68 de metodologii pentru aplicarea Legii Educaţiei – Învăţământul pe muchia unor noi schimbări

0
1112

Ministerul Educaţiei, Cercetării Tineretului şi Sportului a publicat marţi, 7 iunie, 68 de metodologii pentru aplicarea Legii Educaţiei, care impun şi noi schimbări în sistemul de învăţământ. Printre acestea se numără limitarea dreptului de a participa la concursul cu directorii, atribuţii sporite pentru Consiliile de Administraţie,  organizarea şcolilor în consorţii, realizarea a doi ani de şcoală într-unul. Actele normative vor intra în vigoare de la 1 septembrie a.c. Până atunci ele pot fi amendate, fiind supuse, în prezent, dezbaterilor publice.

Directorii, aleşi dintre titularii unităţii de învăţământ

Conform metodologiilor publicate, pentru ocuparea funcţiilor vacante de  director şi director adjunct, la concurs pot participa doar cadrele didactice titulare în unitatea respectivă. În plus, examinarea candidaţilor nu se va mai derula la nivelul inspectoratului şcolar, ci în cadrul unităţii de învăţământ unde se află postul.

Comisia de concurs va fi compusă dintr-un preşedinte care trebuie să fie cadru didactic titular, cu cel puţin gradul didactic II şi cinci membri: un cadru didactic, personal de conducere, îndrumare şi control din inspectoratul şcolar, desemnat prin decizie a inspectorului şcolar general, un reprezentant al consiliului local, respectiv judeţean, care să aibă studii echivalente cu cadrul didactic evaluat sau, în cazul în care acestea nu există, diplomă de bacalaureat sau echivalentă,  trei cadre didactice din unitatea de învăţământ, desemnate de consiliul profesoral prin vot secret, cu majoritate simplă şi un secretar ales tot din rândul dascălilor şcolii respective. Nici un membru al comisiei de concurs şi de elaborare a subiectelor de concurs nu poate ocupa funcţia de vicepreşedinte sau preşedinte de partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional, la data exercitării calităţii de membru în comisia de concurs. La concurs pot participa în calitate de observatori şi reprezentanţii sindicatelor dar şi cei ai părinţilor.

Consiliile de Administraţie pot demite directorii

În ceea ce priveşte consiliile de administraţie din şcoli, acestea vor avea atribuţii sporite din toamnă. Se vor ocupa atât de managementul financiar al unităţilor cât şi de organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice dar şi de director şi director adjunct. Totodată, membrii consiliului de administraţie pot decide sancţionarea sau chiar eliberarea din funcţie a directorului şcolii, asigurând conducerea instituţiei prin numirea unui interimar din acest for până la organizarea concursului.

Noile atribuţii vor fi îndeplinite şi după schimbarea formatului acestor adunări decizionale. În componenţa lor vor intra profesori, un reprezentant al primarului, reprezentanţi ai consiliului local şi un reprezentant al elevilor. De procedurile de constituire a lor se vor ocupa însă actualele consilii de administraţie. Pe baza acestor hotărâri, managerii şcolari în funcţie vor emite decizia de numire pentru noii membrii. Vor trebui îndeplinite însă anumite condiţii pentru a face parte din consiliul de administraţie. Personalul didactic trebuie să aibă calităţi manageriale, morale şi performanţe didactice deosebite. Iar în ceea ce priveşte reprezentanţii primarului, consiliului local/judeţean şi reprezentantul părinţilor, aceştia trebuie să facă dovada studiilor absolvite, condiţia minimă impusă este să fie absolvenţi de liceu, cu diplomă de bacalaureat.

Membrii consiliului de administraţie nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional şi nu trebuie să se afle în litigii directe cu şcoala sau în conflicte de interese. Durata mandatului în cadrul Consiliului de Administraţie va fi de un an de zile. Membrii acestor foruri pot fi revocaţi mai devreme dacă înregistrează trei absenţe consecutive sau cinci absenţe în decursul unui an şcolar la şedinţele ordinare sau în cazul în care se află într-o situaţie de incompatibilitate cu aceste atribuţii.

Şcolile se pot organiza în consorţii

Tot prin noile metodologii, unităţile de învăţământ se pot organiza în consorţii şcolare, punând astfel în utilizare comună atât baza materială cât şi resursele umane şi financiare. Consorţiile şcolare se realizează între două sau mai multe unităţi de învăţământ cu personalitate juridică pe baza unor contracte de parteneriat, care se pot încheia pe o perioadă de 3-5 ani. Conducerea acestor consorţii va fi asigurată de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ implicate, care se întrunesc trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea a două treimi dintre membri.

Elevii performanţi pot termina studiile mai devreme

Elevii de gimnaziu şi liceu care fac performanţă pot termina şcoala mai repede. Ei au posibilitatea să facă doi ani de studii într-un singur an dacă dovedesc că sunt capabili. Decizia aparţine şi părinţilor. Aceştia   trebuie să depună o cerere, în anul şcolar precedent, cel mai târziu cu 15 zile înainte de încheierea acestuia la unitatea de învăţământ la care este înscris copilul. Elevul va susţine un test transdiciplinar, iar dosarul său va fi evaluat ulterior de Consiliul Profesoral al şcolii după ce obţine avizul psihologului şcolar,  medicului,  profesorului pentru învăţământ primar sau  dirigintelui dar şi a cel puţin 50% dintre profesorii clasei.