„Negro Spirituals – Gospel Songs”: două concerte cu maestrul Sabin Pautza la pupitrul dirijoral

0
221

Un program exclusiv de muzică americană, în care genul negro spirituals este reprezentat de cele mai cunoscute creaţii autentice, fie în forma lor tradiţională, fie aranjate şi rearmonizate de compozitori mai mult sau mai puţin consacraţi, este oferit, două seri consecutiv, de Filarmonica „Oltenia”. Concertele sunt susținute de Corala Academică, alături de care își dau concursul soliștii Olga Șain (soprană), Cristian Radina (tenor) și Laurențiu Goșnea (bariton), pianista Corina Stănescu și, la percuție, Alin Nicu și Florin Davițoiu. Revine cu acest prilej la Craiova dirijorul – totodată compozitor și profesor – Sabin Pautza, cu care Filarmonica „Oltenia” a mai colaborat în ultima vreme, anul trecut aniversând împlinirea a 70 de ani de viață și 50 de ani de activitate artistică ai maestrului.

Concertul de astă-seară începe la ora 19.00 și este dedicat Facultăţii de Drept şi Ştiinţe Sociale din cadrul Universității din Craiova. Evenimentul este organizat în parteneriat cu Asociaţia Studenţilor în Drept, The European Law Students’ Association, Asociaţia Studenţilor Facultăţii de Ştiinţe Sociale şi Societatea Studenţilor Medicinişti din Craiova

«Această seară este menită să deschidă o serie de concerte dedicate studenţilor şi cadrelor universitare craiovene care, cu siguranţă, se vor alătura în acest demers de promovare a muzicii clasice, cu un repertoriu bine ales, pe gustul unui public tânăr şi educat. Este meritul decanilor acestor instituţii de învăţământ superior care doresc să înnobileze activitatea universitară  cu preocupări de elită în domeniul muzical-artistic. „Seara Dreptului” face parte din dreptul la cultură şi la muzică de calitate de care ar trebui să se bucure fiecare student», spun reprezentanții amintitei instituții de învățământ superior.

Același program „Negro Spirituals – Gospel Songs” va putea fi audiat și mâine, 31 octombrie, tot de la ora 19.00, și va cuprinde piese consacrate precum „My Lord, What A Morning”, „Deep River”, „Amazing Grace”, „Gloria” ș.a. Reputatul dirijor şi compozitor Sabin Pautza, care se va afla la pupitrul dirijoral, apreciază că „aceste miniaturi muzicale care au la bază, aproape fără excepţie, texte religioase, sunt capabile să creeze stări emoţionale dintre cele mai diverse, de la exasperarea omului însingurat şi deznădăjduit până la bucuria celui care se simte mântuit şi salvat de propria lui credinţă”.

Născut la 8 februarie 1943, în localitatea Câlnic (lângă Reşiţa), Sabin Pautza a absolvit, în 1965, Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, unde s-a bucurat de îndrumarea unor dascăli reputaţi. S-a specializat apoi în compoziţie şi dirijat la Accademia Musicale Chigiana din Siena (Italia), cu Franco Donatoni, Franco Ferrara şi Bruno Maderna. Timp de 18 ani a fost profesor în specialităţile armonie şi dirijat la Conservatorul „George Enescu” din Iaşi. Aici a desfăşurat o bogată activitate ca fondator şi dirijor al Coralei „Animosi” şi al Orchestrei Simfonice a Conservatorului ieşean. Din anul 1984 s-a stabilit în S.U.A., fiind numit, prin concurs, director artistic şi prim-dirijor al celei mai vechi Filarmonici din New Jersey, Plainfield Symphony. A concertat în cele mai mari săli din S.U.A., Europa şi Australia și deţine numeroase premii şi distincţii româneşti şi internaţionale. Prestigioasa sa activitate internaţională de dirijor şi compozitor i-a adus Titlul onorific de „Doctor in Music” decernat de London Institute for Applied Research şi Titlul de „Doctor în compoziţie” al Academiei „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.

Sabin Pautza, dirijor și compozitor:

«Ca parte a creaţiei muzicale datorată negrilor, ceea ce numim astăzi muzica gospel sau negro spirituals reprezintă, alături de blues, principala contribuţie a populaţiei americane de culoare la patrimoniul culturii universale. Fie că vorbim de un „carol” legat de sărbătoarea Crăciunului, fie că reprezintă un cântec obişnuit în care negrul obidit îşi cântă amarul şi durerea, facem cunoştinţă cu un gen muzical reprezentativ pentru arta negrilor americani, gen care se bucură în ultima vreme de o popularitate tot mai mare în lumea întreagă. (…) Am ales pentru aceste concerte douăzeci de cântece negro spirituals, multe dintre ele tradiţionale, dar şi unele sub formă de art songs, semnate de anumiţi compozitori americani şi nu numai, dar care toate se înscriu în mod cert în stilul inconfundabil al muzicii gospel. (…) Sperăm că vom reuşi să vă redăm, la adevăratele dimensiuni, întreaga frumuseţe şi bogăţie a acestei muzici».