Dragoste, disperare, răzbunare… toate în povestea frumoasei şi senzualei ţigănci care cântă şi dansează, seducând cu farmecele sale mulţimea de admiratori, într-o piaţă din Sevilla dintr-o Spanie romantică a anilor 1820. În final însă nici îndrăzneala şi nici farmecul nu reuşesc să o salveze de răzbunarea iubitului înşelat. Aţi recunoscut, desigur, opera „Carmen”, pe încântătoarea muzică a lui Georges Bizet şi un libret de Henri Meilhac şi Ludovic Halevy, după nuvela omonimă a lui Prosper Merimée.
Ineditul spectacol al Operei Române Craiova, de duminică, 29 mai, ora 21.30, propune o versiune rock a acestei poveşti, „una avangardistă, cum cel puţin în România nu a existat niciodată”, subliniază managerul instituţiei, Antoniu Zamfir, căruia îi aparţine viziunea regizorală. Formaţia instrumentală de un renume care a depăşit graniţele Europei, „Concertino Accordion Band”, Corul şi Baletul Operei Române Craiova, Corul Liceului de Arte „Marin Sorescu”, alături de o distribuţie internaţională şi sub conducerea muzicală a dirijorului Marius Hristescu, promit craiovenilor un spectacol plin de forţă şi energie, din care nu vor lipsi surprizele oferite de motociclişti, călăreţi şi dresori de câini.
Evenimentul „Carmen” Rock Version va fi prezentat în Piaţa „Mihai Viteazul”, în închiderea celei de-a XX-a ediţii a Zilelor Municipiului Craiova, şi va dura aproape două ore şi jumătate (fără pauză), accesul publicului fiind liber, inclusiv pe scaunele amplasate în faţa scenei.
Nu există teatru de operă din lume care să nu aibă în repertoriu „Carmen”, opera în patru acte de Georges Bizet. Opera Română Craiova are chiar două versiuni ale acesteia! Una clasică, în regia artistică a austriacului Tamas Ferkay şi scenografia lui Sorin Novac, cu premiera la 19 octombrie 2002, şi alta… rock, montare a echipei formate din regizorul artistic Antoniu Zamfir, coregraful Laurenţiu Nicu, scenograful Răsvan Drăgănescu, designerul Cătălin Botezatu şi nu numai. Cum a apărut ideea realizării ei a povestit, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Antoniu Zamfir:
«Anul trecut, în timpul stagiunii estivale, am avut deosebita plăcere să cunosc formaţia „Concertino Accordion Band”, pe care am descoperit-o la o emisiune TV şi care m-a impresionat cu calităţile interpretative, cu muzicalitatea ei. Am decis să o invităm în cadrul stagiunii estivale 2015. Întâmplarea a făcut ca în spectacolele susţinute atunci trupa să cânte un colaj din opera „Carmen”, iar mie mi-a venit această idee de a monta spectacolul într-o versiune rock».
Muzica lui Bizet, adaptată şi reorchestrată pentru o formaţie de acordeoane
„Concertino Accordion Band” – sugerează şi numele – este o trupă de acordeonişti din Chişinău care a colindat mai toată Europa prin turnee şi pe care publicul din România a cunoscut-o la „Românii au Talent”, show-ul difuzat de ProTV în a cărui Mare Finală a ajuns. Astfel a aflat despre ea şi Antoniu Zamfir, care i-a invitat mai apoi pe muzicieni să susţină cele cinci reprezentaţii din stagiunea estivală a Operei, organizată în perioada 26-30 august 2015.
Cum poate să cânte o formaţie de acordeonişti muzica lui Bizet – e drept, pe care a adaptat-o şi reorchestrat-o împreună cu dirijorul şi compozitorul Marius Hristescu? O va face şi încă foarte bine, deoarece „cântă toate genurile de muzică la un înalt nivel”, dă asigurări Zamfir. Le-a dat, ieri, la Craiova, şi Eugen Negruţa, membru al trupei, care s-a declarat pe cât de bucuros, pe atât de nerăbdător să cânte „întreaga operă şi muzica aceasta fantastică a lui Bizet”. „Pentru mine, acest proiect este unul de vis!”, a mai spus Eugen Negruţa.
Carmen vine din Serbia, Don Jose – de la Timişoara
Despre viziunea sa regizorală, Antoniu Zamfir nu a dat detalii, lăsând publicului plăcerea de a o descoperi laolaltă cu toate surprizele. „Ceea ce veţi vedea pe scenă este ceea ce se întâmplă în zilele noastre. Se întâlnesc trei lumi: cea a străzii – a comunităţii rockerilor, cea a oamenilor legii şi lumea artistică, a visului. Mesajul este că toate pot convieţui în acelaşi loc, cu bine”, au fost singurele referiri pe care acesta le-a făcut. Interesul pentru inedita versiune sporeşte odată cu declaraţiile protagoniştilor spectacolului, cu toţii entuziasmaţi de montare, deşi s-au bucurat de nenumărate succese în spectacole cu opera „Carmen” realizate în cheie clasică.
„Sunt foarte bucuroasă că fac parte din această producţie şi mulţumesc pentru încrederea care mi-a fost acordată”, a declarat mezzosoprana Ljubica Vranes, din Serbia, care debutează în rolul Carmen. „Sunt deosebit de încântat să fac parte din acest proiect, unul amplu şi special. Pentru mine, Don Jose este un rol exponenţial, iar acum am ocazia să îl regândesc, să îl reconstruiesc. Îmi oferă noi perspective şi asta mă face deosebit de bucuros, pentru că pot găsi valenţe noi în acest personaj. Evident că nu este foarte uşor ca după o viziune clasică să încerci să creezi cumva alt personaj…”, a spus Bogdan Zahariea (Timişoara), care interpretează rolul Don Jose.
Frumoasa Michaela şi toreadorul Escamillo refuză influenţele rock
Două personaje ale cunoscutei opere refuză influenţele rock: frumoasa Michaela – tânăra de la ţară venită la Sevilla să-şi caute iubitul, şi toreadorul Escamillo. „Cred că orice poţi face din această minunată operă, care are o muzică extrem de ofertantă, numai să nu îl transformi pe Escamillo într-un personaj modern. Aşa că, în viziunea mea, Escamillo, ca şi Michaela, au rămas personaje clasice”, a explicat Antoniu Zamfir.
De la Opera Naţională Bucureşti a venit baritonul Ștefan Ignat să accepte provocarea acestei montări atipice. „Iată că, după 20 de ani în care am interpretat rolul Escamillo pe scenă – un rol pe care cred că l-am jucat cel mai mult în cariera mea –, vine o surpriză plăcută, pe care nu am putut-o refuza: aceea de a juca într-un spectacol într-o viziune modernă, rock. O viziune care, sincer, m-a încântat”, a mărturisit Ignat, convins că „spectacolul va avea succes deplin la public”. „Și în privinţa personajului meu viziunea regizorală este una clasică, însă el se doreşte a fi unul cât mai natural, fără teatralitatea care există în operă. Sunt onorată să fac parte din acest proiect al Operei Române Craiova, instituţie care mi-a dat şansa să debutez în atâtea roluri”, a adăugat soprana Renata Vari.
În distribuţie se regăsesc alţi doi solişti din Serbia – Dragoljub Bajic (Zuniga) şi Natasha Rasic (Mercedes) – şi doi din Timişoara: Cristian Bălăşescu (Remendado) şi Dan Patacă (Dancairo). Li se alătură Noemi Modra (Frasquita), Dragoş Drăniceanu (Morales), Dan Cornescu (Lilas Pastia) şi Anca Țecu (Manuelita).
Regizorul Antoniu Zamfir: „O versiune spectaculoasă, dar nu un show”
Că „publicului tradiţionalist de operă o astfel de abordare modernă îi va lăsa un gust amar” regizorul Antoniu Zamfir nu exclude, însă este convins că acesta va şti să aprecieze, pe de altă parte, „calitatea artistică la standarde înalte”. «„Carmen” Rock Version este un spectacol complex. El va fi susţinut în faţa unui public care nu frecventează periodic sălile de operă şi a trebuit să găsim elemente pentru a-l atrage, pentru a-i stârni interesul către acest gen artistic. Am încercat însă să nu realizăm doar un show. „Carmen” Rock Version este o operă, are o dramă, are o energie care, cu artişti de o asemenea valoare, ar fi păcat să nu o punem în valoare. (…) Atunci când abordăm astfel de versiuni, responsabilitatea noastră este să fim foarte atenţi la calitate. Publicul vrea spectacol,vrea show, dar în această haină frumoasă, cu elemente spectaculoase, există o idee artistică şi un înalt nivel interpretativ. Când doar îţi doreşti să atragi public cu astfel de versiuni spectaculoase şi faci rabat de la calitate, atunci este un fiasco, un kitsch», a subliniat Antoniu Zamfir.
„Carmen” Rock Version va dura aproximativ două ore şi jumătate şi va fi cu acces liber pentru public, chiar şi pentru craiovenii care vor ocupa cele peste 600 de locuri disponibile pe scaunele amplasate în faţa scenei. După reprezentaţia de duminică seara, din Piaţa „Mihai Viteazul”, spectacolul va fi adaptat sălii, urmând să fie prezentat pe scena Cercului Militar Craiova, dar şi în alte oraşe din ţară.
Compusă în stilul operei comice, cu recitative vorbite, opera „Carmen” reprezintă, fără îndoială, o contribuţie la evoluţia teatrului liric, atât prin veridicitatea subiectului (plasat în Sevilla, la începutul secolului al XIX-lea), cât şi prin autenticitatea culorii tematice, de inspiraţie iberică. Datorită noutăţii de limbaj şi originalităţii cu care Georges Bizet asimilează experienţa operei romantice, „Carmen” a înfruntat o critică aspră şi după premieră (la Opera Comique din Paris, la 3 martie 1875) a fost condamnată la o dispariţie totală din grila repertorială pariziană pentru o perioadă îndelungată de timp. În pofida realităţii dure, ea a supravieţuit timpurilor, căpătând un renume mondial. Cea mai frumoasă caracterizare a acestei lucrări o face Ceaikovski, la 10 ani după premieră: «Părerea mea este că dacă vreuna din operele contemporane va supravieţui veacului nostru, apoi aceea va fi „Carmen”».