Concert a cappella „In memoriam Marin Constantin”

0
537

Se împlinesc şase luni de la trecerea în nefiinţă a fondatorului Corului Naţional de Cameră „Madrigal”

Concert „In memoriam Marin Constantin”, fondatorul Corului Naţional de Cameră „Madrigal” (care a trecut în nefiinţă la începutul acestui an, chiar pe 1 ianuarie), susţinut astă-seară, începând cu ora 19.00, de Corala Academică a Filarmonicii „Oltenia”, sub bagheta dirijorală a muzicianului Emanuel Pecingină.

Programul cuprinde, în prima parte, muzică aparţinând Renaşterii europene, cu cele şase şcoli reprezentative: neerlandeză, franceză, italiană, şcoala, spaniolă şi germană. «Am ales Renaşterea întrucât această perioadă este considerată „epoca de aur” a polifoniei vocale, perioada de referinţă în istoria muzicii corale. De asemenea, este prima direcţie repertorială pe care a urmat-o maestrul Marin Constantin şi instrumentul său – Corul Naţional de Cameră „Madrigal” (chiar denumirea de „Madrigal” îşi are originea în această perioadă a Renaşterii, semnificând un cântec de dragoste)», explică Emanuel Pecingină.

În partea a doua a programului veţi audia muzică românească corală veche, clasică şi de secol XX, realizându-se, aşadar, un excurs istoric de-a lungul evoluţiei muzicii noastre corale. „Considerăm că repunerea în valoare a nestematelor culturii noastre muzicale înseamnă o datorie de onoare a celor ce slujim arta muzicii, aceste comori spirituale afirmându-ne identitatea şi originalitatea în contextul actual european şi universal”, adaugă dirijorul concertului din această seară.

Biletele pot fi procurate de la Agenţia Filarmonicii „Oltenia”, la preţul de 15 lei (8 lei pentru elevi, studenţi şi pensionari).

Marin Constantin

Marin Constantin s-a născut la 27 februarie 1925, la Urleta (judeţul Prahova). A absolvit cursurile Facultăţii de Psihologie şi Filosofie şi Academiei de Muzică din Bucureşti, iar din 1960 a fost profesor titular la Catedra de Ansamblu şi Dirijat Coral a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Corul Naţional de Cameră „Madrigal” a luat fiinţă la 11 aprilie 1963, din iniţiativa prof. univ. dr. doc. Marin Constantin, împreună cu un mănunchi de studenţi şi absolvenţi ai Academiei de Muzică din Bucureşti. Corul a debutat pe scena Festivalului Muzicii de Cameră din Braşov, în 1963, şi de atunci a susţinut peste 4.000 de concerte în ţară şi în străinătate.

Conceput ca ansamblu cameral, „Madrigalul” şi dirijorul său şi-au propus interpretarea şi promovarea capodoperelor şcolii renascentiste europene, cântate încă de la început în limbile originale. Ca direcţii de diversificare şi dezvoltare a repertoriului, s-au impus redescoperirea şi punerea în valoare a tezaurului muzicii bizantine şi vechi româneşti, a colindelor de Crăciun, a lucrărilor de inspiraţie folclorică, a patrimoniului autohton şi, imediat de la înfiinţarea sa, a creaţiei contemporane româneşti şi a genului vocal-simfonic.

„Madrigalul” şi dirijorul său Marin Constantin au avut misiunea de onoare de a se prezenta la înalt nivel artistic, impunând în lumea întreagă valoarea excepţională a şcolii interpretative româneşti. Turneele artistice întreprinse în toate colţurile lumii, portofoliul discografic, filmele documentare, emisiunile de radio şi televiziune, cărţile biografice – toate acestea sunt dovada unei activităţi creatoare intense de o viaţă. Criticii din lumea întreagă i-au răsplătit cu numeroase medalii şi premii, dintre care se disting, prin semnificaţie şi importanţă, declararea Corul Naţional de Cameră „Madrigal” ca „Bun al Patrimoniului Cultural Universal UNESCO” şi acordarea înaltului Titlu de „Goodwill Ambasador UNESCO” (Paris, 1992) maestrului său. Recent, „Madrigalul” a trecut în subordinea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.

 

Emanuel Pecingina

Născut la Timişoara, la data de 1 ianuarie 1964, Emanuel Pecingină s-a remarcat ca un muzician complex: la 8ani a început studiul violoncelului, în adolescenţă a manifestat un deosebit interes pentru domeniul interpretării vocale (de la 18 ani s-a dedicat studiilor de canto), pentru ca la 25 de ani să fie atras şi de arta dirijorală corală. Studiile superioare le-a finalizat în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – Facultatea de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie muzicală – secţia Pedagogie muzicală (1985-1990). Continuându-şi pregătirea de specialitate la Universitatea Naţională de Muzică, în 2000 a absolvit masteratul în specializarea Stilistică dirijorală (clasa prof. univ. dr. Marin Constantin). Din 2004 este doctorand în muzicologie, primul său îndrumător fiind distinsul muzician Marin Constantin.

În ipostaza de artist liric, tenorul Emanuel Pecingină a fost membru al Corului „Gaudeamus” din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (anii 1985-1987), ansamblu coordonat de prof. univ. dr. Gheorghe Oprea, iar din 1987 activează în Corul Naţional de Cameră „Madrigal. Din 2003 este colaborator al Cvartetului bărbătesc „Artis Voice Quartet” (impresariat de SonArt Artist Management & Records). Totodată, a îndeplinit şi funcţiile de director adjunct artistic şi director general adjunct al Corului „Madrigal”, în prezent deţinând din nou funcţia de maestru de cor al acestui valoros ansamblu.

 

Dirijorul Emanuel Pecingină:

«De ce concert a cappella? Pentru că, în acest tip de concert, corul devine entitate de sine stătătoare cu o responsabilitate sporită, spre deosebire de concertele vocal-simfonice în care corul este o componentă, alături de orchestră, a edificiului sonor. Prin natura lor, concertele a cappella sunt mai apropiate de publicul care iubeşte creaţia corală.

De ce un concert „In memoriam Marin Constantin”? Pentru că dirijorul concertului, Emanuel Pecingină, este un produs al şcolii de cânt şi dirijat coral, fondată de maestrul Marin Constantin, creatorul Corului Naţional de Cameră „Madrigal” din Bucureşti, în 1963.

În aceste zile, când se împlinesc şase luni de la trecerea la cele veşnice a maestrului, concertul din această seară reprezintă un omagiu adus marii personalităţi Marin Constantin de unul din discipolii săi».

 

Partea I: Muzică renascentistă

Orlando di Lasso (1532-1594): „Matona, mia cara”

Johann Hermann Schein (1586-1630): „Wenn Filli ihre”

Tomas Luis da Vittoria (1548-1611): „Ave Maria”

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/1526-1594): „I vaghi fiori”

Claudio Monteverdi (1567-1643): „Lasciatemi morire!”

Pierre Passereau (1509-1547): „Il est bel et bon”

Carlo Gesualdo da Venosa (1566?-1613): „Io tacerò”

Josquin des Pres (c. 1450/1455-1521): „El grillo”

Claude de Sermisy (c. 1490-1562): „Languir me fais”

Thomas Morley (1557/1558-1602): „Fire, Fire”

Alessandro Scarlatti (1660-1725): „Exultate Deo!”

Partea a II-a: Muzică românească veche, clasică şi de secol XX

Marin Constantin (1925-2011): „Cântec de leagăn” (solistă: soprana Mirela Duţă)

George Enescu (1881-1955): „Waldgesang”

Filotei Monahul (sec. XIV-XV, imnograful Mănăstirii Cozia): „Pripeala” (solist: basul Florin Neagoie)

Dumitru Georgescu Kiriac (1866-1928): „Am umblat pădurile”

Paul Constantinescu (1909-1963): „Doina oltenească” (solist: baritonul Laurenţiu Goşnea)

Mihail Jora (1891-1971): „Mă mieram”

Iacob Mureşianu (1812-1887): „Neică, neiculiţă”

Francisc Hubic (1883-1947): Suită din Bihor

Anatol Vieru (1926-1998): „Efemeride”