Dezvoltarea alfabetizării digitale, esenţială pentru sistemele de educaţie din Uniunea Europeană

0
290
Dezvoltarea alfabetizării digitale și media, gândirea critică și competențele de rezolvare a problemelor sunt esențiale și ar trebui să constituie o prioritate pentru sistemele de educație, potrivit concluziilor adoptate de Consiliul UE pentru Educație, Tineret, Cultură și Sport, în cadrul întrunirii sale din 28-29 noiembrie, prezentate de Edupedu.ro.

În declarația sa, Consiliul îndeamnă autoritățile membre și forurile UE să ia măsuri pentru sprijinirea stării de bine a elevilor în contextul dezvoltării educației digitale. În acest context, concluziile repetă de câteva ori ideea prioritizării măsurilor care să îi pregătească atât pe elevi, cât și pe profesori și pe părinți în fața provocărilor ce însoțesc dezvoltarea noilor tehnologii și adoptarea lor în mediile educaționale. Între alte avantaje și probleme enumerate în document, referitoare la impactul tehnologiei în educație, documentul notează:

  • “Elevii sunt expuși unei varietăți largi de informații, inclusiv dezinformare și informare greșită, drept urmare dezvoltarea alfabetizării digitale și media, a gândirii critice și a competențelor de rezolvare a problemelor este esențială”.
  • “Interacțiunile digitale pot să contribuie la dezvoltarea competențelor sociale și să consolideze conexiunile sociale. Totuși, elevii și profesorii pot fi expuși riscurilor digitale (precum cyberbullying, discursul urii, știri false, încălcarea protecției datelor personale, fraude online, bule de informare etc.), care dăunează stării lor de bine. Este esențial ca elevii, profesorii și părinții să fie conștienți de proporțiile și varietatea acestor riscuri și să știe cum să le evite sau să le prevină, unde să găsească sprijin și cum să întărească reziliența. Este, de asemenea, important să fie folosite atât interacțiuni, cât și abordări de învățare-predare în medii de învățare digitale pentru a aborda risc urile digitale.