„Nu râde, stimabile, nu râde” (Caragiale, „O scrisoare pierdută”, Actul I)

6
464

Neîndoielnic, profesoara Anca Pricină, inspector de specialitate la ISJ Dolj, ar putea intra într-o antologie a umorului din părţile locului, fie şi numai pentru faptul că la Olimpiada de Limbă, Comunicare şi Literatură Română – Faza judeţeană – le-a oferit concurenţilor, elevi de clasa a V-a, în deplină cunoştinţă, un text din scriitorul… american Max Lucado („Eşti preţios”). În felul acesta, aportul, fie şi minor, la perpetuarea umorului, în această lume a dăscălimii neaoşe, merită consemnat. Predecesorii dânsei au avut de-a lungul timpului merite realmente consistente şi circulă destul folclor pe această temă. Şi dacă puţini au luat în serios prostiile descalificante ale inspectorului de specialitate de la ISJ Dolj la formularea subiectelor pentru faza de olimpiadă a elevilor din 23 februarie a.c., semn al unei indiferenţe bolnave şi al unui semidoctism ifosard, nu putem decât stărui asupra năzbâtiei „intelectuale”. Păi nu-i aşa? Cum să numim altfel formularea: „Scrie o compunere de 100-150 de cuvinte (10-15 rânduri) în care să prezinţi particularităţile naraţiunii, aşa cum se reflectă în cele două texte suport”. Revenim: o compunere – aşadar – despre particularităţile naraţiunii nu înseamnă altceva decât o formulare tautologică. Am mai scris despre asta în urmă cu câteva zile, dar nici un semnal de la ISJ Dolj. Unde domneşte „competenţa gravă”. Considerând compunerea drept o compoziţie, academicianul Ion Coteanu, în „Limba şi literatura română” (nr.4/1989, p.20), ne sugera că naraţiunea (n.r. – potrivit DEX –  ed.1998: expunere, relatare a unui fapt, a unui eveniment sau a mai multor fapte sau evenimente într-o desfăşurare gradată şi formă literară) nu este altceva decât… o povestire. Nu mai stăruim asupra legăturii intrinseci între naraţiune şi anumite genuri gazetăreşti. Cum ar fi relatarea de la faţa locului.O deosebire semantică între compunere, aşadar, şi naraţiune se poate face numai la ISJ Dolj, de inspectorul de specialitate pentru Limba şi literatura română, la care ceilalţi inspectori din conducerea instituţiei privesc ca viţeii la poarta nouă. Când astfel de regretabile erori tuşează psihicul unor elevi de clasa a V-a, altminteri dotaţi nativ, dovadă calificarea la o fază judeţeană a olimpiadei, indiferent din ce unghi am privi comicul, hazul, umorul, gluma, nu prea avem motive de masochistă veselie, fiindcă o „clientelă” adunată pe criterii, altele decât cele de competenţă, mai degrabă atentează la instrucţia şcolară decât facilitează însuşirea ei cu temeinicie.

6 COMENTARII

  1. Lăudabilă acţiunea dvoastră de “soluţionare” a cazului de la…cls a V a ! Umblă vorba prin târg că asta se datorează doar faptului că un/o redactor din CV are copilul la această clasă la Şcoala 2 Traian.Dar restul elevilor, cei care nu au nicio “susţinere”, nici măcar din partea profesorilor (unii care s-au înghesuit să asigure notele mari, de premii la corectura de la olimpiadă, că de, trebuie să iasă un anumit colegiu, nu spun care…Carol în faţă cu orice preţ şi , dacă se poate , la toate clasele) ? Chiar speraţi că se va întâmpla ceva ?Să se revizuiască, primesc , dar să nu se schimbe nimic….

  2. Ia spune , drag “autorule”, ce te- aderanjat , cind ti-m apovestit pe larg, de cine e Bucur de la PC , pus acum si Director la ANIF??!!Dupa ce , si in scurta perioada, cat a functionat Alianta PSD_PD, l-au pu s si Director Economic , la Spitalul Filantropia!!Acum, casa fie tot atcaamul perfect sau complet , il mai puserasi pe…Cica,la POLITIA lOCALA!!PAI , FII SINCER ,MA POT EU , COMPARA CU ACESTI…”titani”??!!Ce parere ai si…DE CE , mai omule , de ce??!!

  3. Aveti ceva cu mine, personal?… La gimnaziu a fost responsabila cealalta inspectoare de specialitate: Florenta Curelaru. Adresati-va cui trebuie!… Daca nu va convine ceva!…

  4. Regretabila situatia pentru inspectoratul scolar…iar profesoara Anca Pricina nu poate fi suspectata de nestiinta…poate de neglijenta…oricum nu are ce sa caute in ISJ Dolj,printre ” halterofili” si contopisti lipitori de afise,ea este fata desteapta…trebuia sa refuze asa “onoare”.Este cea mai penibila formula pe care ISJ a avut-o vreodata!Oamenii stimabilului Zgonea si d-nei Vasilescu…datorii platite dupa campanie cu functii pentru limbile de pe afise si gonacii sustinatori…si astea pe socoteala generatiei de vine…Andronescu voia anul trecut studenti fara bacalaureat,Zgonea a terminat facultatea in ani de nu-i mai termina la numar asa ca…totul este in universul ce depaseste inceputurile comunismului …zugravul sef la universitar…penibil!Toti aceeia care nu visau vreodata sa ajunga “sefi” stiu acum ca nu le trebuie carte ci sa faca campanie din 4 in 4 ani…

  5. Ha, ha, ha ce glumă bună!!! N-are ce căuta acolo…Păi, asta şi-a dorit o viaţă-ntreagă! N-a trecut decât prin …posturi de conducere( la catedră e ceva mai greu..)E chiar aşa de imaculată??? N-are nicio legătură cu greii aia de la ISJ ? E şi ea aşişderea (la fel de “grea” chiar dacă arata aşa de…minionă!!)Chiar nu vă spune nimic faptul că a traversat ISJ-ul de trei ori până acum???????

  6. Nu stiu daca cine trebuie va citi acest comentariu, cert este ca a fost una dintre cele mai proaste organizari si colaborari intre onor inspectorat si noi, plebea. Totul denota o neglijenta crasa, incepand cu posibilitatea aflarii care ace premiu a primit, este de-a dreptul penibil sa dai telefon , ca profesor vorbesc, unui inspector si sa ti se spuna ca nu cunoaste clasamentul elevilor din judetul pentru care raspunde, ca trebuie sa dai telefon , ca sa afli daca elevii au obtinut vreun premiu , la liceul unde s-a sustinut concursul, sa te lamureasca secretarele de parca secretarele au stabilt premiile si nu d-nele inpectoare impreuna cu colaboratoarele de la colegii, ca restul sa stea de o parte. Ca sa nu mai vb. despre modul de-a dreptul revoltator de asa zisa solutionare a contestatiilor, ca principala preocupare alor afost sa-i impiedice pe parinti sa depuna contestatiisi exemplele ar putea continua;cum au fost lucrari nin scoli fara firma care au fost notate cu 99,98 de puncte, stiut fiind faptul ca de la 100 copiii au sanse la mentiuni si premii, ca sa nu mai spun de cazuri de la liceu cand elevi tot de la scoli lipsite de blazon au primit mentiuni cu punctaje de peste 110, diferenta pt. locurile 2,3,sau 1 fiind, de1pct sau2. Chiar ar fi o experienta de mare haz sa vada cineva din afara acestor doamne lucrari ale acestor copiii, sa constate modul in care au departajat cu 1 punct lucrarile , ce diferenta o fi intre o lucrare de 112puncte,fata de una de 113? nu cred ca ar dori cineva in mod real sa afle, mai ales ca scoala de unde provine copilul nu e cu staif……………

Comments are closed.