Premiera „Don Carlo”, de Giuseppe Verdi, deschide noua stagiune artistică la Opera Română Craiova

0
524

1Opera Română Craiova deschide stagiunea 2016-2017 cu premiera „Don Carlo” de Giuseppe Verdi, care va fi prezentată pe 5 şi 8 octombrie, de la ora 19.00, pe scena Cercului Militar. Spectacolul regizat de Rareş Zaharia, cu o scenografie semnată de Barbara del Piano (Franţa), îl va avea la conducerea muzicală pe maestrul Walter Attanasi (Italia), recent cooptat în echipa artistică a instituţiei ca dirijor permanent. Ca şi „Simon Boccanegra”, un alt important titlu verdian adăugat repertoriului Operei craiovene în luna februarie a acestui an, „Don Carlo” nu se mai regăseşte, în prezent, pe afişul nici unui teatru din România. În plus, spectacolul are o dublă distribuţie internaţională, cu artişti din Rusia, Germania, Georgia, Cehia, Serbia şi, desigur, România. Motive suficiente – consideră reprezentanţii instituţiei – să se bucure de mare succes la public! Unul anticipat, având în vedere nu numai solicitările numeroase de bilete, ci şi invitaţia, în martie 2017, într-un turneu cu patru reprezentaţii în Germania.

Operă în cinci acte (şase tablouri), pe un libret de Josephe Méry şi Camille du Locle, după tragedia lui Friedrich Schiller, „Don Carlo” i-a fost solicitată compozitorului de Opera din Paris – unde a şi avut premiera la 11 martie 1867. Verdi a revenit apoi asupra lucrării sale, dăruind contemporanilor şi o versiune în italiană, prezentată la Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera „Don Carlos” comandată de francezi va fi denumită în ţara lui Verdi „Don Carlo”, titlu care o consacră astfel posterităţii.5

Povestea are ca punct de pornire situaţia politică şi socială din Europa secolului al XVI-lea. Căsătoria tânărului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu prinţesa Elisabeth de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are drept scop aducerea păcii între Franţa şi Spania, aflate în război. În ciuda aşteptărilor, cei doi se îndrăgostesc, însă regele Spaniei se împotriveşte dorinţei tinerilor, căsătorindu-se el însuşi cu frumoasa prinţesă. Istorie, politică, religie, dragoste se împletesc ingenios într-un subiect care conţine şi o mare parte de ficţiune. Acurateţea istorică e relativă, iar modificări importante apar până şi faţă de textul lui Schiller.

Regizorul Rareş Zaharia: „Va fi un eveniment remarcabil!”

Montarea de la Opera Română Craiova – cu două distribuţii care includ mari nume ale scenei lirice europene, alături de Orchestra, Corul şi Baletul instituţiei – îi aparţine regizorului Rareş Zaharia, aflat la al treilea proiect aici, după „Otello” (2013) şi „Sânge Vienez” (2015). «Sunt foarte încântat să punem în scenă versiunea în cinci acte a operei „Don Carlo”, care nu s-a mai prezentat în România din 1966, când a avut o distribuţie legendară, cu Nicolae Herlea şi Elena Cernei, doi dintre cei mai mari cântăreţi români ai secolului XX. Din acest punct de vedere, salut curajul Operei Române Craiova de a prezenta acest titlu, care nu mai există în repertoriul teatrelor din România. Ultima dată s-a cântat la Cluj-Napoca, în urmă cu câţiva ani, dar montarea data de vreo 20 de ani şi era versiunea în patru acte», a precizat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, regizorul Rareş Zaharia. „Va fi un eveniment remarcabil, dacă nu chiar evenimentul operistic cel mai important al anului în România!”, a apreciat acesta.4

Scenografia spectacolului aparţine Barbarei del Piano (Franţa), aflată la cea de-a doua colaborare cu Opera Română Craiova, după crearea decorurilor la „Sânge vienez”, anul trecut. Cu studii de fashion design, producţie textilă, pasionată de muzică, fotografie şi cu un portofoliu de lucrări de pictură, Barbara del Piano s-a apropiat de lumea scenei, devenind, în 2009, asistent de costume la Opéra National du Rhin în Strasbourg. De atunci a asistat numeroşi creatori.

Maestrul Walter Attanasi – dirijor permanent, din 15 octombrie a.c.

Premiera „Don Carlo” se bucură de prezenţa unui invitat de marcă – maestrul Walter Attanasi, „o personalitate a scenei mondiale”, după cum l-a prezentat Antoniu Zamfir, managerul Operei craiovene. Născut în Trieste şi considerat unul dintre cei mai interesanţi dirijori ai generaţiei sale, Walter Attanasi este adesea invitat să dirijeze lucrări simfonice şi de operă pentru prestigioase instituţii, teatre şi festivaluri: Teatro alla Scala din Milano, Arena Verona, Opera din Roma, Musikverein şi Konzerthaus din Viena, Opera de stat din Hamburg, Colon din Buenos Aires, Opera de Bellas Artes din Mexico City, Opera Naţională din Praga, Filarmonica din Vilnius, Opera din Budapesta, săli de concert din Japonia ş.a.

În cadrul conferinţei de presă de ieri, Antoniu Zamfir a anunţat că, în curând, maestrul Walter Attanasi va face parte din echipa Operei craiovene: «L-am cunoscut în luna iunie, când a fost invitat aici să dirijeze „Don Pasquale”. Am descoperit un artist minunat! Pentru că are o experienţă excepţională, va ocupa, începând cu data de 15 octombrie, postul de dirijor permanent al Operei Române Craiova, având în fişa postului şi atribuţii de director muzical”.3

De noua funcţie, dar în special de lucrul la premiera „Don Carlo”, Walter Attanasi s-a arătat deosebit de încântat. „Sunt onorat de această invitaţie şi mai ales sunt surprins să găsesc aici o distribuţie de talie mondială. Sunt, de asemenea, foarte impresionat de disponibilitatea soliştilor de a lucra până la aceste ultime pregătiri ale premierei, ca şi de a cânta şi a vorbi în italiană”, a mărturisit domnia sa.

Singurele reprezentaţii din acest an

Alături de Orchestra, Corul şi Baletul Operei Române Craiova, în dubla premieră vor evolua soliştii Sorin Drăniceanu / George Andguladze (Georgia) – Regele Filip al II-lea, Hector Lopez (Cluj-Napoca) – Don Carlos, Șerban Vasile (Bucureşti) – Rodrigo, Anda-Louise Bogza (Cehia) / Karina Flores (Rusia) – Elisabeta de Valois, Ramona Zaharia (Germania) / Ljubica Vraness (Serbia) – Prinţesa Eboli, Kakhaber Shavidze (Georgia) / Dragoljub Bajic (Serbia) – Marele Inchizitor, Vladislav Popov (Rusia) / Dragoş DrăniceanuUn frate, Noemi Modra (debut) – Tebaldo, Florin OrmenişanIl Conte di Lerma, Marian DăbuleanuUn araldo.2

Cele două reprezentaţii, din 5 şi 8 octombrie, sunt singurele de care publicul se va bucura în acest an, motivul fiind indisponibilitatea sălii Operei Române Craiova, în prezent închisă, în aşteptarea începerii lucrărilor de renovare. Spectacolul urmează să fie reluat în primăvara lui 2017, când Opera Română Craiova a primit invitaţia de a-l prezenta în Germania. „Vom păstra acest titlu în repertoriul nostru cu mare mândrie. Este un titlu important din creaţia verdiană, dar probabil complexitatea acestei opere generează o teamă în rândul organizatorilor de evenimente de a o monta”, crede managerul Antoniu Zamfir.

Basul Sorin Drăniceanu, solist al Operei Române Craiova cu o vastă experienţă, a cărui carieră cuprinde interpretarea a numeroase roluri, spune că a primit rolul Filip al II-lea, regele Spaniei, ca pe un… cadou, având în vedere că în octombrie îşi sărbătoreşte ziua de naştere. „Ce cadou mai frumos puteam primi decât acest rol, la care visez de foarte mult timp, un rol de maturitate artistică şi căruia, iată, i-a venit rândul la a-l crea şi a-l aduce în scenă. Mă bucur că am alături colegi de pe mari scene din Europa şi din ţară şi vă asigur că vom prezenta un spectacol despre care se va vorbi multă vreme de-acum încolo”, a declarat artistul.

 ***

„Este un rol de vis pentru mine şi aş vrea să-l dedic unuia dintre profesorii mei, care a fost un mare Don Carlo – maestrul Cornel Stavru”, a mărturisit, ieri, la Craiova, tenorul Hector Lopez (Cluj-Napoca), cel care va interpreta rolul Don Carlo, infante de Spania. Hector Lopez a început studiile muzicale la Conservatorul Naţional din Mexico City, unde a studiat violoncel, saxofon, dirijat şi canto, şi a fost aplaudat pe scene din Mexic, S.U.A., Spania, Italia ş.a. Este vechi colaborator al Operei craiovene, cu roluri în „Aida” de Verdi, „Turandot” de Puccini şi nu numai.

 ***

Un alt invitat de marcă al Operei Române Craiova pentru premiera „Don Carlo” este baritonul Şerban Vasile (Bucureşti), în rolul Rofrigo, marchiz de Posa. „Este o provocare pentru mine acest rol. Este unul dintre rolurile pe care mi-am dorit tot timpul să le cânt. Mulţumesc Operei din Craiova că încearcă să aducă o flacără nouă în muzica din România. Aplaud şi susţin acest demers!”, a precizat acesta.

 ***

„Rolul Eboli este unul de vis pentru o mezzosoprană. Pentru mine este a doua premieră, pe prima am făcut-o la Dusseldorf”, a declarat mezzosoprana Ramona Zaharia (Germania), pe care publicul o va putea asculta în reprezentaţia din 5 octombrie. În următoarea, va urca pe scenă Ljubica Vranes (Serbia), o apariţie aplaudată la Craiova atât în „Otello” de Giuseppe Verdi, cât şi mai ales în Carmen Rock Version”.

 ***

Faţă de textul lui Schiller, în opera verdiană apar modificări importante. Unul dintre personajele principale (fascinant, atât muzical, cât şi scenic – cel al Marchizului de Posa) este fictiv. La fel şi cel al Marelui Inchizitor: funcţia exista, nu însă şi personajul descris în opera lui Verdi. Acestuia din urmă îi dau viaţă başii Kakhaber Shavidze (Georgia) şi Dragoljub Bajic (Serbia). „Este a treia mea prezenţă la Craiova şi întotdeauna mă simt foarte bine aici. Este foarte rar să ai într-un singur loc atâtea voci excepţionale! Cântăm o operă italiană şi nu putem să fim decât bucuroşi că avem un maestru dirijor din Italia”, a apreciat artistul sârb. Nici Kakhaber Shavidze nu se află la prima colaborare cu Opera craioveană: a realizat aici, în 2014, rolul Il Commendatore din „Don Giovanni” de W.A. Mozart.