Reputatul compozitor şi violonist de avangardă Alexander Balanescu revine la Craiova cu o lucrare în primă audiţie naţională

0
416

După recitalul solistic de excepţie din februarie a.c., care s-a bucurat de un real succes de public, reputatul compozitor şi violonist de avangardă Alexander Balanescu revine la Filarmonica „Oltenia” cu prilejul unui extraordinar concert simfonic, care are loc astă-seară, de la ora 19.00.

În compania Orchestrei Simfonice a instituţiei, condusă de dirijorul Constantin Grigore, muzicianul interpretează o compoziţie proprie, în primă audiţie în România: „Lorenzaccio” pentru vioară şi orchestră (aranjamentul şi orchestraţia: Andy Keenan). Următorul concert al artistului împreună cu Orchestra Filarmonicii craiovene va avea loc pe 29 iunie, la Bucureşti, în Piaţa „George Enescu”.

Evenimentul de astă-seară mai propune melomanilor lucrarea Sarabandă, gigă, badinerie, de Arcangelo Corelli, ca şi o primă audiţie de această dată pentru Craiova: „Fratres” pentru vioară şi orchestră, una dintre cele mai cunoscute şi fascinante compoziţii ale lui Arvo Part, compozitor născut în 1935 într-un orăşel din Estonia. Biletele se găsesc la Agenţia Filarmonicii „Oltenia” şi costă 15 lei (8 lei pentru elevi, studenţi, pensionari).

 

În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia, la Academia de Muzică „Karol Lipinski”, dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi ai dirijatului: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galaţi sau dirijorul polonez Marek Pijarowski. S-a perfecţionat printr-un stagiu de asistenţă la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin (2011), sub îndrumarea maestrului Marek Janowski şi, ulterior, la Bayerischer Rundfunk şi Münchner Philharmoniker, în paralel participând şi la cursurile de fenomenologia muzicii susţinute de Konrad von Abel. A prezentat concerte la pupitrul formaţiilor muzicale mari, atât din ţară, cât şi de peste hotare, şi a primit numeroase premii şi distincţii, între altele fiind semifinalist la Concursul de Dirijat „Jeunesses Musicales” (Bucureşti, ediţia 2010). În 2009, cu ocazia sărbătorilor pascale, s-a aflat la pupitrul Bucharest Symphonic Pops, în concertul extraordinar susţinut de Al Bano şi Montserrat Caballé în Piaţa Constituţiei din Bucureşti. De asemenea, este unul din membrii fondatori ai Orchestrei de Cameră „Camerata Regală”, iar din 2010 a beneficiat şi de îndrumarea maestrului Jin Wang.

 

Reputat compozitor şi violonist de avangardă, Alexander Balanescu s-a născut în anul 1954, la Bucureşti. În 1969, împreună cu familia a emigrat în Israel, iar doi ani mai târziu şi-a stabilit reşedinţa în Marea Britanie, la Londra, unde trăieşte şi îşi desfăşoară activitatea în prezent. În 1979 a absolvit cursurile prestigioasei Julliard School of Music din New York.

În perioada 1983-1987 a fost membru al Cvartetului britanic „Arditti”, alături de care a susţinut recitaluri şi concerte cu un repertoriu preponderent clasic. În anul 1987 a fondat propria formaţie muzicală, Balanescu Quartet (alături de Clare Connors – vioară, Bill Hawkes – violă şi Nick Price – violoncel), devenind celebru pe plan internaţional datorită originalităţii compoziţiilor sale şi a stilului interpretativ. De altfel, muzica promovată de cvartet se remarcă printr-o deosebită deschidere către genuri extrem de diferite, îmbinate într-un mod eclectic inedit, dar nu mai puţin accesibil publicului larg. Balanescu Quartet a realizat mai multe albume de studio (Alexander Balanescu a compus, printre altele, muzica de film pentru producţia regizorului american Philip Haas, „Angels and Insects”, 1995, dar şi pentru pelicula regizorului român Cătălin Mitulescu „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii”, 2006).

De-a lungul timpului, Alexander Balanescu s-a impus în mediile artistice ca un muzician postmodern de fuziune şi ca „artist interdisciplinar” nonconformist (compozitor, improvizator, violonist virtuoz), colaborând cu artişti renumiţi din diferite domenii de creaţie: John Lurie, Kate Bush, Pet Shop Boys, Michael Nyman, Andy Sheppard, Carla Bley, Gavin Bryars, Keith Tippett, Rabih Abou Khalil, Ada Milea. Ca solist sau împreună cu cvartetul, a participat la numeroase festivaluri internaţionale, susţinând recitaluri şi concerte în diferite centre culturale din Europa şi Australia, în Japonia şi în SUA.

Alexander Balanescu: «Materialul suitei provine din muzica pentru baletul „Lorenzaccio”, scrisă pentru compania de dans a Teatrului de Stat din Linz (Austria) şi interpretată de celebra Bruckner Orchester. Premiera acestui spectacol a avut loc în mai 2007. Coregraful piesei, Jochen Ulrich, mi-a fost prieten şi lucrasem împreună timp îndelungat (poate în jur de 20 de ani). Din păcate, această lucrare a fost ultima colaborare a noastră, deşi plănuiam şi alte proiecte interesante; Jochen a murit pe neaşteptate anul trecut, după o boală foarte dură. De aceea, aş dori să-i dedic prima audiţie a suitei de concert. (…) Multe dintre piesele din suită au o strânsă legătură cu muzica tradiţională românească, altele au un caracter mai abstract. (…) Mă bucur enorm de posibilitatea prezentării în primă audiţie a acestei piese în cadrul stagiunii Filarmonicii „Oltenia”. Consider că este un pas înainte important, nu numai în contextul colaborării mele artistice cu Filarmonica, ci şi, în mod general, în dezvoltarea mea muzicală şi drumul muzical pe care îl caut. Faptul că această suită este structurată în forma unui concert pentru vioară şi orchestră îmi dă posibilitatea şi bucuria să combin cele două elemente importante ale vieţii mele artistice, interpretarea şi compoziţia».