Softronic impresionează delegaţia Consiliului Concurenţei

0
728

Despre primul tren electric românesc, Hyperion Softronic, se ştie în toată ţară. De la prim-ministrul Ponta la călătorii de rând spre Braşov sau Constanţa, impresia este reconfortantă. Ieri a venit rândul conducerii Consiliului Concurenţei să efectueze o vizită de lucru la Compania de transport feroviar Softronic din Craiova. Liniile automate de producţie, prototipurile de motoare brevetate la OSIM şi circuitul aproape integrat de fabricaţie au fost peste aşteptările membrilor delegaţiei.

  Tradiţia municipiului Craiova în a construi locomotive electrice continuă, iată, prin compania Softronic. Înfiinţată în 1999 şi având ca principală activitate modernizarea locomotivelor, firma Softronic a primit, ieri, o delegaţie de lucru din partea Consiliului Concurenţei. Neagoe Otilian, vicepreşedintele acestei instituţii, şi Vasile Şeclăman, director în cadrul Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar, însoţiţi şi de alţi specialişti, au avut o întâlnire de lucru cu reprezentanţii Softronic. Tematica discuţiilor a fost reliefarea realităţilor din piaţa feroviară în contextul realizării de către Consiliul Concurenţei a unui studiu privind piaţa transportului feroviar de călători.

Politicul, exclus în materie feroviară

În 2011, Consiliul Concurenţei a preluat Consiliul de Supraveghere de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), în contextul declanşării de Comisia Europeană a procedurii de infringement (în 2008), pentru neasigurarea independenţei acestei structuri. Pentru a răspunde îngrijorărilor Comisiei Europene, a fost modificat (prin Hotărâre de Guvern) Regulamentul de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi finanţarea Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar, în sensul eliminării oricărei implicări a MTI la stabilirea componenţei Consiliului de Supraveghere.

Astfel, organismul de reglementare din domeniul feroviar este constituit din 5 specialişti din cadrul autorităţii de concurenţă. „Prin preluarea Consiliului de Supraveghere în domeniul feroviar, de către Consiliul Concurenţei şi prin modificarea cadrului legislativ din domeniu, sunt îndeplinite toate cerinţele de independenţă funcţională şi decizională a acestui organism şi se realizează astfel premisele pentru clasarea acţiunii declanşate de către Comisia Europeană referitoare la implementarea primului pachet feroviar” a declarat Otilian Neagoe, vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei, preşedintele Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar. Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar a fost înfiinţat în 2005, în cadrul MTI. Obiectivul organismului de reglementare este acela de a asigura accesul echitabil şi nediscriminatoriu al operatorilor la infrastructura feroviară.

Specialiştii, plăcut impresionaţi

În cadrul discuţiilor dintre conducerea Softronic şi Consiliul Concurenţei a mai fost atins subiectul sensibil al stării infrastructurii feroviare, al condiţiilor de acces la această infrastructură, dar şi aspecte privind resursele umane. A urmat vizitarea spaţiilor de producţie. Încă de la primii paşi, a putut fi inspectat unul dintre trenuri, care a circulat din 2014, timp de 1 an, fără să fie nevoie de vreo intervenţie tehnică. Cu o medie zilnică de 850 km/zi, cu 180 de locuri pe scaune, sistem wi-fi şi monitorizarea video, care a permis păstrarea caracteristicile estetice intacte trenul aflat, acum, la revizia obligatorie, a lăsat o impresie puternic plăcută în rândul delegaţiei.

Niciunul dintre invitaţi nu mai credea că un sistem aproape integrat de producţie a locomotivelor ar exista la Craiova, după decimarea Electroputere. Invitaţii au parcurs toate secţiile Softronic. Linii automate de producţie a materialelor, de prelucrări mecanice, secţia de caroserii, secţia de motoare au fost subiect de comentarii pertinente din partea specialiştilor Consiliului Concurenţei.

Se reia ruta către Craiova – Bucureşti – Braşov

Începând cu data de 24 septembrie 2015, Softronic va relua transportul feroviar de persoane pe ruta Craiova – Bucureşti – Braşov, prin intermediul trenului electric Hyperion. Biletele se achită în tren, locurile se pot rezerva online sau se pot ocupa în tren, fără rezervare, cu condiţia ca locul ales să nu fie rezervat până la destinaţie. O altă rută deservită de Softronic este Craiova – Bucureşti Nord – Constanţa. Craiova – Motru, cu 24 de puncte de oprire, este deservită, în continuare, de patru trenuri ale Softronic. Transportul de persoane rămâne o opţiune validă pentru producătorul local de locomotive electrice. Cel de mărfuri presupune investiţii considerabile în dotări materiale, dar nu este de neglijat pe viitor, mai ales că transportul feroviar este noul trend în lumea occidentală, datorită tarifelor şi al impactului redus asupra mediului înconjurător.

Resursa umană, cea mai importantă

Angajaţii Grupului Softronic sunt, de departe, una dintre cele mai însemnate investiţii. Câţiva dintre specialişti, care au debutat în carieră, în anii 1975-1976, la Electroputere Craiova lucrează, acum, la Softronic. Distrugerea industriei craiovene pare să aibă şi o parte pozitivă. Dintre inginerii şi maiştrii formaţi la Fabrica de Avioane, Electroputere, Reloc au fost recrutaţi unii dintre cei mai buni. Ei continuă să facă, ceea ce credeau că, niciodată, nu va mai fi posibil în Craiova: producţia de locomotive.

Ieşire spre pieţele externe

Depăşind diverse probleme inerente unei afaceri de asemenea calibru, Softronic a reuşit, deja, să pătrundă pe piaţa de profil din Ungaria şi Turcia. Compania a bugetat pentru 2015 o cifră de afaceri de 115 mi­l. lei, în creştere cu 4,3%. Profitul net estimat pentru anul în curs este de 3,5 mil. lei, după ce anul trecut Softronic a avut un câştig de 2,7 mil. lei. Investiţia necesară pentru construirea unui singur tren electric este de aproximativ 5 milioane de euro.