Un program european şi un copil care nu ţine cont de deficienţele de sănătate

0
430

Ieri, la Şcoala Specială „Sf. Mina” din Craiova,  a avut loc deschiderea oficială a unui proiect cu finanţare europeană, destinat copiilor cu dizabilităţi, instituţia de învăţământ fiind partener şi beneficiar. Universitatea din Craiova şi Consiliul Judeţean Dolj, alături de Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, au acordat tot sprijinul, unitatea de învăţământ superior fiind parte integrantă din program. După prezentarea datelor proiectului, un puşti în vârstă de 8 ani, nevăzător, a arătat că talentul şi munca depusă nu au limite.

Proiectul – „Folosirea tehnologiilor mobile pentru îmbunătăţirea politicilor de includere a grupurilor defavorizate în sistemul de educaţie” – a început în toamna anului trecut, se va finaliza în 2017 şi este în valoare de 600.000 de euro, finanţarea Uniunii Europene fiind de aproximativ 442.000 de euro. Coordonator este Universitatea din Plovdiv (Bulgaria), iar parteneri sunt instituţii de învăţământ superior din Spania, Marea Britanie şi România, din ţara noastră fiind co-partener Universitatea din Craiova.

«Mulţi spun, atunci când aud de copii cu dizabilităţi, că aceştia nu ştiu să facă nimic. Îi privesc cu reticenţă. Îi invit pe cei care sunt neîncrezători să vină la noi şi să observe cum stau lucrurile în realitate. Dacă vorbim de „Sf. Mina”, iniţial trebuia să fim beneficiari, alături de alte instituţii similare din Bulgaria. Universitatea din Craiova, fiind parte în acest program, ne-a acordat tot sprijinul şi, cu ajutorul Consiliului Judeţean Dolj, care ne-a asigurat co-finanţarea, de 11.000 de euro, fără aceasta neavând mari şanse, am devenit şi noi parteneri, nu numai beneficiari», a declarat prof. Eugenia Pascu, director al Şcolii Gimnaziale Specială „Sf. Mina”.

Programul poate avea anvergură europeană

Proiectul este destinat copiilor cu dizabilităţi, care vor îmbina metodele tradiţionale de învăţare cu cele moderne. Şcoala „Sf. Mina” va primi 20 de tablete performante, care vor fi folosite de elevii incluşi în program, însă numărul acestora poate creşte. Universitatea din Craiova va selecta grupul-ţintă, iar mijloacele de învăţare vor fi folosite, în principal, la ştiinţe şi limbi străine. După primul an, se va face o evaluare şi dacă rezultatele sunt convingătoare, în acest sens speranţele fiind mari, programul va deveni operaţional în toată Uniunea Europeană.

Un puşti plin de talent

După prezentarea datelor tehnice ale proiectului, un puşti de 8 ani a fost adevărata vedetă a manifestării. În cheamă Amir, este nevăzător, dar are talente muzicale dincolo de orice limită. Are auz absolut şi se poate desfăşura în voie, datorită talentului, la pian, fluier sau muzicuţă. „Acest copil este plin de tot ceea ce înseamnă talent. Părinţii au avut încredere în noi şi ne-a lăsat să-l pregătim. În urmă cu câteva luni a început, după simţurile sale auditive, să cânte la pian. Apoi, a avansat la fluier şi la muzicuţă, reţineţi, fără studii muzicale. Mai mult, este priceput şi la matematică şi m-a şi corecta în timpul unei lecţii. Eu explicam că 10 este un număr, nu o cifră, dar el, mi-a spus că nu am dreptate. Nu l-am crezut, însă mi-a explicat că în limbajul Braille, cel al nevăzătorilor, este altfel decât în viaţa reală.  Acum, îl aveţi în faţa dumneavoastră”, a mai spus Eugenia Pascu. Şi, ţinut de mânuţă, Amir a intrat în sală. Nici măcar o emoţie nu se simţea în vocea lui: „Mă numesc Amir şi cânt la pian , muzicuţă, fluier. Vă simt că sunteţi lângă mine. Vă interpretez ceva la fluier şi sper să vă placă”. Şi adevărul a fost de partea lui – asistenţa rămânând înmărmurită. Cu inocenţa vârstei, dar cu simţul scenei, a încheiat: „Aştept aplauze”! Toată lumea s-a conformat, deoarece nu mai era nimic de zis.