Pandemia de COVID-19 a creat pagube uriaşe domeniului aviatic. Fără sprijin din partea statului, mii de locuri de muncă riscă să se piardă pe parcursul anului viitor. Din păcate şi cu infuzii puternice de capital, acest domeniu se va reface foarte greu. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu susţine într-un interviu acordat European Energy Innovation Magazine că aviaţia este unul dintre domeniile aproape puse la pământ de pandemie. Dar mobilitatea și transportul sunt esențiale pentru prosperitate, bogăție și oportunități în Uniunea Europeană. Acest lucru va presupune o maximă atenţie în perioada următoare.
În acest context, Grupul PPE s-a angajat să facă sistemul de transport european accesibil, fiabil, digital și durabil. “COVID-19 a provocat o criză fără precedent, rezultând în prăbușirea conectivității aeriene, care a pus în pericol viitorul întregului lanț de aviație – cu consecințe de anvergură pentru industria aeronautică civilă, pentru lanțul de aprovizionare din acest domeniu, precum și pentru competitivitatea industriei aeronautice. Vrem să menținem pentru cetăţeni; costurile de transport la nivelurile actuale, să creăm un spațiu unic de transport european fără frontiere și să reducem poluarea și emisiile prin progres tehnologic, eficiența și investiţii…”, a explicat deputatul European.
Preocuparea principală la nivelul Uniunii Europene sunt locurile de muncă din acest domeniu, care au fost extreme de afectate şi asta pentru că avioanele nu s-au mai ridicat de la sol. Iar când vorbim de domeniul aviatic, virsusul a afectat toată industria aeronautică. “Fără sprijin din bugetele publice, milioane de locuri de muncă sunt expuse riscului. Chiar și așa, calea către recuperare va fi lungă și ar putea dura între 3 și 5 ani până la o reîntoarcere la nivelurile de producție pre-COVID. Dar mobilitatea și transportul sunt esențiale pentru prosperitate, bogăție și oportunități în UE”, a mai spus Marian Jean Marinescu.
“Trebuie să acordăm atenție sporită cercetării”
Şi nu doar virsusul de COVID 19 ar putea fi catalogat ca provocare pentru domeniul aviaţiei. Este cel mai important, dar nu unic. Mai este şi Pactul ecologic european. “Există în acest moment o reală îngrijorare privind viitorul industriei aeronautice europene, care se confruntă simultan cu două mari provocări: redresarea economică din criza generată de pandemia de Covid și conformarea cu obiectivele de mediu ale Pactului ecologic European. Prima mea observație vizează tratarea separată a acestor două obiective, pentru că soluțiile la ieșirea din criza Covid deja sunt identificate și în plus, aspectele ce țin de viitorul industriei aeronautice sunt mult mai diverse și complexe…”, susţine europarlamentarul PNL.
Deputatul European Marian Jean Marinescu nu a identificat doar situaţiile dificile în care se găsește industria aeronautica europeană, ci şi soluțiile care ar putea fi implementate pentru a salva viitorul acestui domeniu. “Trebuie să acordăm atenție sporită cercetării, utilizării eficiente și corelate a fondurilor din diversele programe ale UE. În plus, avem nevoie de un dialog constant între toți cei implicați în acest domeniu pentru a găsi împreună soluțiile optime pentru o provocare majoră”.
2021, Anul european al Căilor ferate
Europarlamentarul Marian Jean Marinescu este preocupat nu doar de domeniul aviatic, ci şi de transportul feroviar. Iar în urma acordului dintre Parlament și Consiliul European, 2021 a fost desemnat “Anul european al Căilor ferate”. Pentru a crește gradul de conștientizare al beneficiilor aduse de transportul feroviar, a fost alocat un buget de peste 8 milioane euro din bugetul pentru 2021, fonduri alocate evenimentelor și acțiunilor dedicate creșterii numărul celor care călătoresc cu trenul, precum și a volumului de marfă transportată pe calea ferată. “Viziunea grupului PPE, agreată și de majoritatea colegilor din PE, pune însă accentul pe latura mai practică a acestui program, respectiv o cheltuire mai eficientă a fondurilor alocate și implementarea normelor în vigoare. Prin urmare, Anul european al Căilor ferate 2021 va urmări și direcționarea unor sume din Fondul de recuperare și reziliență pentru investiții mai mari în rețeaua TEN-T și pentru creșterea eficienței coridoarelor de calea ferată”, a explicat europarlamentarul Marian Jean Marinescu, coordonatorul Grupului PPE ]n comisia pentru Transport şi Turism – TRAN.
Deschiderea pieței serviciilor pentru pasagerii europeni
Eurodeputatul PNL a mai spus că există deja creionat un angajament clar privind implementarea celui de al 4-lea pachet legislativ pentru calea ferată, în special privitor la deschiderea pieței serviciilor pentru pasagerii europeni, reducerea costurilor și a poverii administrative pentru întreprinderile feroviare din UE și asigurarea Agenției Europene a Căilor Ferate cu sarcini suplimentare vizând reducerea barierelor tehnice. “Apelul la o mai mare cooperare între administratorii de infrastructură, precum și promovarea acțiunilor de informare digitală a pasagerilor, precum furnizarea de informații în timp real despre ofertele de călătorie, tarifele și orarele, inclusiv de la furnizori independenți, sunt alte măsuri care vor crește eficiența programului Anul european al Căilor ferate 2021”, a completat Marian Jean Marinescu, care este şi membru supleant al comisiilor ITRE – Industrie şi Energie şi ENVI – Mediu.