Cardul naţional de sănătate devine obligatoriu începând cu data de 1 februarie a.c. Din acel moment, niciun asigurat nu va mai putea fi consultat şi nu va mai primi reţete dacă nu va prezenta respectivul document electronic. Excepţie fac urgenţele. Chiar dacă data limită anunţată a generat destul de multă confuzie, reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate susţin că până la sfârşitul acestei luni toate cardurile vor ajunge la destinaţie.
În judeţul Dolj, distribuirea documentelor electronice a început în toamna anului trecut, pe 22 septembrie, fiind tipărite 459.238 de exemplare. Începând cu luna februarie, fără aceste carduri de sănătate, pacientul nu va mai fi tratat şi nu va mai primi reţete compensate şi gratuite decât în caz de urgenţă.
La nivel naţional, până acum, 95 la sută dintre carduri au ajuns la asiguraţi. Mai sunt, însă, aproape un milion de oameni care nu le-au primit. Ei vor găsi cardurile la medicii de familie.
Cardurile nedistribuite prin serviciile poştale vor fi trimise către medicii de familie
Cardul naţional de sănătate se eliberează strict persoanelor asigurate care au peste 18 ani. În acelaşi timp, cardul de sănătate nu este necesar atunci când persoanele care nu îşi plătesc contribuţia la sănătate accesează serviciile de urgenţă, prin intermediul pachetului minim stabilit prin lege. Distribuirea cardurilor de sănătate se face prin intermediul serviciilor poştale. Cardul de sănătate este înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care, după minim două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat, acesta va fi înapoiat casei de asigurări teritoriale în evidenţa căreia se află asiguratul.
Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului, în cazul în care nu este găsit, conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta pentru a stabili intervalul orar în care poate reveni în zilele următoare pentru a-i preda cardul de sănătate. Dacă în cele 20 de zile lucrătoare prevăzute cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să îl ridice personal de la casa de asigurări în a cărei evidenţă se află, după 10 zile lucrătoare, termen pe care Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări.
Cardurile de sănătate care nu au fost distribuite prin serviciile poştale vor fi trimise de casele de asigurări către medicii de familie pe parcursul lunii ianuarie, iar pacienţii le vor putea ridica de la aceştia.
Cardul de sănătate trebuie activat
Cardul de sănătate are înscris numele, prenumele şi un cod de asigurat, este însoţit şi de o scrisoare cu rol informativ pentru asigurat. Pentru a putea fi folosit, cardul trebuie activat la orice furnizor de servicii medicale, indiferent că acesta este medic de familie, spital, policlinică sau farmacie. Totuşi, recomandarea specialiştilor este ca asiguratul care a intrat în posesia documentului să îl contacteze pe medicul de familie, acesta din urmă fiind şi singurul care poate inscripţiona, doar la solicitarea expresă a asiguratului, date medicale cum ar fi grupa de sânge, Rh-ul sau consimţământul pentru donarea de organe. PIN-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Cardul de sănătate va fi unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice în sistemul asigurărilor de sănătate. Cardul va asigura accesul la servicii medicale şi farmaceutice decontate în sistem. Doar serviciile medicale de urgenţă vor mai fi oferite fără cardul de sănătate, deoarece aceste servicii se acordă atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate.