Europarlamentarul Marian Jean Marinescu : Oltenia va închide minele și are nevoie de investiți în infrastructură  și reconversie profesională

0
578
În ciuda faptului că Oltenia este cea mai săracă regiune din România și una dintre cele mai sărace din UE, în ciuda faptului că banii care vin din Fondul de coeziune și cel de dezvoltare regională vin tocmai pentru aceste regiuni sărace, în ciuda faptului că Oltenia va închide minele și are nevoie de investiți în infrastructură  și reconversie profesională, o autostradă care să lege Oltenia de vestul Europei nu este prevăzută nici în Planul național pentru reziliență și redresare (PNRR), și nici în Programul operațional pentru transport. “Am făcut o hartă cu ce se dorește a se finanța cu banii din aceste programe (Planul național pentru reziliență și redresare, Programul operațional pentru transport și Planul național pentru tranziție justă, unde sunt cuprinse județele Gorj, Mehedinți, Hunedoara și Dolj) și vă pot spune că Oltenia este o pată albă, adică nu este nici o propunere pentru a se finanța conectarea regiunii cu vestul Europei. Nu doar că este de neînțeles, dar cred că este extraordinar de periculos. Oltenia va intra în tranziție. Într-un interval de 7-10 ani Complexul energetic Oltenia își va reduce activitatea. Pe site-ul complexului există planul oficial de reconversie depus și la Comisia Europeană. Efectul asupra locurilor de muncă va fi imens. Locurile de muncă pierdute din această industrie vor trebuie înlocuite cu altele din alte domenii. Pentru aceasta, este nevoie de investii, iar investitorii din vest au nevoie de autostradă sau cale ferată. Altfel nu vor veni”, a explicat europarlamentarul Marian Jean Marinescu într-o postare pe facebook.
Eurodeputatul român susţine totodată că i-a informat pe toți cei implicați în elaborarea acestor două documente cu privire la această necesitate imperioasă pe care o reprezintă autostrada. “Altfel, Oltenia va rămâne complet izolată, pentru că în sud există o autostradă care leagă Burgas, Sofia, Belgrad și Budapesta, și va fi mai simplu să se circule pe acea autostradă decât să se traverseze Bulgaria și sudul României până la Budapesta pe un drum național. În masterplanul de anul trecut era menționat faptul că autostrada Lugoj- Drobeta Turnu Severin trebuie construită între 2021 și 2026. Sunt toate argumentele în favoarea acestui proiect, iar eu aș adăuga și Iași-Târgu Mureș, căci vorbim de cele două regiuni cele mai sărace din România”, mai spune deputatul european.
Aceste două regiuni ar trebui să primească mai mulți bani decât celelalte regiuni, pentru că banii care vin din Fondul de coeziune și cel de dezvoltare regională vin tocmai pe această sărăcie, adică pentru diferența dintre PIB-ul acestor regiuni și media europeană. “Nu se poate Lugoj- Craiova, atunci măcar Lugoj- Drobeta Turnu Severin sau Târgu Jiu- Deva. Și aici ar fi argumente extraordinare: într-un interval de 5/7 ani minerii nu vor mai avea avea de lucru în mine, dar ar putea avea de lucru la autostradă. Pe de altă parte, văd că este propus la finanțare București-Alexandria-Craiova. De neînțeles când faci deja legătura Craiova- Pitești și București. Este de înțeles pentru Teleorman. Dar eu aș face de la Alexandria la Craiova, ca să meargă autostrada către vest. Nu înțeleg de ce nu se face Iași-Târgu Mureș, dar se face Ploiești- Iași. Decât să ne legăm de capitală ar fi mult mai bine să ne legăm de vestul Europei. Este adevărat, pentru asta trebuie să treci munții, iar construcția este mai dificilă. Toate societățile de construcții din România nu știu să construiască decât pe teren plat, pe câmpie, unde poate sunt și prețuri mai bune, dar pentru tot ce înseamnă dezvoltare economică, legătura cu vestul Europei este absolut necesară. Sper ca în perioada care vine cei care iau aceste decizii să se gândească că în acest moment Oltenia este sub cea mai grea amenințare de subdezvoltare din întreaga UE, tocmai din cauza încetării exploatării cărbunelui”, a conchis Marian Jean Marinescu.