Studiu: Transportul public din Craiova are nevoie de 400 milioane lei, investiții

0
351

Până în anul 2027, transportul public din Craiova trebuie să se modernizeze și să arate în felul următor: 22 de tramvaie nou-nouțe și 110 autobuze, de diverse tipuri, să circule în tot orașul. Investiția necesară: aproximativ 400 milioane de lei.

Transportul public în Craiova începea din anul 1948, cu două autobuze, și acelea primite de la București. În 1967, populația crește într-un număr foarte mare și se construiește autobaza de la Calea Severinului, pentru o capacitate de 200 de autobuze. Peste câtiva ani, în 1978, este nevoie și de cea de-a doua autobază, construindu-se cea de la Romanești. În 1987, pe fondul politicii de reducere a consumurilor energetice la nivel național, în Craiova se introduce tramvaiul, pe un traseu de 18,4 kilometri de cale dublă, care făceau legătura între platformele industriale de est și de vest ale orașului.

17 milioane de călători circulă cu autobuzele publice

Ne aflăm în anul 2017, când tramvaiul circulă pe trei trasee și a transportat în total 3,47 milioane de călători. În paralel, autobuzele se deplasează pe 17 trasee care sunt dispuse în tot orașul și au transportat, anul trecut, peste 17,5 milioane de călători. Numai pe traseul E1R au circulat, în tot anul trecut, 4,9 milioane de pasageri, iar un al doilea traseu foarte solicitat fiind traseul 1 Gară-Romanești – cu 3,45 milioane de călători.  Specialiștii trag, prin urmare concluzia că transportul autobuzul reprezintă coloana vertebrală a transportului public din Craiova, în timp ce tramvaiul acoperă cererea pentru zona centrală.

Gradul de uzură al autobuzelor RAT: peste 200%!

Aflată în situația să acopere peste 80% din transportul public cu autobuzele, RAT Craiova se bazează, de fapt, pe un parc auto extrem de învechit. Din totalul de 185 de autobuze, doar 130 pot fi utilizate. Vârsta medie a flotei de autobuze este de 16 ani, din care 49% de autovehicule au o vechime mai mare de 20 de ani, majoritatea acestora având un grad de uzură mai mare de 200%. Depășite moral și fizic, au un consum de combustibil ridicat și nu respectă standardele de poluare (fiind autobuze cu Euro2 sau Non-Euro). De asemenea, doar 92 dintre acestea sunt dotate cu facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, însă nu toate au și instalaţie de încălzire funcţională. În depou, există 29 de vagoane de tramvai, din care doar 15 sunt funcţionale, iar pe traseu sunt scoase, zilnic, doar 11. Nici un tramvai nu este nou, toate fiind achiziţionate la mâna a doua.  

Cererea de finanțare pentru autobuze și tramvaie noi

Aceasta este, de fapt, fotografia transportului public din Craiova. După cum se știe, Primăria Craiova și-a propus să acceseze fonduri europene, disponibile pe axa 4.1 din cadrul POR, pentru dotarea cu tramvaie și autobuze a operatorului local de transport. Printre documentele solicitate de oficialii europeni, s-a numărat și un studiu de oportunitate, pe care autoritățile craiovene l-au scos la licitație. Fip Consulting SRL, câștigătorul acestei licitații, a întocmit acest studiu de oportunitate, care arată starea proastă în care se găsește transportul local și nevoia unei linii de achiziții de 400 milioane de lei. Documentația urmează să fie votată, în ședința de joi, de consilierii municipali și atașată apoi cererii de finanțare pentru achiziția de autobuze și tramvaie, cu fonduri UE.