Expunere introductivă
Grupul PPE a susţinut dintotdeauna o abordare echilibrată în ceea ce priveşte drepturile de autor şi consideră că aceasta este singura modalitate de a garanta interesul creatorilor şi al consumatorilor menţinând sustenabilitatea şi diversitatea sectoarelor creative şi culturale europene.
Dezvoltarea rapidă a tehnologiei moderne ne face, fără îndoială, să ne întrebăm dacă legislaţia actuală în materie de drepturi de proprietate intelectuală (DPI) a putut cu adevărat să funcţioneze în contextul acestor evoluţii tehnologice, precum şi să analizăm dacă aceasta a fost restrictivă sau prohibitivă în raport cu dezvoltarea tehnologică sau cu accesul la servicii.
Protecţia DPI, precum şi promovarea unui acces mai larg la opere sunt pilonii utilizării economice a internetului şi o condiţie prealabilă a economiei digitale în UE. Din ce în ce mai multe opere protejate prin drepturi de autor sunt disponibile în mod ilegal pe internet fără autorizaţie din partea titularilor drepturilor. Aceasta constituie o problemă, dat fiind că sectoarele culturale şi creative asigură locuri de muncă la peste şapte milioane de oameni şi contribuie în proporţie de 4,5 % la PIB-ul anual al UE cu un potenţial ridicat de creştere. Acesta este însă un sector orientat către piaţă: în cazul în care creaţia nu generează venituri, sectorul nu va fi în măsură să finanţeze noi creaţii. Prin urmare, este necesar să protejăm interesele legitime ale titularilor drepturilor pentru a asigura dezvoltarea sectorului creativ. De asemenea, diversitatea culturală în Europa poate fi păstrată numai prin asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a drepturilor de autor, asigurând remunerarea echitabilă a autorilor şi titularilor de drepturi, şi încurajând investiţiile în sectoarele creative şi culturale.
Rolul nostru este de a face eforturi în vederea ajungerii la un echilibru care să permită utilizatorilor să acceseze servicii, dar în acelaşi timp să genereze suficiente avantaje pentru a promova diversitatea culturală şi patrimoniul Europei.
Prin urmare, Grupul PPE susţine un sistem al drepturilor de autor care promovează investiţiile, funcţionarea eficientă a lanţurilor de valori între autori, creatori, artişti, producători, editori, ziarişti, intermediari, furnizori de servicii, consumatori şi utilizatori. Obiectivul ar trebui să fie instituirea unor sisteme de acordare de licenţe inovatoare, flexibile, simplificate şi uşor de utilizat de către consumatori pentru opere protejate prin drepturi de autor care ar trebui să fie ghidate de principiile libertăţii contractuale şi a remunerării echitabile pentru titularii de drepturi.
Principiul teritorialităţii, licenţele multiteritoriale şi paneuropene
Grupul PPE salută angajamentul Comisiei, exprimat în cadrul Strategiei sale privind piaţa unică digitală, de a aborda blocarea geografică nejustificată, deoarece aceasta ar putea avea ca rezultat nemulţumirea consumatorilor. Cu toate acestea, Grupul PPE consideră că principiul teritorialităţii şi valoarea creată de drepturile exclusive sunt elemente importante pentru sectorul audiovizual pentru a-şi menţine competitivitatea şi a asigura sustenabilitatea finanţării acestuia, ţinându-se seama de caracteristicile şi interesele specifice ale statelor membre mijlocii şi mai mici şi ale pieţele mai mici ale acestora.
În acest sens, eliminarea completă a blocării geografice ar putea cauza daune ireversibile sectorului cultural şi audiovizual, iar scopul urmărit nu ar trebui să fie o revizuire a principiului teritorialităţii. Există un consens larg în cadrul Grupului PPE potrivit căruia ar trebui consolidată portabilitatea conţinuturilor dobândite în mod legal şi puse la dispoziţie în mod legal, dar nu prin renunţarea la principiul teritorialităţii, deoarece acest lucru ar dăuna diversităţii culturale europene. În plus, ţinând seama de securitatea juridică, mediile multilingve ar trebui să poată beneficia de disponibilitatea unor produse audiovizuale lingvistice diverse. De asemenea, este important să se promoveze soluţii contractuale inovatoare, lucru care ar permite consumatorilor – acolo unde este posibil – să cumpere filme sau muzică din întreaga Europă. Pentru a facilita accesul la conţinutul online, este nevoie de măsuri vizând o portabilitate consolidată pentru a se ajunge la o metodă echilibrată de a reuni industria creativă şi consumatorii.
Grupul PPE încurajează, de asemenea, utilizarea licenţelor multiteritoriale şi paneuropene în cazul în care ar exista o piaţă, atunci când există cerere din partea consumatorilor, dacă tehnologia este disponibilă şi dacă întreprinderile pot asigura o remuneraţie echitabilă, subliniind, în acelaşi timp, că utilizarea primelor licenţe ar trebui să rămână opţională.
Portabilitatea
Grupul PPE este în favoarea îmbunătăţirii portabilităţii conţinuturilor online achiziţionate în mod legal, precum şi sporirea posibilităţilor tehnologice de a asigura portabilitatea. Grupul consideră că principiul teritorialităţii nu ar trebui să fie utilizat în mod inutil pentru a limita portabilitatea conţinutului.
Portabilitatea ar trebui să asigure accesul transfrontalier securizat online şi offline la conţinuturile obţinute pe cale legală de către clienţi atunci când călătoresc în Europa. Interoperabilitatea, capacitatea de a transfera un format de la o platformă la alta, trebuie să fie facilitată ca una dintre măsurile care consolidează accesul la bunuri şi servicii culturale.
Titlul de drepturi de autor
Un titlu european unic de drepturi de autor nu ar trebui să fie o soluţie unică. Aceasta ar însemna o limitare a libertăţii contractuale pentru titularii de drepturi şi o devalorizare a drepturilor în general. Europa are multe medii culturale şi lingvistice diferite şi, ca urmare, deşi este deja posibilă, acordarea de licenţe transfrontaliere va rămâne o excepţie. Cu toate acestea, salutăm studiile care evaluează fezabilitatea şi impactul unui titlu european opţional de drepturi de autor.
Excepţii şi limitări
Grupul PPE nu este în favoarea unei armonizări depline a excepţiilor şi a limitărilor. Excepţiile şi limitările răspund aşteptărilor şi situaţiilor specifice care decurg din pieţele naţionale. Ele ar trebui să asigure compensarea echitabilă a autorilor, creatorilor şi artiştilor şi constituie, prin urmare, baza pentru activitatea şi ocuparea forţei de muncă în sectorul de afaceri cultural. În cazul în care soluţiile dictate de piaţă nu există deja, putem conveni asupra unei armonizări atente, limitate şi justificate în continuare, acolo unde este necesar, de exemplu în domenii ca educaţia sau accesul egal pentru persoanele cu handicap. Orice revizuire a excepţiilor şi a limitărilor din Directiva 2001/29/CE ar trebui să fie în concordanţă cu principiile testului în trei etape: acestea ar trebui să fie limitate la cazuri speciale, ar trebui să nu intre în conflict cu exploatarea normală şi să nu aducă prejudicii nejustificate intereselor legitime ale titularului dreptului. Orice revizuire trebuie să fie justificată în mod corespunzător printr-o analiză economică şi juridică obiectivă.
Grupul PPE recunoaşte că noile utilizări ale conţinutului sunt posibile graţie progreselor tehnologice sau noilor utilizări ale tehnologiei în circumstanţe în care se aplică deja o excepţie sau o limitare. În aceste cazuri, Grupul PPE este în favoarea acestor noi utilizări interpretate în conformitate cu actualele excepţii sau limitări, cu condiţia ca noua utilizare să fie similară celei existente în prezent şi să fie supusă testului în trei etape.
Cercetare şi educaţie
În special în ceea ce priveşte educaţia, piaţa internă este predominantă iar licenţele transfrontaliere sunt limitate. În ceea ce priveşte acest sector, Grupul PPE consideră că o excepţie ar putea fi viabilă dacă se limitează strict la scopuri de cercetare şi educaţionale, dacă ar fi legată de o instituţie de învăţământ sau de un institut de cercetare recunoscute de către autorităţile competente sau care fac obiectul unui program pedagogic.
Extragerea de conţinut
Inovarea bazată pe cercetare necesită accesul la un volum din ce în ce mai mare de conţinut ştiinţific, situaţie în care poate fi necesară utilizarea de tehnici de extragere de text şi de date. Grupul PPE recunoaşte potenţialul pe care îl au tehnicile de extragere de conţinut de a contribui la progrese în domeniul cercetării. Grupul PPE susţine accesul la tehnologii generice automatizate de analiză pentru extragerea de text şi de date din conţinutul achiziţionat în mod legal în condiţii de acordare a licenţelor stabilite de către piaţă, întrucât în prezent cererea nu justifică o excepţie. Părţile interesate ar trebui să colaboreze pentru a crea şi a ameliora platforme uşor de utilizat care să faciliteze accesul la licenţele şi materialul de extragere de text şi de date.
Taxa pentru copia privată
În această etapă, Grupul PPE nu este în favoarea armonizării generale a taxei pentru copia privată, însă recunoaşte dificultăţile create de diversele implementări ale taxelor pentru copia privată în statele membre care recunosc excepţia referitoare la copia privată. Acesta consideră că este importantă excepţia pentru copierea privată care trebuie să funcţioneze în tandem cu o compensaţie echitabilă a creatorilor de conţinut. El solicită Comisiei clarificarea definiţiei taxei pentru copia privată pe baza jurisprudenţei recente a CEJ, precum şi o evaluare a viabilităţii a măsurilor existente, în special în ceea ce priveşte transparenţa.
Biblioteci şi cărţi electronice
Grupul PPE solicită instituirea unui grad mai ridicat de siguranţă juridică în cadrul drepturilor de autor pentru biblioteci şi cărţi electronice care prevede o remuneraţie echitabilă pentru autori şi editori. Grupul PPE solicită părţilor interesate, precum şi autorităţilor naţionale şi europene, să elaboreze instrumente care să permită acordarea de licenţe pentru cărţile electronice bibliotecilor. În acest sens, acesta solicită Comisiei să evalueze impactul unei posibile excepţii care să permită bibliotecilor publice şi de cercetare să împrumute în mod legal opere în format digital pentru uz personal, cu condiţia unei compensaţii echitabile pentru titularii de drepturi şi a existenţei unor măsuri tehnice care să permită un control eficace al operelor împrumutate.
Intermediari şi platforme
Grupul PPE este conştient de faptul că deseori intermediarii realizează profituri de pe urma unor conţinuturi pe care nu ei le-au creat, profituri care nu sunt întotdeauna împărţite în mod echitabil cu creatorii în cauză. Grupul PPE se declară în favoarea unei clarificări a statutului juridic şi a rolului platformelor şi furnizorilor de conţinut, fapt care necesită, prin urmare, o definire mai clară a diferitelor tipuri de platforme. Este în favoarea unei reevaluări a răspunderii furnizorilor de servicii în ceea ce priveşte încălcările dreptului de autor şi exercitarea diligenţei necesare şi a obligaţiei de diligenţă pe tot parcursul procesului de creaţie. În ceea ce priveşte relaţiile dintre platforme şi titularii de drepturi, Grupul PPE recunoaşte necesitatea de a soluţiona discrepanţa de valoare existentă. Grupul PPE sprijină, de asemenea, iniţiativele care au ca scop să îmbunătăţească transparenţa platformelor online şi să încurajeze motoarele de căutare să ghideze consumatorii către conţinut online legal. În ceea ce priveşte noile utilizări ale conţinutului cultural şi noile modalităţi de a crea prin utilizarea de platforme, Grupul PPE recunoaşte necesitatea continuării dialogului între titularii de drepturi, platforme şi creatorii care depind de aceste platforme pentru a crea condiţiile unui mediu reciproc avantajos.