Prin proiectul european „Noi şi Natura” / Peste 30 de tineri români şi bulgari participă la ateliere practiceîn Serele din Parcul „Nicolae Romanescu” şi Grădina Botanică

0
111

Învaţă despre plantele cu rol în gastronomie, medicină, cosmetică şi industrie, iau parte la cursuri de cunoaştere şi de protejare a mediului înconjurător cu formatori de la Facultatea de Horticultură din Craiova şi la cursuri de antreprenoriat, se bucură de ateliere practice organizate la Serele din Parcul „Nicolae Romanescu” şi din Grădina Botanică.

Toate posibile datorită proiectului „Noi şi Natura”, implementat în această perioadă de Asociaţia CAROUSEL PROJECT din Craiova şi Narodno Citaliste „Nadejda 1871” din Oreahovo, Bulgaria. Este vorba despre 32 de tineri români şi bulgari, pentru care activităţile desfăşurate zilele acestea au însemnat nu numai un prilej de a învăţa lucruri noi şi utile, ci şi de a se cunoaşte mai bine şi a-şi dezvolta abilităţi de comunicare, lucru în echipă şi negociere, în vedere unor oportunităţi de afaceri în valorificarea plantelor.

Ieri-dimineaţă, tinerii au venit la Serele din Parcul „Nicolae Romanescu”, unde, sub supravegherea ing. Nicoleta Tucă, au deprins tehnici de plantare şi îngrijire a florilor. Tinerii au aflat că aceste Sere, aflate în subordinea R.A.A.D.P.F.L. Craiova, se întind pe o suprafaţă de aproximativ 2.500 de metri pătraţi şi adăpostesc culturi care înfrumuseţează tot anul oraşul Craiova.

Scopul: valorizarea potenţialului creativ şi antreprenorial al tinerilor

Potrivit coordonatorilor proiectului, „Noi şi Natura” „răspunde nevoii de informare a tinerilor despre mediul înconjurător, despre cultura plantelor cu rol benefic în viaţa de zi cu zi (medicinale, aromatice, textile) din zonele în care trăiesc (Oltenia şi Vratsa) şi despre oportunităţile de dezvoltare profesională (antreprenorială) şi personală pe care le poate oferi acest sector”. Proiectul este implementat între 1 februarie 2015 şi 1 ianuarie 2016 şi are ca scop valorizarea potenţialului creativ şi antreprenorial al tinerilor români şi bulgari, prin cunoaşterea şi protejarea mediului înconjurător, prin înţelegerea rolului benefic al plantelor în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi prin găsirea unor soluţii de dezvoltare personal şi profesională valorificând resursele naturale.

Activităţi bazate pe metode de educaţie non-formală, ce urmăresc dezvoltarea de competenţe şi abilităţi

Participanţi sunt 16 tineri din Craiova, de la Colegiul Naţional „Carol I”, Colegiul Naţional „Nicolae Titulescu”, Colegiul Naţional Economic „Gheorghe Chiţu”, Liceul „Traian Vuia”, Liceul Teoretic „Charles Laugier”, şi 16 tineri bulgari, de asemenea elevi, dar şi studenţi. În activităţile de la Craiova aceştia se implică în perioada 21 iunie – 3 iulie, împreună cu patru lideri de grup şi cu alţi voluntari ai asociaţiilor CAROUSEL PROJECT şi Narodno Citaliste „Nadejda 1871” din Oreahovo. Toate activităţile au la bază metode de educaţie non-formală şi urmăresc dezvoltarea de competenţe şi abilităţi, utile în plan profesional, dar şi în plan personal şi social.

Noţiunile desprinse la cursuri, puse în practică la Staţiunea de Cercetare de la Banu Mărăcine

De la debutul programului, în urmă cu aproape o săptămână, până în prezent, tinerii s-au implicat într-o mulţime de activităţi. Împreună cu formatorul ing. Mariana Dinu, professor la Facultatea de Horticultură din Craiova, catedra de Ştiinţe Agricole şi Silvice, au parcurs cursurile „Iubim natura, ne iubim pe noi” şi „Plantele – resursa naturală binefăcătoare”. Mai întâi au aflat despre beneficiile pe care natura le aduce omului, despre arii protejate din România şi Bulgaria, despre forme de poluare din cele două ţări, dar şi măsura de protejare a mediului înconjurător. Mai apoi, au învăţat ce plante au rol în industrie, gastronomie, cosmetic şi medicină.

Cu bagajul de cunoştinţe acumulate, au mers în vizită la Staţiunea de Cercetare de la Banu Mărăcine, a Facultăţii de Horticultură din cadrul Universităţii din Craiova, unde au putut să recunoască plante aromatice după culoare, formă ori gust. Tot în această perioadă, tinerii au ecologizat curtea interioară a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova – Secţia de Pediatrie, precum şi pe cea a Căminului de bătrâni, unde au tuns iarba şi au vopsit un gard. Graţie lor şi-a schimbat imaginea şi un loc de joacă din Parcul „Nicolae Romanescu”, a povestit Sorina Stăiculescu, reprezentant al Asociaţiei CAROUSEL PROJECT şi responsabil de proiect.

Au plantat flori şi au învăţat cum se îngrijeşte o plantă chiar de la specialiştii Serelor!

Cu siguranţă însă unele dintre cele mai attractive activităţi au fost atelierele practice desfăşurate la Serele atât din Grădina Botanică, cât şi din Parcul „Nicolae Romanescu”, unde au deprins noţiuni de plantare, îngrijire şi cultivare a plantelor textile, aromatice şi medicinale. „La început, când au văzut că mergem prin parcuri nu doar ca să ne plimbăm, ci şi să muncim puţin în sere, s-au cam îngrijorat, pentru că unii dintre ei niciodată n-au făcut singuri treburile astea. Acasă le fac mămica sau bunica. Dar când au intrat în sere şi-au dat seama că nu e atât de dificilsă îngrijeşti o plantă şi s-au implicat în toate etapele presupuse – să scormonească pământul cu degetele, să aranjeze florile, să sape”, a declarat Crizantema Raseva, secretarul Asociaţiei Culturale Nardono Citaliste „Nadejda 1871”, care îi însoţeşte pe tinerii bulgari.

Ieri, la Serele din parc, cu toţii au făcut roată în jurul ing. Nicoleta Tucă, specialist care îşi desfăşoară activitatea aici de aproximativ zece ani. Vizita celor peste 30 de oaspeţi a bucurat-o, ca de altfel pe toţi angajaţii care au putut să le explice acestora în ce constă munca lor de zi cu zi. „În primul rând, le-am arătat Serele, care se întind pe o suprafaţă de aproximativ 2.500 de metri pătraţi. Le-am arătat ce cultivăm noi aici, cum se pregăteşte un amestec de pământ, cum se plantează o floare şi le-am spus la ce sunt folosite plantele respective”, a precizat, ieri, ing. Nicoleta Tucă.

Participanţii la proiect vor elabora 14 „enciclopedii” vizuale cu plante, care vor fi instalate în Craiova şi Oreahovo

Proiectul „Noi şi natura” va continua până pe data de 3 iulie cu alte numeroase activităţi. În această perioadă, cei 32 de tineri români şi bulgari, împreună cu liderii de grup şi alţi voluntari ai celor două asociaţii, vor lucra la elaborarea celor 14 „enciclopedii” vizuale cu plante, care vor fi instalate în etapa de diseminare a proiectului în zone verzi din Craiova şi Oreahovo. Este vorba despre suporturi cu rafturi din lemn, acoperite cu sticlă, pe o latură având afişate denumirea plantei, fotografia şi o scurtă descriere, iar în interior o mostră de plante sau seminţe şi produsul realizat din plantă. Până la încheierea proiectului, fiecare dintre tineri va primi Certificatul Youthpass – un instrument cu ajutorul căruia participanţii la proiecte europene pot descrie activităţile desfăşurate şi rezultatele învăţării.

 ***

Ing. Nicoleta Tucă:

«La Serele din Parcul „Nicolae Romanescu” se regăsesc culturi care înfrumuseţează întreaga Craiovă – aici producem răsaduri de flori anuale, biennale şi perene, iar acestea se plantează în zonele verzi din oraş. Mai avem culture de flori fire, pe care le comercializăm şi din care executăm diferite aranjamente. În perioada aceasta avem speciile de flori anuale, pe care le-am plantat încă din luna mai – Tagetes, dalie pitică, Ageratum, begonii, Canna indica şi altele. Din luna mai, până în prezent, am livrat în jur de 50.000 de răsaduri, care s-au plantat în municipiul Craiova. Marea noastră mândrie rămân strelitzia şi cala, mai ales că suntem cam singurii din zona Olteniei care avem aceste specii de flori».

 ***

«Zilele acestea s-a pus accent pe mediul înconjurător. Toate activităţile au fost frumoase. Cel mai mult mi-au plăcut Serele de la Grădina Botanică, unde am văzut tot felul de plante exotice. Deşi şi până acum am mai plantat flori, spre exemplu, la ţară, aceste activităţi mă ajută foarte mult. Au fost multe lucruri pe care nu le ştiam şi le-am aflat acum». (Andreea Bucă, elevă în clasa a XII-a H la Colegiul Naţional „Carol I”, Craiova)

«Am învăţat să am mai multă grijă de mediul înconjurător, dar şi cum să lucrez mai bine într-o echipă. Ştiam, spre exemplu, cum să îngrijesc un pom, însă până acum n-am plantat niciodată o floare. Poate în acest moment nu mi se pare ceva foarte util, însă peste câţiva ani s-ar putea să am nevoie să ştiu şi o să-mi amintesc sigur cum am făcut asta». (Cătălin Simion, elev în clasa a XI-a la Liceul „Traian Vuia”, Craiova)

«Unii dintre noi nu ştiau să vopsească un gard, să cosească iarba, să planteze o floare… Eu, spre exemplu, nu ştiam lucrurile acestea. Am învăţat şi cum să ne înţelegem şi să lucrăm mai bine într-o echipă. Îmi ajutam şi înainte părinţii în gospodărie, însă cu siguranţă de acum în acolo o să pot să îi ajut şi mai mult, şi mai bine! Mai ales că îmi place foarte mult să fac astfel de lucruri». (Preslav Velkov, 14 ani, elev la Liceul Teoretic „Hristo Botev” din Oreahovo, Bulgaria)