Anul Nou evreiesc, sărbătorit la Craiova

1
574

Comunitatea evreiască din Craiova celebrează în această perioadă Anul Nou. Roş Haşana, aşa cum este cunoscută sărbătoarea în limba ebraică, se desfăşoară pe parcursul a două zile – 29 şi 30 septembrie. Încă de miercuri seară, însă evreii din Craiova au participat la o cină festivă şi s-au rugat la sinagogă.

Aşa cum cum se întâmplă la marile sărbători, la sinagoga din oraş au fost prezenţi  miercuri seară câteva zeci de reprezentanţi ai comunităţii pentru a marca, aşa cum se cuvine, intrarea într-un nou an, după calendarul evreiesc. Sărbătoarea de an nou 5772 a debutat cu o scurtă lecţie de istorie susţinută de prof. univ. dr. Corneliu Sabetay, preşedintele comunităţii evreieşti din Craiova, care a ţinut să vorbească despre semnificaţiile acestui moment.

„Anul Nou este o sărbătoare a bucuriei, dar şi un prilej să vedem ce am făcut peste an. În această perioadă, fiecare evreu ar trebui să-şi facă o autojudecată. Să îşi pună în balanţă conştiinţa, să vadă ce a făcut bine şi ce a făcut rău. În principal este însă un prilej de sărbătoare. Ne adunăm în jurul unei mese îmbelşugate de pe care nu trebuie să lipsească vinul. De altfel, cred că mai mult decât o băutură, vinul ar trebui considerat un aliment”, a declarat prof. univ. dr. Corneliu Sabetay, preşedintele comunităţii evreieşti din Craiova.

Tradiţiile respectate cu sfinţenie

Respectând tradiţia, evreii craioveni au spus rugăciuni, apoi, s-au adunat în jurul mesei festive de pe care nu au lipsit bucatele specifice. De Anul Nou, printre alimentele obligatorii să numără merele şi pâinea înmuiată în miere, simbolizând un nou an dulce. Rodiile sunt, de asemenea, printre fructele preferate cu această ocazie. La loc de cinste sunt şi preparatele din peşte. Tradiţional se consumă crap şi ştiucă. Evreii consideră că mâncarea preparată din mai multe soiuri de peşte aduce noroc.

Unul dintre cele mai importante obiceiuri de Anul Nou evreiesc este suflatul din Şofar (un corn de berbec). Acesta semnifică ”trezirea” poporului pentru a medita la faptele sale din trecut şi schimbarea în bine a celor rele.

 

1 COMENTARIU

Comments are closed.