Vacanța de vară vine cu drepturi sporite pentru 120 milioane de turiști

0
475

Călătorii care rezervă pachete de vacanță vor dispune de o protecție mai puternică în calitatea lor de consumatori. Noile norme nu vor reglementa doar pachetele de vacanță tradiționale, ci vor proteja și consumatorii care rezervă alte forme de servicii de călătorie combinate, inclusiv pachete personalizate. De asemenea, este introdusă protecția serviciilor de călătorie asociate, formulă în care călătorul cumpără servicii de călătorie de la un punct de vânzare, însă este invitat să rezerve alte servicii prin intermediul unei pagini de internet separate.

Pentru a extinde protecția prevăzută de Directiva UE privind pachetele de servicii pentru călătorii din 1990, Comisia a prezentat, în luna iulie 2013, propunerea, care a fost adoptată în mod formal de Parlamentul European și de statele membre în noiembrie 2015. Noile norme urmau să fie transpuse de statele membre până la 1 ianuarie 2018. Începând cu data de 1 iulie, aceste norme sunt aplicabile în statele membre. Este ușor să rezervi o vacanță pe internet, însă dacă ceva nu merge bine, vrei să fii sigur că ești pe deplin protejat. Noile norme privind pachetele de servicii pentru călătorii sunt acum adaptate la era digitală și la noile moduri de rezervare a vacanțelor. Călătorii vor beneficia totodată de noi drepturi și vor fi bine protejați în cazul în care operatorul dă faliment. Grație noilor norme, companiile turistice vor putea să își ofere serviciile la nivel transfrontalier…”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.

Asistenţă pentru călătorii în dificultate

Printre beneficiile aduse consumatorilor se numără: informații mai clare pentru călători, privind tipul, elementele și caracteristicile pachetului sau serviciilor asociate oferite, drepturile în calitate de consumatori, prețul și orice alte costuri suplimentare; rambursare și repatriere în caz de faliment, companiile turistice fiind nevoite să își asigure protecția în caz de insolvență; norme mai clare privind răspunderea, responsabilitatea revenind organizatorului pachetului, indiferent de entitatea care prestează serviciile de călătorie; drepturi mai solide de anulare, un pachet de vacanță putând fi anulat de călători din orice motiv, prin plata unui comision rezonabil sau gratuit, în cazul în care destinația lor devine periculoasă sau în cazul în care prețul pachetului este majorat cu peste 8% din prețul initial; asigurarea cazării în cazul în care călătoria de întoarcere nu poate fi efectuată, fiind garantate până la maximum trei nopți suplimentare de cazare şi nu în ultimul rând, asistență pentru călătorii în dificultate, în special prin furnizarea de informații privind serviciile de sănătate și asistența consulară.

Cerințe modernizate de informare

Noile norme se aplică în cazul combinațiilor de cel puțin două tipuri de servicii de călătorie (transport, cazare, servicii de închiriere auto sau alte servicii, de exemplu, vizitele ghidate), inclusiv în cazul pachetelor și a serviciilor de călătorie asociate. „Noile norme vor aduce beneficii și companiilor, prin intermediul: unor norme mai clare ce vor facilita activitățile transfrontaliere, prin respectarea unui singur set de norme privind cerințele de informare, răspunderea și alte obligații pe întreg teritoriul UE; de cerințe modernizate de informare care nu se mai bazează exclusiv pe broșurile turistice; reducerii sarcinii de reglementare, călătoriile de afaceri organizate în temeiul unui acord-cadru nemaifiind acoperite de directivă”, se precizează într-un comunicat de presă al Comisiei Europene.

 

 

Statele membre trebuiau să transpună normele în legislația națională până la data de 1 ianuarie 2018. A urmat apoi o perioadă de tranziție de șase luni, până la 1 iulie, care este data de la care măsurile naționale de transpunere a directivei vor începe să se aplice. Comisia va examina modul în care normele au fost transpuse și sunt aplicate în statele membre și va lua măsurile adecvate, dacă este necesar.