Încă din anul şcolar 2011/2012, potrivit unei iniţiative a Ministerului Educaţiei Naţionale, Centrele Judeţene de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) din ţară au primit ca sarcină şi evaluarea psihosomatică a copiilor, în vederea înscrierii lor în învăţământul primar (clasa pregătitoare ori clasa I). Subunitatea doljeană se poate mândri cu rezultate, în ceea ce priveşte evaluarea psihosomatică, aproximativ 800 de copii fiind trecuţi prin stadiile de verificare.
Evaluarea psihosomatică a copiilor, în vederea înscrierii lor în învăţământul primar, realizată de CJRAE Dolj, în ultimii cinci ani, a reliefat mai multe aspecte. „Pentru cei mici, care au frecventat cursurile de grădiniţă, s-au observat mai multe aspecte: nivel crescut de socializare (cel puţin mediu); un prag optim de adaptare la nou; o bună concentrare la activitatea căreia îi fac faţă; exersarea memoriei; buna coordonare a mâinii, evidenţiată prin probe/sarcini de colorare, pentru abilităţi în desen; utilizarea unui bagaj de termeni de limba română, inclusiv gramaticali, adecvaţi şi aşa mai departe.
Dar, în acelaşi timp, pentru cei care nu au urmat învăţământul preşcolar, s-au evidenţiat deficienţe: nivel scăzut de socializare; evitarea contactului cu oamenii; necesitatea abordării centrate exclusiv pe loc, la începutul evaluării, pentru reducerea stării de anxietate , cu scopul construirii unui mediu securizant pentru copil; bagaj minim de cuvinte, la care se adaugă dificultăţi de vorbire, prin folosirea expresiilor, cel puţin uzuale. S-au constatat mai multe deficienţe, de aceea am şi mers pe îndrumarea celor mici, bineînţeles având sprijinul părinţilor, sau, după caz, al tutorilor legali”, a menţionat prof. dr. Marinela Dumitrescu, director al CJRAE Dolj.
Evaluări în etape
În conformitate cu ceea ce înseamnă Calendarul înscrierii în învăţământul primar, pentru anul şcolar 2016/2017, aprobat prin Ordinul nr. 3158/15.02.2016, al Ministerului Educaţiei Naţionale şi al Cercetării Ştiinţifice, în perioada de început a acestui an s-a efectuat o evaluare a copiilor (23 februarie – 16 martie), în unităţi stabilite din judeţul Dolj, iar rezultatele sunt făcute cunoscute. Au fost opt centre de evaluare: CJRAE Dolj, cu 526 de copii, cu toţii primind recomandări pentru clasa pregătitoare, alte şase aprobări fiind pentru grupa mare; Şcoala Gimnazială din Filiaşi – 55 de înscrieri, 51 de acceptare pentru „clasa 0” şi patru pentru grupa mare; Şcoala Gimnazială „C. Brăescu” din Calafat 54 de copii, cu 53 pentru „preliminarii” şi încă unul pentru ultima etapă de la grădiniţă; Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din Băileşti (total 55, cu doi pentru învăţământul preprimar); Liceul Tehnologic „Horia Vintilă” din Segarcea, cu 23 de candidaţi, cu toţii la „pregătitoare”; Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu” din Dăbuleni (23 de „promovaţi”, unul la grupa mare); Liceul Tehnologic „Constantin Nicolăescu Plopşor” din Pleniţa (18 de prichindei, cu toţii la „pregătitoare”); Şcoala Gimnazială „Nică Barbu Locusteanu”, din comuna Leu, cu trei micuţi la „grupa mare”, pe lângă alţi 24 la „pregătitoare”. În total, 787 de copii au primit recomandări, 17 dintre ei fiind îndrumaţi spre grădiniţă, ultimul an.
„Perioada s-a extins, cu punct final în august, astfel că putem vorbi şi despre o situaţie la finele lunii iulie. În total, la sediul nostru, specialiştii au recomandat 28 de copii pentru „pregătitoare” şi cinci pentru grădiniţă. Cele mai multe dosare au fost finalizate în aprilie (17, dintre care două pentru ultimul an de preprimar), în iunie fiind vorba despre o singură cerere, la „pregătitoare”. Vom continua aceste examinări, deoarece beneficiul este şi pentru copii şi pentru părinţi”, a mai precizat Marinela Dumitrescu.