În perioada 08.05.2017 – 16.06.2017, s-a desfăşurat o acţiune tematică naţionala de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit, cu sau fără ipotecă, de către instituţiile financiar nebancare, încheiate în intervalul 01.02.2017 – 05.05.2017. În cadrul operaţiunii au fost verificate 40 de instituţii financiare nebancare. Pentru abaterile constatate: s-au aplicat sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 337.000 lei; s-au dispus măsuri de remediere a deficienţelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte; măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile; măsuri de corectare a oricăror neconformităţi cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, precum şi măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea in legalitate.
La nivelul structurii centrale, au fost încheiate 57 Procese Verbale de Constatare a Contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 489.000 le şi au fost restituite, până în prezent, consumatorilor sume în valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 Euro, 13.724,76 CHF şi 252,23 USD, urmare a acţiunilor ANPC in cercetare a reclamaţiilor. În perioada 2016-2017 au fost emise 9 Ordine în baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv în baza OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori prin care s-a dispus încetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.