Pandemia a mutat târgurile de carte on-line. Scriitorii, editorii, organizatorii unor astfel de evenimente s-au văzut nevoiţi să-şi modifice radical felul în care interacţionează cu cititorii, cu publicul.
Gela Enea este unul dintre scriitorii care au avut curajul să lanseze un volum de versuri la ediţia de anul acesta Gaudeamus. De ce curaj? Pentru că, de data aceasta, Caravana Gaudeamus a plecat din Craiova pe cale digitală. De altfel, Gela Enea este o scriitoare ce reuşeşte să surprindă cititorul prin bunele sale deprinderi scriitoriceşti. „Eu sunt Lilith” a fost scris pe parcursul a doi ani şi tematizează nevoia de independenţă a unei femei. Volumul a fost publicat la Editura Neuma din Cluj-Napoca.
Cum a luat naştere volumul de versuri “Eu sunt Lilith”?
“Este experiența mea poetica de doi ani, am vizat în volumul acesta nu neapărat mitologia clasică a lui Lilith ci doar acea secvență în care este vorba despre nevoia de independență a unei femei. Este unul dintre volumele de versuri pe care le-am scris de-a lungul timpului, fiecare având povestea sa.”
Ce înseamnă pentru un poet lansarea la un târg de carte şi cum a fost experiența lansării online ?
“O lansare la un Gaudeamus clasic este un prilej de bucurie pentru că te întâlneşti cu cititorii față în față dar şi cu anumiți critici care prezintă volumul. Lansarea online este şi aceasta o experiență, lipseşte publicul şi acest lucru nu poate fi decât un minus, oamenii sunt logați pe o platformă. Am lansat online pentru că aşa au fost condițile dar este de preferat o lansare obişnuită.”
Cum considerați că este receptată poezia de către generația tânără?
“Nu cred că sunt foarte mulți tineri interesați de poezie, cel puțin din experiența mea de autor, din păcate. Sunt preferate genuri de groază, de aventură, mai puțin poezia care ține de o formulă lirică, de o natură mai melancolică. Poate şi din cauza aceasta consider că lectura tinerei generații lasă de dorit.”
Care este cel mai frumos aspect al carierei de scriitor?
“Faptul ca scrii, scrisul este o terapie, o contrapondere la nişte probleme ale vieții.”
Există un ingredient nesecar pentru ca un volum să fie bun, de succes?
“Trebuie să ai talent, nu toată lumea care scrie versuri scrie şi poezie. Trebuie să ai ceva de spus şi trebuie să o faci într-o manieră în care să nu pară că ai copiat pe altcineva, adică să ai o doză de originalitate.”
Aveți un sfat pentru tinerii scriitori?
“Mai întâi trebuie să citească foarte mult şi apoi să se apuce de scris. Fără o lectură temeinică nu poți să scrii poezie bună. Chiar dacă ai talent trebuie să îl cultivi printr-o cultură generală şi mai ales printr-o cultură poetică.”
Director al Editurii Aius deplânge felul în care a evoluat piaţa de carte din România
Nicolae Marinescu, director al Editurii Aius, deplânge felul în care a evoluat piaţa de carte din România. În acest an, Editura Aius nu a participat la târgul de carte Gaudeamus dar este bine cunoscută pentru prezența constantă din anii precedenți. Standurile virtuale de carte de la Gaudeamus Online, prima ediţie din 2021, mai pot fi accesate pana pe 31 martie https://www.gaudeamus.ro/
Consideraţi că piața de carte din România este mult mai slabă faţă de alte țări mai dezvoltate ?
Din multe motive consider că piața de carte din România, dincolo de acest context pandemic este mult mai slabă faţă de alte țări mai dezvoltate. Până în 1990 piața de carte din România era foarte bună pentru că exista o distribuție de carte semnificativă în instituții. Cartea ajungea în felul acesta la îndemâna unor foarte largi categorii de oameni.” Editorul este gata să-şi pună speranţele în revigorarea bibliotecilor şcolare: „Primul lucru fundamental pentru o piață de carte este biblioteca. Dacă la popoarele bogate aceasta funcționează şi acum foarte intens, la popoarele mai puțin bogate, cu atât mai mult ar trebui sa funcționeze. Acest lucru poate distruge radical piața de carte. În acest context nu putem să mai vorbim despre o piață de carte reală. Din păcate bibliotecile au fost marginalizate iar publicitatea televizată pentru carte nu există în România
Cât de importantă este organizarea unui târg de carte precum Gaudeamus?
“Târgul de carte Gaudeamus este o reuşită şi unul dintre târgurile de rezistență ale României culturale. Evenimente precum acesta sunt foarte importante şi utile. Cei care totuşi ajung să fie consumatori, se pot întâlni cu mult mai multe produse. Astfel de târguri creează un context în care poți crea evenimente literare. Pe lângă prezentarea cărții contează la fel de mult şi prezentarea autorului dar şi prezența criticilor. Târgul Gaudeamus este un spațiu privilegiat pentru carte, ce dă posibilitatea unui contact direct între beneficiar şi producător.”
Cunosc faptul ca Editura Aius editează şi revista “Mozaicul”. Cum ați reuşit să mențineți interesul pentru această revistă, având în vedere că este cea mai veche revistă culturală din regiunea noastră?
“Revista aceasta a avut un program proeuropean foarte clar încă de la început. Ea s-a întemeiat pornind de la relația pe care am avut-o cu un grup de tineri intelectuali craioveni, încercând să promovăm valori recunoscute ale literaturii române cu deschidere europeană şi să cultivăm tineri cu asemenea orientări. Revista a păstrat şi a dus mai departe recunoaşterea prin faptul că au apărut şi alte perspective. Este cunoscută şi citită cu interes în țară pentru că aduce informație pe nişte domenii noi la un nivel de vârf.”
Andreea Negrea
Jurnalism, Anul I, Universitatea din Craiova