31 Mai – Ziua Mondială fără Tutun

0
1117

 Agenţia Naţională Antidrog (ANA) se alătură şi anul acesta Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), pentru marcarea Zilei Mondiale fără Tutun (31 mai), prin desfăşurarea, în mediul online, de activităţi de informare, sensibilizare şi conştientizare cu privire la pericolele consumului de tutun şi practicile comerciale ale companiilor de tutun. În fiecare an, la data de 31 mai, Organizaţia Mondială a Sănătăţii, alături de parteneri, desfăşoară la nivel mondial ample campanii de informare, pentru a atrage atenția la nivel mondial asupra riscurilor consumului de tutun și asupra deceselor și bolilor care pot fi prevenite. Având ca temă #TobaccoExposed, campania globală din acest an îşi propune să prevină consumul de tutun și nicotină, prin protejarea tinerilor de influența industriei tutunului și prin demontarea miturilor și expunerea tacticilor de manipulare utilizate de această industrie. Timp de zeci de ani, industria tutunului a folosit diverse tactici de marketing, pentru a atrage o nouă generație de consumatori de tutun, pornind de la designul ambalajelor produselor și până la campanii de marketing care au avut ca scop înlocuirea milioanelor de oameni care mor în fiecare an din cauza bolilor asociate consumului de tutun, cu noi consumatori – tinerii. Astfel, scopul campaniei OMS de anul acesta este să informeze tinerii cu privire la tehnicile folosite de industria tutunului pentru a încuraja dependența de tutun și de produse pe bază de nicotină, în rândul generației actuale și a celei viitoare. Un rol important în această campanie le revine influenceri-lor – persoane publice din diverse domenii, inclusiv din social media -, care pot proteja tinerii, prin implicarea lor în acţiunile de prevenire şi descurajare a consumului de tutun. OMS face apel ca toți tinerii să se alăture acestei lupte, pentru a deveni o generație fără tutun, transmiţând mai multe mesaje cheie: în contextul actual al pandemiei COV-SARS-2, studiile realizate arată că fumătorii prezintă un risc semnificativ mai mare de a contracta o formă severă de coronavirus; produsele din tutun ucid mai bine de 8 milioane de oameni în fiecare an; tacticile utilizate de industriile de tutun pentru a-și comercializa produsele în rândul copiilor și adolescenților includ: peste 15.000 de arome, dintre care cea mai mare parte sunt atractive pentru copii și adolescenți; influencerii din social media și marketing; evenimente și petreceri sponsorizat; burse școlar; design atractiv; plasare de produse în emisiunile de divertisment; mostre gratuite de produs; ţigaretele comercializate la bucată, care fac dependența mai accesibilă;comercializarea de produse la nivelul ochilor copiilor; plasarea de produse și publicitate în apropierea școlilor. Alte mesaje transmise: consumul de tutun este responsabil pentru 25% din numărul de decese cauzate de cancer de la nivel global ; consumul de nicotină și produse pe bază de tutun creşte semnificativ riscul apariţiei cancerului, bolilor cardiovasculare și pulmonare; mai mult de un milion de oameni mor în fiecare an din cauza expunerii la fum de țigară (fumat pasiv); Copiii și adolescenții care utilizează țigarete electronice își dublează (cel puțin) șansele de a fuma țigări mai târziu în viață; ţigaretele electronice cresc riscul de a contacta afecțiuni cardiace și pulmonare; nicotina din țigaretele electronice este un drog cu risc foarte crescut de dependență și poate afecta creierele în dezvoltare ale copiilor; fumatul de narghilea este la fel de dăunător ca alte forme de consum de tutun, iar absenţa fumului nu face tutunul inofensiv; fumatul este scump și plătești pentru acest obicei din punct de vedere fizic și al sănătăţii şi cauzează respirație urât mirositoare, îngălbenirea dinților, riduri, afecțiuni pulmonare și scade imunitatea organismului; mestecatul de tutun poate cauza cancer la nivelul gurii, deteriorarea şi căderea dinților, precum și boli ale gingiilor; prin intermediul social media, companiile de tutun „bombardează” copiii și adolescenții cu mesaje care au peste 25 de miliarde de vizualizări. Acest gen de promovare în social media produce consecinţe extrem de severe.