În prima lună în care reţeta electronică a devenit obligatorie, medicii şi farmaciştii din judeţul Dolj au eliberat un număr-record de prescripţii medicale. Chiar dacă, la un moment dat, existau anumite temeri, cadrele medicale au reuşit să se adapteze la noul format de reţetă, astfel încât prescrierea sau eliberarea prescripţiei electronice nu a ridicat probleme deosebite.
Potrivit reprezentanţilor Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Dolj, în luna ianuarie a.c. au fost prescrise 164.987 de reţete electronice de către 588 de medici. Din acestea, 157.325 de reţete electronice au fost prescrise online, 2.227 de reţete electronice au fost prescrise offline la cabinet, iar 5.435 de reţete electronice au fost prescrise offline la domiciliu. Totodată, au fost eliberate, în luna ianuarie, 149.096 de reţete electronice de către 172 de farmacii aflate în relaţie contractuală cu CAS Dolj.
Din ianuarie reţeta electronică a devenit obligatorie
După ce timp de mai bine de jumătate de an, medicii au avut de ales între a prescrie medicamente pe hârtie sau în format electronic, începând cu primele zile ale lunii ianuarie a.c., reţeta electronică a devenit obligatorie. În judeţul Dolj, situaţia în ceea ce priveşte prescrierea reţetelor electronice s-a schimbat radical în ultima jumătate de an. Astfel, dacă în iulie, odată cu lansarea sistemului, erau prescrise doar 632 de reţete electronice de 66 de medici, în prezent s-a ajuns la peste 160.000 de reţete prescrise. O evoluţie asemănătoare s-a înregistrat şi în cazul farmaciilor.
Această creştere a venit după ce, timp de câteva luni, atât medicii, cât şi farmaciştii doljeni s-au văzut nevoiţi să treacă peste o serie de sincope care au apărut în sistem. Probleme au fost la prescrierea reţetelor electronice. Spre exemplu, reprezentanţii CAS Dolj au constatat că o parte din medicii de familie, care aveau alte aplicaţii, întâmpină probleme de conectare la Sistemul Informatic Unic Integrat. De asemenea, unii medici au sesizat discordanţe în ceea ce priveşte calitatea de asigurat. Problemele respective, semnalate de furnizori, au fost soluţionate la nivelul Casei de Asigurări de Sănătate Dolj, pentru a nu se înregistra disfuncţionalităţi în procesul de integrare a reţetei electronice.
„Nu au existat probleme deosebite în prescrierea sau eliberarea prescripţiei electronice”
De altfel, în vederea funcţionarii în condiţii optime a prescripţiei electronice, furnizorii au fost înştiinţaţi să preia în sistem propriu un calup suficient de mare de serii şi numere de prescripţii electronice – instalate şi disponibile pentru prescriere -, să pretipărească un număr suficient de mare de prescripţii electronice „offline la domiciliu”, acoperitor pentru cel puţin o lună, asigurându-se astfel continuitatea prescrierii chiar şi în situaţii limită.
Spitalele pot elibera prescripţii electronice, în caz că nu au conexiune internet, pe formularele pretipărite „offline la domiciliu”.
Prescripţiile electronice „offline la cabinet” sau „offline la domiciliu” sunt la fel de valabile pentru eliberare ca şi prescripţiile electronice „online”. „De când s-a utilizat în exclusivitate prescripţia electronică, respectiv 1 ianuarie a.c., în judeţul Dolj, nu au existat probleme deosebite în prescrierea sau eliberarea prescripţiei electronice. Reamintim că, pentru orice problemă apărută în prescrierea sau eliberarea reţetei electronice sau pentru informaţii, furnizorii de servicii se pot adresa la numărul de telefon 0784.273.425, sau la adresa de e-mail reteta_electronica@casdj.ro, urmând să primească răspuns în cel mai scurt timp”, a declarat Daniela Gheorghe, purtător de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Dolj.
Prescripţia electronică, împotriva fraudelor
Printre avantajele noului sistem, prezentate în mai multe rânduri, se numără şi acela că reprezentanţii CAS pot verifica dacă prescrierile medicilor se regăsesc în ce eliberează farmaciile la preţuri compensate. În plus, un alt avantaj subliniat de autorităţi este acela că reţeta electronică reduce considerabil riscul erorilor de prescriere, venind astfel în sprijinul pacienţilor.
Spre exemplu, dacă sunt prescrise medicamente incompatibile între ele, medicul este avertizat. La fel se întâmplă şi dacă doza prescrisă pacientului este prea mare sau dacă nu se respectă regulile impuse de sistemul de decontare. De asemenea, datele pacientului sunt protejate, diagnosticul fiind tipărit codificat.
48,5 milioane de lei investiţi în implementarea reţetei electronice
Implementarea reţetei electronice este parte a unui proiect a cărui valoare totală este de 48.549.000 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 31.792.000 lei. Până în iunie 2012, valoarea totală plătită pentru construcţia sistemului şi servicii auxiliare prevăzute în contractul de finanţare a fost de 45.063.835,80 lei.
Contractul pentru Sistemul Informatic de Prescripţie Electronică (SIPE) a fost demarat la data de 1 februarie 2012. La începutul lunii mai 2012 a fost finalizată dezvoltarea şi testarea sistemului, iar în iunie 2012 au fost efectuate teste de către producătorii de aplicaţii software dedicate medicilor prescriptori şi farmaciilor. Lansarea propriu-zisă a sistemului a avut loc la începutul lunii iulie, anul trecut.