Peste 14 milioane de carduri de sănătate au fost distribuite până în prezent, în toată ţara, iar alte 350.000 de documente electronice vor fi repartizate în următoarea perioadă. Anunţul a fost făcut de reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care au mai precizat că aproximativ 30.000 de carduri sunt blocate în sistem, cele mai multe dintre acestea din cauza tastării greşite a pin-ului şi din cauza scoaterii lor din cititor înainte de confirmarea în sistem a validării.
Potrivit reprezentanţilor CNAS, furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului. Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate. Deblocarea cardurilor de sănătate se poate face de către furnizorul de servicii medicale apelând la helpdesk sau de către pacient la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află.
Majoritatea pacienţilor utilizează cardul de sănătate
La mai puţin de o lună de la introducerea cardului naţional de sănătate ca instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale acordate asiguraţilor care au intrat în posesia acestui document, în ultimele zile, numărul validărilor cu cardul reprezintă 70% din totalul serviciilor medicale acordate zilnic.
La nivel naţional, în perioada 1-27 mai, au fost acordate 6,4 milioane de servicii medicale validate cu cardul de sănătate şi 3,9 milioane servicii medicale acordate fără card. În totalul serviciilor medicale acordate fără card sunt cuprinse şi serviciile acordate copiilor şi persoanelor neasigurate. Din a doua săptămână de funcţionare a sistemului cardului naţional de asigurări de sănătate s-a dublat numărul serviciilor validate cu cardul, faţă de cele acordate fără card. Mai mult de jumătate din totalul acestor servicii au fost acordate de medicii de familie. Cu o săptămână înaintea implementării cardului de sănătate, în dată de 24 aprilie, au fost activate în sistem 50.000 de carduri, iar în data de 4 mai au fost activate 147.000 de carduri. După această dată, au fost activate în medie aproximativ 250.000 de carduri pe zi. Până în data de 27 mai numărul total de carduri activate este de 6,2 milioane.
Cardul a devenit obligatoriu de la începutul lunii mai
De la 1 mai, cardul naţional de sănătate a devenit unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calităţii de asigurat şi confirmă prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Potrivit reprezentanţilor CNAS, furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului. Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.
Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate informaţii precum numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID), data naşterii şi termenul de valabilitate al cardului (5 ani). În cabinetele medicilor de familie şi în ambulatoriul de medicină dentară utilizarea cardului naţional de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale. În asistenţa medicală ambulatorie pentru specialităţile clinice, cardul va fi utilizat la momentul acordării serviciilor medicale, cu excepţia serviciilor de sănătate conexe actului medical pentru care nu este necesară prezentarea cardului. Pentru reabilitare medicală şi acupunctură utilizarea cardului de sănătate se face la momentul acordării de consultaţii şi proceduri în cabinet, respectiv în fiecare zi de tratament pentru procedurile acordate în baza de tratament. În spitale utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face – pentru spitalizarea continuă – la internarea și externarea din spital, cu excepţia următoarelor situaţii: la internare în spital, dacă criteriul la internare este urgenţă medico-chirurgicală; la externare din spital pentru cazurile transferate la un alt spital şi la internare, ca şi caz transferat; la externare, pentru situaţiile în care s-a înregistrat decesul asiguratului. Pentru spitalizarea de zi prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la fiecare vizită, cu excepţia situaţiilor în care criteriul de internare este urgenţă medico-chirurgicală pentru serviciile acordate în structurile de urgență (camera de gardă/UPU/CPU).