«Centrul de coordonare şi conducere a interveniei în caz de dezastre în regiunea transfrontalieră»

0
450

Un proiect de peste 5 milioane de euro

Preşedintele Consiliului Judeean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, a primit, ieri, vizita unei delegaţii formate din reprezentanţi ai Administraţiei Districtului Vratsa, conduse de guvernatorul regiunii, Malina Nikolova. Discuţiile purtate cu ocazia întâlnirii au vizat proiectele cu fonduri europene derulate în parteneriat, cu accent asupra Centrului de coordonare şi conducere a intervenţiei în caz de dezastre în regiunea transfrontalieră, precum şi direcţiile strategice de continuare a cooperării în vederea atragerii de resurse financiare nerambursabile pentru dezvoltare. Alături de guvernatorul Malina Nikolova, în vizita desfăşurată la Craiova s-au aflat viceguvernatorul Miroslav Komitski şi Elena Stoylova, director în cadrul Administraţiei Districtului Vratsa.

 

Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj  a precizat cu această ocazie că este un moment special, fiind onoraţi să aibă pentru prima dată oaspete la sediul Consiliului Judeţean Dolj pe Malina Nikolova, guvernatorul din Vratsa, „Ne întâlnim la Craiova tocmai pentru a analiza împreună proiectele cu finanţate nerambursabilă pe care le implementăm în parteneriat, stadiul lucrărilor aflate în derulare, dar şi pentru a discuta despre actualul segment financiar al Uniunii Europene, 2014-2020. Punctul principal de pe agenda întâlnirii de astăzi îl reprezintă una dintre aceste investiţii importante pe care le avem în desfăşurare şi care se apropie de finalizare – «Centrul de coordonare şi conducere a intervenţiei în caz de dezastre în regiunea transfrontalieră»”, a subliniat şeful administraţiei doljene.

Proiectul, cu o valoare de 5,6 milioane de euro, vizează edificarea sediului pentru acest centru – o clădire cu trei niveluri, care este construită la Craiova, printr-o lucrare de 1,5 milioane de euro -, dotarea imobilului, precum şi achiziţionarea de echipamente pentru intervenţii în caz de urgenţă, printre care o ambarcaţiune cu motor pentru căutare şi salvare, pompe motorizate pentru apă şi o autospecială de stingere a incendiilor. „Centrul de coordonare şi conducere va oferi infrastructura necesară pentru ca instituţiile abilitate să poată răspunde prompt în cazul unor situaţii nedorite, dar pentru care trebuie să fim pregătiţi: fenomene meteorologice periculoase, inundaţii cu efecte transfrontaliere, accidente nucleare sau chimice, accidente grave pe căile rutiere sau pe fluviul Dunărea, inclusiv evenimentele care impun evacuarea persoanelor şi a bunurilor. Tot în sensul unei mai bune pregătiri, vor fi organizate patru simulări comune de intervenţie în judeţul Dolj şi tot atâtea sesiuni de instruire în districtul Vratsa”, a mai spus preşedintele CJ Dolj.

Domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă reprezintă de mai mult timp o prioritate a Consiliului Judeţean Dolj, care s-a implicat în derularea unor proiecte cu o valoare cumulată ce depăşeşte 20 de milioane de euro, pentru investiţii şi achiziţii destinate acestui sector cu o deosebită însemnătate. Ion Prioteasa a mai spus că în ceea ce priveşte perspectivele pentru următorii ani, s-a conturat un cadru favorabil de continuare a dezvoltării cu ajutorul fondurilor europene şi, din discuţiile deja purtate cu partenerii din districtul Vratsa, a reieşit intenţia fermă de a conlucra eficient şi pe mai departe, pentru a fructifica împreună această şansă a finanţării nerambursabile.

„Districtului Vratsa un partener sigur şi serios”

Aflată la începutul mandatului de guvernator al districtului Vratsa, Malina Nikolova a apreciat rezultatele parteneriatului cu judeţul Dolj, concretizat în proiecte importante pentru comunităţile de pe ambele maluri, subliniind deschiderea pentru colaborare în vederea realizării unor noi investiţii. „Consider că realizarea centrului de coordonare şi conducere reprezintă o reuşită notabilă şi apreciem posibilitatea de a participa în acest proiect. Necesitatea acestui demers este categorică, luând în considerare lipsa mijloacelor care sunt folosite în astfel de cazuri, de prevenire şi de intervenţie în situaţii de urgenţă. Foarte importantă este, de asemenea, relaţia prietenească dintre noi, ideile comune pe care le avem pentru dezvoltare şi doresc să vă asigur că veţi găsi întotdeauna în Administraţia Districtului Vratsa un partener sigur şi serios. Pentru noi, constituie o facilitate faptul că beneficiem de sprijinul dumneavoastră şi sperăm să continuăm această colaborare, pentru a reuşi împreună“, a spus guvernatorul districtului Vratsa, Malina Nikolova.

Dispecerat comun cu sistemul de ambulanţă şi SMURD

La rândul său, colonelul Constantin Florea, inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Oltenia“ al judeţului Dolj, a spus că odată cu realizarea acestei investiţii, pe toată lungimea Dunării nu va exista o altă structură similară mai bine dotată şi pregătită pentru conducerea intervenţiilor. „Prin dispeceratul comun de coordonare, se desfăşoară 14 aplicaţii ce ne permit ca, împreună cu partenerii din districtul Vratsa, să derulăm o monitorizare eficientă, astfel încât să avem informaţiile în timp real, în situaţia producerii unui eveniment cu efecte transfrontaliere, indiferent că vorbim despre un seism, despre inundaţii, înzăpeziri sau accidente. Tot în cadrul acestui centru va funcţiona şi dispeceratul comun cu sistemul de ambulanţă şi SMURD, astfel că, pe întreg teritoriul judeţului, vor putea fi coordonate toate misiunile derulate în urma alertelor la sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă – 112. Printr-un alt proiect, tot cu implicarea Consiliului Judeţean Dolj, beneficiem de un sistem de monitorizare şi alarmare a întregii populaţii din regiune, în cazul unor calamităţi naturale sau poluări accidentale, sistem cu ajutorul căruia putem transmite alerte optice şi acustice în toate localităţile, individual sau în comun, în funcţie de necesitate”, a mai spus reprezentantul ISU.

„Am identificat trei probleme esenţiale”

Directorul Direcţiei de Afaceri Europene a CJ Dolj, Ileana Măjină, a expus raţiunile care au condus la iniţierea şi implementarea proiectului privind „Centrul de coordonare şi conducere a intervenţiei în caz de dezastre în regiunea transfrontalieră“. „Mă bucur că primim astăzi vizita reprezentanţilor Administraţiei Districtului Vratsa, pentru că, trebuie să ştiţi, împreună am derulat proiecte de succes. De altfel, pentru acest segment financiar, 2014-2020, îmi exprim speranţa că vom putea realiza şi mai multe investiţii comune. Din discuţiile cu vecinii noştri bulgari, dar şi cu reprezentanţii ISU Dolj, am identificat trei probleme esenţiale, care, de altfel, au stat la baza acestui proiect. În primul rând, există nevoi comune, dar şi necesitatea unei coordonări mai bune a tuturor acestor structuri care gestionează situaţiile de urgenţă. De asemenea, se impune o dotare performantă, care să răspundă pe deplin tuturor provocărilor ce pot apărea. A doua constatare a vizat faptul că majoritatea cazurilor de dezastre sau de risc, fie că ele s-ar produce pe teritoriul României, în Dolj, fie pe cel al Bulgariei, în Vratsa, afectează în mod inerent ambele maluri ale Dunării. În al treilea rând, trebuie să ne cunoaştem mai bine, pentru că aceasta este şi esenţa programelor transfrontaliere, de a gândi şi implementa împreună proiecte, în cadrul cărora să putem să ne dăm mâna pentru a colabora cât mai bine”, a precizat directorul Direcţiei de Afaceri Europene a CJ Dolj, Ileana Măjină.