Filarmonica „Oltenia” va fi aproape de publicul său şi în perioada verii, aşa cum a făcut-o şi în anii precedenţi. Până în septembrie, artiştii vor prezenta cinci concerte în aer liber, în cadrul programului „Craiova estivală”, iniţiat de municipalitate şi derulat în colaborare cu instituţiile de cultură din subordine.
Primul concert din cadrul stagiunii estivale 2011 are loc astăzi, 28 mai, ora 18.00, în Piaţa „Mihai Viteazul”, şi este organizat în colaborare cu Liceul de Artă „Marin Sorescu”. Sub genericul „Tineri interpreţi: Parada instrumentelor de percuţie” îşi dau concursul elevii Vlad Neamţu, Luigi Ştefan Bâzdoacă, Loredana Stuparu, Alexandra Riebensahm (marimbă), Alexandru Coadă (percuţie), Andrei Surdu (pian), Andrei Săceanu (tobe), Mihai Drăgoi (chitară), Andrei Ştefan (chitară bas), Ovidiu Cârstea (chitară solo), Manuel Dunavăţu (chitară bas), dar şi profesorii Edward Man şi Liviu Pîrvu, la pian.
Următorul concert din cadrul stagiunii estivale va fi prezentat sâmbătă, 25 iunie, ora 18.00, de Corul de Cameră al Filarmonicii „Oltenia”, şi va oferi spre audiţie prelucrări corale de mare accesibilitate. În aceeaşi Piaţă „Mihai Viteazul” vor urma concertele „Farmecul artei sonore (instrumentişti craioveni în recital)” (9 iulie, ora 20.00), „Fascinaţia Euterpei (program de muzică instrumentală)” (10 septembrie, ora 20.00) şi „Miniaturi corale celebre” (24 septembrie, ora 20.00).
Inaugurare sau continuitate?!
«Se cuvine nuanţat enunţul „inaugurarea stagiunii estivale a Filarmonicii „Oltenia”, din respect pentru memoria culturală a oraşului. Să nu uităm că primele concerte „en plein air” iniţiate de Filarmonică au fost oferite craiovenilor încă din vara anului 2001. Atunci, în pofida pretenţiilor noastre de cetăţeni ai urbanităţii de spirit, emancipaţi şi „very fancy sophisticated” în materie de exigenţe culturale, unii ne-am simţit revoltaţi, atinşi fiind în sensibilităţile noastre statu(t)are de burghezi galanţi şi preţioşi. Puritani în comoditate şi regi în plictiseală, unii dintre noi chiar ne-am declarat „profund jigniţi”, trecând dispreţuitori pe lângă artiştii filarmonişti care cutezaseră să umanizeze viaţa din agora. Dar timpul a trecut şi odată cu prefacerea lui în praf de amintire s-au domolit accesele, s-au cicatrizat excesele de zel ale „elitiştilor” care au condamnat Filarmonica „Oltenia” pentru „desconsiderarea statutului muzicianului absolvent de Conservator, obligat să cânte în piaţă, printre oameni, printre clădirile oraşului, pe străzile oraşului…”.
Între timp, unii dintre noi am aflat că străvechile burguri apusene se mândresc cu asemenea exerciţii fireşti de liberă exprimare a valorilor artei sonore, dăruindu-le oamenilor festivaluri magnifice, de amplă rezonanţă publică. Şi nu trebuie să ţintim prea departe în încercarea de a recupera istoria tradiţiilor culturale printr-un tardiv proces de învăţare (sau de ipocrită anamneză identitară), când oraşe transilvane n-au încetat vreodată să cinstească în sărbătoare „spiritul locului” (Sighişoara organizează Festivalul medieval din anul 1993!).
Aşadar, concertul din deschiderea stagiunii estivale 2011 a Filarmonicii „Oltenia” delimitează doar o convenţie temporală, „înmatriculează” biografia instituţiei în arhivele patriei (statistice, istorice, culturale, politice). Privit însă dinspre orizontul larg al continuităţii în timp, acest concert reprezintă o punte de transfer simbolic şi de transformare, totodată, a propriilor noastre (pre)judecăţi şi reprezentări culturale. Dacă puntea se va dovedi trainică, depinde de artişti, dar nu mai puţin de fiecare dintre noi, cât de meşteri ne vom arăta în a-i (în)dura centrul de sprijin şi armonizarea proporţiilor». (Iulia Negrea, şef Birou Marketing – secretar Relaţii Publice, Filarmonica „Oltenia”)