Deszăpezirea străzilor din Craiova va fi realizată, în această iarnă, cu aproape 100 de utilaje, dintre care mai mult de jumătate urmează să fie închiriate de pe piaţă. Acţiunea de deszăpezire va fi coordonată, ca şi în anii trecuţi, de SC Salubritate, care participă, la rândul ei, cu 37 de utilaje proprii.
SC Salubritate Craiova SRL, societate care are în sarcină deszăpezirea căilor publice din Craiova, a demarat procedura de licitaţie deschisă pentru închirierea unor utilaje necesare desfăşurării acestei activităţi în iarna 2017-2018, termenul-limită pentru depunerea ofertelor fiind 1 noiembrie 2017. Potrivit anunţului publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, societatea va închiria de la terţi, în funcţie de condiţiile meteorologice existente, minim 36 şi maxim 55 de utilaje cu şofer, împărţite în zece loturi. Salubritatea este interesată, printre altele, să închirieze tractoare echipate cu plug şi lamă pentru împins zăpada şi remorcă pentru transport, precum şi tractoare cu echipament pentru împrăştiat material antiderapant.
Licitaţia de închiriere a utilajelor a fost lansată
Pe lista de utilaje, reprezentanţii Salubrităţii au mai trecut autogredere pentru împins zăpada, vehicule de gospodărie comunală cu lamă, precum şi sărăriţe cu ajutorul cărora se va acţiona pentru prevenirea instalării stratului de polei. Dacă iarna va fi grea şi vor fi căderi masive de zăpadă, Salubritatea vrea să se asigure, încă de pe acum, că dispune şi de utilaje puternice pentru a interveni pe străzi, urmând să închirieze încărcătoare frontale cu cupă şi lame, dar şi autobasculante 7-16 tone, pentru transport. În ultimul lot de utilaje, autorităţile au inclus şi vehicule de gospodărie comunală echipate cu sistem de turbofreză pentru activitatea de deszăpezire.
Tarife de aşteptare şi tarife de acţionare
Cele 10 acorduri-cadru pentru închirierea utilajelor de intervenţia urmează a fi încheiate de Salubritate, potrivit conducerii societăţii, pentru o perioadă de patru luni calendaristice, care vor începe să curgă de pe data de 15 noiembrie 2017 şi se încheie pe 15 martie 2018. “Analizând evoluţia licitaţiilor deschise pentru închirierea utilajelor folosite la deszăpezire, organizate de societatea noastră în ultimii ani, SC Salubritate Craiova SRL a decis, în acest an, să se alinieze realităţilor din piaţă şi să introducă, pentru fiecare lot în parte, un număr minim şi un număr maxim de ore de acţionare, precum şi un număr minim şi un număr maxim de ore de aşteptare”, a declarat Mihai Butari, director general al SC Salubritate Craiova SRL.
Maşinile vor fi plătite în funcţie de timpii de acţiune
Cu alte cuvinte, SA Salubritate va plăti societăţilor de construcţie de pe piaţă chirie pentru utilaje la două tarife, unul de aşteptare, care decurge din momentul în care se activează comandamentul pentru deszăpezire, şi alt tarif, mai mare, pentru intervenţia propriu-zisă pe străzile şi aleile din domeniul public al Craiovei. Alături de vehiculele industriale închiriate, menţinerea în stare de funcţiune a căilor publice din Craiova va fi asigurată şi de cele 37 utilaje ale SC Salubritate Craiova SRL. Aşa se face că, dacă va fi nevoie, Salubritatea poate să acţioneze pentru deszăpezirea căilor de circulaţie cu aproape 100 de utilaje diverse, dintre care unele de mare capacitate.
Se refac şi stocurile de material antiderapant
În ceea ce priveşte aprovizionarea cu material antiderapant, în prezent, SC Salubritate Craiova SRL are deja în stoc o cantitate de 867,88 tone de sare, 523,46 metri cubi de nisip şi 10,28 tone de clorură de calciu. Potrivit autorităţilor locale, dacă va fi nevoie de cantităţi mai mari de material antiderapant, se vor mai cumpăra. Pentru comparaţie, anul trecut, societatea a achiziţionat minim 2.000 tone şi maxim 6.000 tone de sare industrială pentru deszăpezire, cu o valoare estimată situată între 520.000 lei (cantitate minimă) şi 1.560.000 lei (cantitate maximă), fără TVA. De asemenea, SC Salubritate Craiova SRL a încheiat două acorduri-cadru pentru furnizarea 150 tone de cloruri de calciu şi 30 de tone de clorură de magneziu.
Peste 2 milioane de lei, nota de plată a deszăpezirii trecute
Iarna trecută, Salubritatea a urmat o procedură absolut identică. Cam în aceeaşi perioadă a anului, a fost scoasă la licitaţie procedura de închiriere a utilajelor de intervenţie de care este nevoie la deszăpezire şi pe care societatea de salubritate nu le deţine în parcul auto. Și atunci, pe listă s-au aflat aceleaşi maşini, numărul total pe care şi l-a asigurat Salubritatea fiind de 100 de utilaje diverse. Valoarea totală a celor 10 acorduri-cadru, care au fost licitate şi semnate pentru o durată de patru luni de iarnă, din noiembrie şi până în martie, a fost estimată între 1.536.408 lei şi 2.423.304 lei, fără TVA, maşinile suplimentare fiind închiriate, în majoritate, de la RAADPFL Craiova şi SC Delta ACM Bucureşti, Salubritatea contând şi pe 41 de maşini din parcul propriu. S-a dovedit că a fost o iarnă blândă, cu căderi puţine de zăpadă, dar cu temperaturi scăzute, acţionându-se mai mult cu material antiderapant.