Navele occidentale, implicate în trafic de arme

0
504

Contrar a ceea ce s-ar putea crede, proprietarii de nave comerciale implicate în transportul de trafic de arme, droguri şi alte produse prohibite au, în majoritatea cazurilor, sediul în ţări occidentale. Prima surpriză: Germania, care se află în frunte. Aceasta este concluzia unei anchete realizate de Institutul Internaţional pentru Pace de la Stockholm (SIPRI), reputat pentru activitatea sa în domeniul comerţului cu arme, licit şi ilicit. „Căpitanii acestor nave ignoră ceea ce transportă” constată Hugh Griffits, co-autor al raportului, care acoperă 2.500 de cazuri, relevate după începutul anilor ’80. Este suficient de analizat evenimentul care a avut loc în Nigeria, în octombrie 2010, pentru a înţelege complexitatea problemei. Forţele de securitate au confiscat 240 de tone de rachete, obuze şi muniţie. „Everest”, o navă germană, închiriată de compania franceză CMA-CGM, arborând pavilionul Insulelor Marshall (Micronezia), a încărcat containere de provenienţă iraniană în iulie. Potrivit unei rezoluţii a Naţiunilor Unite datând din martie 2007, Iranul nu are voie să exporte arme. Containerele urmau să ajungă în Gambia şi de acolo spre o destinaţie necunoscută. Declaraţia de transport menţiona „materiale de construcţii”. Având sediul în Marsilia, CMA-CGM, al treilea grup mondial de transport maritim de containere, dispune de un sistem informatic de alertă, prin care se raportează toate societăţile şi persoanele aflate pe lista neagră a ONU, UE şi OFAC (Office Foreign Assets Control). „În cazul unei alerte, se refuză rezervarea. În cazul „Everest”, nici o alertă n-a fost declanşată” a explicat, pentru cotidianul „Le Monde”, generalul Pierre de Saqui de Sannes, consilier al grupului CMA-CGM. Compania iraniană implicată nu apare pe lista ONU a armatorilor interzişi. „Israelienii ştiau că această companie a fost implicată în traficul de arme, dar n-au transmis informaţia la CMA-CGM” precizează Hugh Griffits. Pentru SIPRI, afacerea „Everest” ar fi putut fi evitată, dacă exista un schimb de informaţii asupra navelor suspecte, cum se întâmplă în domeniul aviaţiei, unde, este adevărat, cazurile sunt mai puţin numeroase. „Cum peste 80% din comerţul mondial se desfăşoară pe mare. Raportul SIPRI descrie fără echivoc: ne-am pierdut capacitatea de a supraveghea eficace transporturile maritime. Controlăm mai puţin de 2% din containerele care ajung în porturi. Proprietarii de nave şi chiar agenţii vamali nu pot crede decât pe cuvânt că ceea ce se află în interiorul containerelor corespunde cu ceea ce indică documentele de transport marfă”, adaugă Hugh Griffits. În unele cazuri, serviciile de informaţii ezită în a interveni, fără a da explicaţii. CMA-CGM transportă milioane de containere pe an, notează Pierre de Saqui de Sannes. Teoretic, este imposibil să scanezi totul. Chiar SUA au renunţat. Traficanţii ştiu acest lucru şi aleg, în mod logic, să se ascundă în spatele armatorilor de renume mondial, mai puţin suspectaţi decât alţii. Pentru exportul clandestin al armelor preferabil este ca acestea să fie expediate pe nava unei ţări bogate a lumii, astfel încât să atragă cât mai puţin atenţia. Acesta este adevăratul călcâi al lui Ahile: cele mai multe mărfuri transportate pe mare nu suferă nici un control. Pesticide prohibite, arme clandestine, droguri, ţigări, îmbrăcăminte contrafăcută, sunt importate în Europa şi în alte părţi ale lumii. În Danemarca, ţară de origine a firmei Maersk, primul transportator maritim mondial, raportul SIPRI a provocat agitaţie. Un partid radical de stânga, susţinător al actualei coaliţii de centru-stânga, a depus un proiect de lege care obliga armatorii să răspundă de conţinutul încărcăturii. Propunerea a căzut. În 2011, CMA-CGM a suspendat comerţul său cu Iranul, o premieră în istoria companiei. Raportul SIPRI arată, de asemenea, că multe nave vechi şi în stare proastă transportă mărfuri ilegale. 61% din navele implicate sunt deţinute de societăţi cu sediul în ţările occidentale, iar primul loc este deţinut de companiile germane. Urmează Grecia, SUA, Coreea de Nord, Panama, Iran, Norvegia, Rusia, Belize şi Ţările de Jos.