Fie că a fost vorba de adrese greşite, fie că destinatarul a murit între timp sau a fost arestat, Casa de Asigurări de Sănătate Dolj a primit înapoi aproape 3.500 de carduri de sănătate. O parte din acestea va rămâne în custodia CAS, iar pentru celelalte cazuri se caută, încă, o soluţie. În judeţul Dolj, distribuirea documentelor electronice a început pe 22 septembrie, fiind tipărite 459.238 de exemplare.
Din datele Casei de Asigurări de Sănătate Dolj, 2.569 de carduri de sănătate au fost returnate pentru că adresele erau eronate. De asemenea, 830 de exemplare au ajuns înapoi la CAS după ce termenul de păstrare la poştă a expirat. În ambele cazuri rămâne de văzut când se va stabili o dată la care asiguraţii să-şi poată ridica documentul electronic. Au fost situaţii excepţionale, 57 la număr, cazuri în care destinatarul cardului a decedat între timp sau a fost arestat. Acestea vor rămâne în custodia Casei de Asigurări de Sănătate.
Distribuirea se face prin poştă
Conform protocolului, în termen de 20 de zile lucrătoare de la recepţionarea cardurilor de sănătate, Poşta se obligă să distribuie cardul de sănătate către asiguraţi. Cardul de sănătate este înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care după minimum două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu poate fi predat asiguratului, acesta este înapoiat casei de sănătate în evidenţa căreia se află asiguratul.
Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului în cazul în care nu va fi găsit conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta, în vederea stabilirii detaliilor privind modalitatea de distribuire.
Dacă în intervalul celor 20 de zile cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să îşi ridice personal cardul de sănătate de la casa de asigurări, după un termen de 10 zile lucrătoare, pe care Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări. Tipărirea şi distribuirea cardului naţional vor continua în următorii patru ani pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani şi/sau vor dobândi calitatea de asigurat.
Obligatoriu de la 1 ianuarie 2015
După distribuirea cardului naţional, va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asiguraţii, cât şi furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluţie informatică şi pentru a depista şi a remedia eventualele probleme depistate în funcţionarea acestei soluţii informatice. După ce va intra în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, PIN-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest PIN va fi introdus de asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate. De la 1 ianuarie 2015, cardul va deveni obligatoriu. Specialiştii spun însă că şi persoanele neasigurate vor beneficia de un pachet minimal de servicii, adică tratarea urgenţelor.
Medicii de familie consideră însă că de cardul de sănătate ar trebui să beneficieze toată populaţia adică şi persoanele neasigurate, dar şi copiii, punând în discuţie situaţia minorilor ai căror părinţi sunt plecaţi din ţară sau nu sunt asiguraţi. În acest moment primesc carduri de sănătate doar persoanele asigurate cu vârsta peste 18 ani.