Craiova pe harta producătorilor de trenuri

0
1211

Craiova este din nou pusă la loc de cinste pe harta producătorilor de locomotive şi nu e puţin lucru. Când produci alături de grupul industrial american, Canterpillar, când vinzi în toată lumea şi când expui la Berlin, toate acestea prezintă o carte de vizită de invidiat, iar împreună înseamnă Reloc, iar vedeta este nimeni alta decât locomotiva „Terra Nova”. Şi asta nu e tot când vorbim de transportul feroviar. Compania Softronic vine şi completează piaţa cu trenul electric multiunit Hyperion, de asemenea expus la Berlin, alături de noua locomotivă cu motoare asincrone, o altă supriză la expoziţia din  capitala Germaniei. În anul 2008, Softronic a prezentat prima locomotivă electrică produsă în România după 1991.

Firmele Reloc şi Electroputere VFU Craiova, parte a Grampet, vor lansa luna viitoare, în cadrul unui parteneriat derulat cu grupul industrial american Caterpillar, producţia unei locomotive pentru trenuri de marfă, proiectul necesitând o investiţie de peste 1,5 milioane euro în proiectare, teste, probe şi certificare. Locomotiva, denumită „Terra Nova“, a fost prezentată în cadrul târgului internaţional dedicat industriei feroviare InnoTrans, desfăşurat în perioada 23-26 septembrie la Berlin. Tot atunci compania craiovană Softronic a prezentat şi ea noua locomotivă cu motoare asincrone şi trenul electric multiunit Hyperion. Terra Nova are în dotare două motoare de 630 de cai putere, livrate de Caterpillar, şi are un preţ de pornire de peste un milion de euro, în varianta de bază, a declarat, la Berlin, vicepreşedintele grupului Grampet, Graţian Călin. Acesta a mai spus că nici nu este nevoie de marketing pentru că locomotiva se vinde aproape singură. „Este un compromis pentru operatorii privaţi în Europa, mai low-cost, care se gândesc să-şi cumpere o locomotivă second-hand şi, în loc să facă o astfel de achiziţie, aleg să ia una nouă, la acelaşi preţ”.

VFU Craiova vrea să lanseze în producţie şi o locomotivă diesel electrică

Capacitatea de producţie pentru „Terra Nova“ este de trei unităţi pe lună, iar până în prezent au fost contractate 12 unităţi, acestea urmând să fie livrate anul viitor către doi operatori din Uniunea Europeană. Producătorul craiovean are discuţii şi pentru vânzarea de locomotive şi cu alţi potenţiali clienţi, inclusiv firme din Africa. VFU Craiova vrea să lanseze în producţie şi o locomotivă diesel electrică, tot în parteneriat cu Caterpillar, proiectarea urmând să înceapă anul viitor. Investiţiile totale pentru cele trei linii de producţie se vor ridica la cel puţin zece milioane euro.

Hyperion, Transmontana şi Phoenix – marca Softronic

Hyperion, Transmontana şi Phoenix sunt trei dintre proiectele de amploare ale companiei, care au adus inovaţie în sectorul transportului pe şinele ferate din România. În anul 2008, Softronic a prezentat prima locomotivă electrică produsă în România după 1991. Botezată Phoenix, locomotiva reprezintă o variantă modernă a locomotivei Co-Co 5100 kW Electroputere. Doi ani mai târziu, în 2010, Softronic a lansat prima locomotivă electrică cu motoare asincrone produsă în România, Transmontana. Locomotiva are puterea nominală de 6000 kW, poate atinge maxim 200 kilometri pe oră, se alimentează la 25 kV 50Hz şi poate recupera energia consumată la frânare. Remarcabilă pentru această locomotivă este capacitatea sa de a fi interoperabilă pe căile ferate europene. Hyperion este primul tren electric de tip Multiple Unit fabricat în România. Este format din patru vagoane, are o podea joasă pentru accesul facil al pasagerilor şi poate circula cu o viteză maximă de 160 kilometri pe oră. Cu 188 locuri pe scaune, dotări speciale pentru persoanele cu dizabilităţi, aer condiţionat, Wi-Fi, sistem modern de comunicare cu pasagerii, trenul a devenit preferatul celor care vor să ajungă rapid pe litoral, vara, şi iarna la munte, la Braşov. “Hyperion poate fi alimentat de la reţeaua de 25 kVca sau 3 kVcc, este acţionat de patru motoare asincrone, fiecare având 430 kW, la frânare recuperează energia şi asigură un consum energetic mai mic cu cel puţin o treime faţă de cel al unui tren clasic cu locomotivă şi vagoane”, ne-a declarat Radu Zlatian, consultant în cadrul Softronic.