Concertul nr. 3 pentru pian de Prokofiev la Filarmonica „Oltenia”

0
565

Concertul simfonic de vineri, 3 iunie, ora 19, al Filarmonicii „Oltenia” Craiova stă sub semnul tinereții şi exuberanţei. Publicul meloman este invitat să asculte muzica lui Prokofiev, unul dintre cei mai originali compozitori din secolul XX, cu dirijorul PAWEL GORAJSKI la pupitrul simfonicului craiovean și solistul CRISTIAN SANDRIN la pian, doi muzicieni aflați în plină afirmare artistică. Seara va începe cu uvertura operei „Prințul Igor” de ALEXANDER BORODIN şi va continua cu două lucrări semnate de SERGHEI PROKOFIEV: „Concertul nr. 3 în Do major pentru pian și orchestră” şi „Simfonia nr. 1 în Re major”, „Clasica”.

PAWEL GORAJSKI – dirijor

Pawel Piotr Gorajski, născut la Lublin, în anul 1987, este un compozitor și dirijor italian de origine poloneză, considerat unul dintre cei mai talentați muzicieni ai generației sale. A început studiul muzicii la 8 ani, primele sale compoziții fiind prezentate public de la vârsta de 10 ani. Fascinat de muzica sacră, a studiat orga și contrapunctul de la 15 ani, devenind apoi organist și capelmaistru. A absolvit secțiile de compoziție și dirijat orchestră la Conservatorul „Santa Cecilia” din Roma, continuând să studieze în paralel orga cu Theo Flury și participând la cursuri de măiestrie susținute de Michael Luig și Michel Tabachnik. Ca dirijor de orchestră a condus diverse ansambluri: Orchestre Symphonique du Mont-Blanc și Mission Symphony Orchestra, Orchestra și Corul Conservatorului „Santa Cecilia”, Franco Ferrara Orchestra, Kaposoka Orchestra. A dirijat formații orchestrale și corale create special pentru diverse evenimente precum White Symphony Orchestra (2014) pentru Festivalul „Caffeina Cultura”, Orchestra și Corul de cameră „Clepsydra” pentru Asian Film Media Festival în colaborare cu Muzeul MACRO din Roma.

CRISTIAN SANDRIN – pianist

Având un repertoriu larg și divers, reputația internațională a tânărului pianist Cristian Sandrin crește cu fiecare apariție prin recitaluri de pian solo, muzică de cameră sau concerte cu orchestra. În septembrie 2017, Cristian a avut recitalul de debut la Wigmore Hall, în trecut oferind concerte pe alte scene londoneze cum ar fi St-Martin-in-the-Fields, Clubul Național Liberal, St James Piccadily, Templul Masonic din Londra și Queen Elisabeth Hall. Între 2018 si 2020, Cristian a fost invitat să ofere recitaluri și concerte cu orchestra în turneul de concerte în toate colțurile insulelor britanice, în cadrul programului artistic oferit de Countess of Munster Recital Scheme. Printre alte scene importante europene se numără Salle Cortot din Paris, Teatrul La Fenice din Veneția, Palazzo Montepulciano din Italia, Leipzig Hochschule, Salla Manuel de Falla din Madrid, Sala Filarmonicii din Sofia și, nu în ultimul rând, pe scena prestigiosului Ateneu Român.

ALEXANDER PORFIRIEVICI BORODIN

Lucrare singulară în creaţia compozitorului, opera în patru acte Cneazul Igor a fost creată în perioada 1869-1887, fiind apoi completată şi reorchestrată de Glazunov şi Rimski-Korsakov. Pornind de la scenariul sugerat de V. V. Stasov, efectuând apoi investigaţii şi studii istorice, Borodin şi-a alcătuit libretul conturând o operă monumentală, de factură eroico-epică, cu o acţiune de mare amploare, cu personaje din lumea Orientului.

SERGHEI PROKOFIEV

Concertul nr. 3 în Do major pentru pian și orchestră, op. 26 a fost elaborat între anii 1917-1921, dobândind apoi aprecierile elogioase ale opiniei muzicale din diverse ţări. Prima audiţie a lucrării a avut loc în decembrie 1921 la Chicago, în interpretarea autorului sub bagheta lui Frederik Stock. În ianuarie 1922, Prokofiev îşi prezenta concertul la New-York, iar în aprilie la Paris şi Londra.

În ciuda sugestiei „liniştitoare” din subtitlu, Simfonia nr. 1, „Clasica”, nu se încadrează defel în tipologia lucrărilor de factură neo-clasică scrise, spre exemplu, de contemporanul lui Prokofiev, Igor Stravinski. Mai degrabă, lucrarea trebuie înţeleasă în termenii acelei rafinate simplităţi care evocă spiritul înalt al clasicismului vienez, trecut prin filtrul sensibil al limbajului componistic aventuros, imprevizibil, al unuia dintre cei mai originali compozitori din secolul XX – Serghei Prokofiev.