Avocatul Cristian Winzer: OUG prin care Guvernul Cîțu a modificat Codul administrativ, profund neconstituțională

0
1003

OUG prin care guvernul Cîțu a modificat Codul administrativ (în sensul stabilirii că funcțiile de prefect și subprefect sunt funcții de demnitate publică, al precizării condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi numită în aceste funcții și al înființării funcției de secretar general al instituției prefectului, etc.) este profund NECONSTITUȚIONALĂ

”OUG prin care guvernul Cîțu a modificat Codul administrativ (în sensul stabilirii că funcțiile de prefect și subprefect sunt funcții de demnitate publică, al precizării condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi numită în aceste funcții și al înființării funcției de secretar general al instituției prefectului, etc.) este profund NECONSTITUȚIONALĂ, în raport de următoarele motive obiective:

Potrivit dispozițiilor art. 115 alin. (4) din Constituție, Guvernul poate adopta OUG în situații EXTRAORDINARE, a căror reglementare NU poate fi amânată. Guvernul trebuia astfel să dovedească/arate care sunt acele argumente OBIECTIVE care să poată justifica situația EXTRAORDINARĂ și URGENȚA adoptării acestei măsuri, astfel încât aceasta să se circumscrie textului constituțional menționat.

Or, invocarea în preambulul OUG a pretinsei necesități a ”clarificării statutului prefectului și subprefectului identificate prin Programul de Guvernare 2021-2024” și aprecierea că această măsură va aduce ”un plus de claritate și eficiență cadrului instituțional care operează la nivel local” reprezintă ”argumente” cel puțin hilare, lipsite de orice fundament și raționament juridic constituțional.

De asemenea, guvernul NU a arătat/dovedit care sunt acele eventuale CONSECINȚE care s-ar produce în lipsa luării acestei măsuri, respectiv acele EFECTE NEGATIVE concrete ale neadoptării acestei măsuri prin OUG. Mai mult decât atât, executivul NU a arătat/dovedit în ce anume constă GRAVA ATINGERE adusă interesului public de actuala reglementare legislativă și care este INTERESUL PUBLIC afectat în prezent, care ar face absolut necesară adoptarea OUG pentru stabilirea funcțiilor de prefect și subprefect ca fiind de demnitate publică și pentru înființarea de funcții noi la nivelul instituției prefecturii.