inspiraţi din ce facem noi aici, la SuperTeach şi şi-au propus ca România să fie o ţară-pilot. Aceste conferinţe se cer şi nu ştiu când s-a întâmplat, dar o mână de oameni au împărtăşit ce au aflat la conferinţele colegilor lor în cadrul unui eveniment ce a cuprins circa 100 de persoane”, a adăugat el.

Publicul craiovean a aflat în minutele ce au urmat ce înseamnă „mentalitate deschisă”. „Referinţa sunt eu. Nu pot iubi pe cineva mai mult decât mă iubesc pe mine. Nu pot să am în nimeni mai multă încredere decât am eu în mine. Totul începe aici, în mine – profesor, părinte!”, a concluzionat ce înseamnă mentalitate deschisă, Felix Tătaru.

„Dintr-un eu pe munte, a devenit un noi pe munte”

        Andrada Mazilu, prof. învăţământ primar la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timişoara, face 203 de lucruri pe minut aşa cum o descrie Ciprian Stănescu, comoderatorul evenimentului. Aceasta spune că „dacă vrei să mergi repede, mergi singur, iar dacă vrei să ajungi departe, mergi împreună”. Povestind despre o călătorie pe munte, aceasta a mai spus: „călătoria în educaţie a fost asemănătoare. Nu am ştiut cum începe. Nu am ştiut ce urmează. Dintr-un eu pe munte,  a devenit un noi pe munte”.

Aceasta a mai adăugat că nu ştia cât de multe lucruri se întâmplă în jur şi că impactul pe care fiecare dintre noi îl putem avea este mult mai mare decât credem.

„Nu aveam puterea să vorbesc mai puţin şi să ascult mai mult”, a spus Diana Brătucu, prof. învăţământ primar la Şcoala Gimnazială „Traian” din Craiova. Aceasta a mai spus că a înţeles că nu există o reţetă miraculoasă pe care  poţi să o aplici pentru a obţine ce vrei, ci doar să te uiţi la tine şi la celălalt. „La baza mentalităţii deschise, acest concept pompos, se află de fapt puterea relaţilor”.

„Şcoala naşte şefi, nu lideri”

     Următoarea parte a conferinţei a continuat cu câteva testimoniale realizate de nişte copii pentru postul de radio fondat de Felix Tătaru, Itsy Bitsy. „Mie, la grădiniţă mi-ar plăcea mai multă joacă şi mai puţine activităţi”, „Profesorii să lase puţin aerele şi să fie la nivelul copiilor”, „Noi copii învăţăm prin joacă”.

La eveniment au participat şi profesori SuperTeach care au urmat cursurile şi au devenit formatori, dar şi elevii voluntari din Craiova care au fost pe tot parcursul evenimentului la dispoziţia participanţilor la conferinţă.

Vlad Iordache, elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova este unul dinte voluntarii prezenţi la eveniment. Întrebat de Mariana Păureanu, prof.consilier dr., participant în cadrul Conferinţei SuperTeach , cum vede el că poate contribui la dezvoltarea sistemului educaţional din România, Vlad Iordache a răspuns: „Prezenţa noastră aici face parte din schimbare!”.

Acesta a mai menţionat că se fac foarte multe comparaţii între elevi, dar nu şi cooperări. „Un prieten mi-a spus că vrea să fie şef. Eu nu am auzit de la el că vrea să fie un lider şi atunci mi-am dat seama că şcoala naşte şefi, nu lideri pentru că nu ne învaţă să fim cooperanţi, ci să fim într-o permanentă concurenţă”.

„Astăzi, acel copil este în sală şi vă vorbeşte”

       „Nu am venit aici să luaţi ceva de la noi. Marea noastră problemă este cum gestionăm banii pe care îi luăm. Vă simţiti educaţi financiar? România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte educaţia financiară. Eram genul de om care în ziua de salariu scoteam toţi banii şi mă trezeam la jumătatea lunii că îmi rămâneau foarte puţini bani până la următorul salariu. Atunci m-am decis să realizez nişte prezentări PowerPoint cu care să merg în şcoala Altfel şi aşa a luat naştere cu ajutorul colegilor mei, Şcoala de Bani.”, a spus Sergiu Penciu, Manager Dezvoltare Parteneriat – digital banking – BCR.

Ultimul speaker a fost Vasile Braşovanu, coordonator program educaţional – Speeding Knowledge Foundation, el a spus povestea unui copil care a asistat la violenţă, dar  a fost şi victima violenţelor şcolare. „Ce învaţă? El învaţă că trebuie să devină agresor. Oamenii îi dau o mână de ajutor după ce văd că are nevoie de ajutor. Astăzi, acel copil, este aici şi vă vorbeşte despre cât de important este să vorbim despre un subiect  din societatea noastră şi anume violenţa în familie, violenţa de pe stradă şi cea din şcoală”, a spus el.

Acesta a vorbit despre legătura dintre violenţă şi educaţie. „Un prim pas este să vorbim despre realitatea în care trăim şi să avem ochi să o vedem pentru că violenţa este în jurul nostru! O să vorbesc din experienţa omului care merge în multe şcoli şi asistă la multe ore din spatele clasei. Vrem nu vrem discuţia ajunge în zona de valori şi modele. De multe ori pedepsim agresorul. Nimeni nu se naşte agresor. Trebuie nu să îi sancţionăm pentru că, în cele mai multe cazuri, ei recidivează. Noi trebuie să le dezvoltăm abilităţile socio-emoţionale.”, a spus Vasile Braşovanu.

Evenimentul s-a încheiat cu o tombolă, iar câştigătorul acesteia se va duce într-o tabără de 10 persoane timp de 6 zile în Delta Dunării, dar şi cu atelierele SuperTeach, două dintre ele s-au ţinut tot la Ramada Plaza, iar celălalte au avut loc la Şcoala Terraveda din Craiova, iar primul training organizat în acest oraş va avea loc pe 3, 4, 5 aprilie.