Cum era de aşteptat, marii retalieri au primit câştig de cauză din partea Bruxelles-ului, acum, când contestă legea ce prevede ca magazinele să ofere la raft 51% produse româneşti. Au fost destule voci de la iniţierea legislativă cu pricina, care au avertizat că legislaţia europeană va demonta iniţiativa de a avea pe raft produse româneşti într-un procent semnificativ.
Comisia Europeană a transmis României o atenţionare de infringement, dacă nu va modifica prevederea din Legea privind comercializarea produselor alimentare, potrivit căreia marile magazine sunt obligate să expună la raft, în proporţie de 51%, produse româneşti provenite de pe lanţul scurt.
„De curând a venit de la Comisia Europeană o atenţionare de infringement pe prevederea legată de procentul de 51% produse româneşti provenite de pe lanţul scurt, inclusă în Legea 150/2016 ce modifică şi completează Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. În mod normal, exista două soluţii: să renunţam la acest procent de 51% sau să mai tergiversăm o perioadă. Nu ştiu acum în ce constă penalizarea, mi-e greu să spun, dar, probabil, soluţia este să ne aliniem din punct de vedere al legislaţiei. În momentul de faţă analizăm”, a declarat Achim Irimescu, ministrul Agriculturii.
Legea va fi schimbată
Noua lege obligă comercianţii ca pentru categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificatie să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51% din volum de marfă pe raft, corespunzator fiecărei categorii de produse, provenite din lanţul scurt de aprovizionare. Excepţie fac comercianţii cu o cifră de afacere de pânp la 2 milioane de euro, echivalentă în lei. În cadrul legii, lanţul scurt este definit ca „un lanţ de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici în activităţi de cooperare şi de dezvoltare economică la nivel local şi regional şi relaţii strânse între producători, procesatori şi comercianţi”.
De asemenea, comercianţilor le este interzis să solicite furnizorului să nu vândă altor magazine aceleaşi produse la un preţ de achiziţie mai mic sau egal cu care au achiziţionat produsele respective.