La schimb cu tonele de deşeuri ce vor veni spre depozitul de la Mofleni, Craiova are, în sfârşit, parte şi de mult-promisele containere îngropate, care vor scăpa oraşul de miros, aducându-l în era civilizată. Autorităţile locale s-au şi apucat de lucru: aşează pe hartă locaţiile celor 729 de sisteme moderne de colectare. Dar se constată că nici aici treaba nu este ca şi rezolvată, tot mai apar unele mici complicaţii.
Masterplanul de deşeuri al Doljului este, de departe, cea mai stufoasă şi complicată investiţie de până acum. Proiectul este gestionat de autorităţile judeţene şi presupune ca, la finalul său, să conexeze toate localităţile judeţului, începând cu Craiova şi terminând cu cel mai mic sătuc, într-o singură reţea de colectare a gunoaielor. Pe această idee a fost scris proiectul şi a fost acceptat de reprezentanţii UE, iar în noiembrie 2014 a fost semnată cererea de finanţare. Pe o valoare uriaşă – 54 milioane de euro, apoi s-a trecut la treabă.
De atunci, s-au scurs trei ani şi mai bine, timp în care cele 9 componente de achiziţii, în care a fost răsfirat proiectul, au început să fie scoase la licitaţii. Fiind vorba de sume mari, nu a durat mult până să apară complicaţiile. Firmele pierzătoare nu s-au mulţumit să-şi încheie aici parcursul şi au contestat rezultatele. S-a făcut uz de toate mecanismele legale şi, în ultima fază, s-a ajuns în instanţă. În aşteptarea verdictelor, autorităţile judeţene s-au văzut nevoite să gestioneze cât mai bine termenele şi procedurile, oficialii europeni urmărind atent, în tot acest timp, toţi paşii de implementare.
Un depozit ecologic şi 729 de containere îngropate
Craiova este unul dintre cei mai mari beneficiari ai Masterplanului, poate chiar cel mai avantajat. Cum Masterplanul nu se putea aşeza decât în jurul unui mare depozit ecologic de deşeuri şi Craiova avea unul – pe cel de la Mofleni, autorităţile craiovene s-au lăsat convinse după ce şi-au negociat condiţiile: beneficiile pentru oraş să fie, din start, mai mari. Să se modernizeze, în general, toată reţeaua de colectare a gunoiului menajer. Municipalităţii i-au fost dedicate două componente ale Masterplanului: una de dotare cu containere îngropate, care să înlocuiască toate platformele descoperite, şi a doua – de desemnare a unui operator puternic, dotat cu maşini moderne, care să transporte gunoiul într-un mod mai civilizat.
După multe aşteptări, prima licitaţie, cea pentru montarea celor 729 de containere îngropate a fost, în sfârşit, adjudecată. După o primă rundă anulată şi încă una contestată, investiţia şi-a găsit, în fine, un câştigător: SC European Waste Technology din Craiova, care a reuşit să-şi adjudece licitaţia din a doua încercare, numai după ce coborât mult preţul de achiziţie – de la 45 milioane de lei, cu cât s-a plecat, la 28 milioane de lei.
O problemă de …teren minat
După multe aşteptări, Masterplanul a ajuns, în sfârşit, în curtea Primăriei Craiova. Autorităţile locale se află acum în postura în care trebuie să arate doar cu degetul spre locurile unde ar vrea să-i fie montate containerele îngropate. Ca un făcut, probleme nu s-au terminat nici acum; este o procedură care are, mai nou, chichiţele ei. „Se lucrează, sunt solicitări în permanenţă către Primăria Craiova vizavi de terenuri şi utilităţi. Bineînţeles, se ivesc şi probleme, pentru că ştiţi cum este, mai apare o conductă, un cablu… Dar există o echipă, desemnată la nivelul primăriei, care ţine în permanenţă legătura atât cu Salubris, cât şi cu constructorul care le va monta”, recunoaşte, deschis, primarul Craiovei, Mihail Genoiu.
În principiu, cele 729 de containere ar trebui să fie aşezate exact pe locul vechilor platforme de gunoi. Dar, pentru că va trebui să se sape mai în adâncime pentru introducerea lor, autorităţile au constat că unele amplasamente nu mai corespund, fiind străbătute de tot felul de conducte. Alte sunt fâşii de proprietăţi private, revendicate în ultimii anim care, din nou, nu mai pot fi folosite. La un prim calcul, pentru aproape 200 de locaţii trebuie să se găsească o altă variantă. În aceste condiţii, se pune întrebarea cât va mai dura până ce vom avea primele containere? Nu se ştie. „Nu pot să vă spun cât se va realiza până la sfârşitul acestui an, contractul nefiind derulat de noi”, a transmis primarul Craiovei.