Guvernul României a adoptat, la sfârşitul lunii august, o hotărâre ce priveşte aprobarea unor investiţii strategice, care urmează să fie pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat. Printre acestea, se află şi o linie ferată de mare viteză ce leagă Craiova de capitala Bulgariei, într-o reţea în care se regăsesc poli de dezvoltare din ţară şi din străinătate.
Este vorba despre linia ferată de mare viteză Bucureşti-Craiova/ Sofia-Timişoara/ Belgrad-Cluj/ Budapesta, o investiţie deosebit de importantă, incusă în Master Planul de Transport.
„Craiova va fi legată de Sofia printr-o linie ferată de mare viteză. Aceasta va reduce, în primul rând, timpul petrecut pe drum de către călători. Ceea ce mi-am dorit, ca parlamentar de Dolj, este ca oamenii din Craiova şi din judeţ să poată să aibă acces rapid, cu un transport de calitate, către locurile pe care doresc să le viziteze, indiferent de motiv şi cu ce scop. Astfel, Craiova va fi legată de Bucureşti, Sofia, Timişoara, Belgrad, Cluj şi Budapesta, ceea ce înseamnă orizonturi deschise şi noi oportunităţi. Totodată,va fi încurajată atragerea turiştilor, dar şi a investitorilor, prin crearea de sectoare specializate, cât şi a celor care doresc să lucreze în România, în domeniile dezvoltate deja sau care vor fi în curs de dezvoltare. Consider că investiţia este una binevenită şi că va atrage cu sine numai lucruri bune pentru zona noastră”, a punctat deputatul PSD de Dolj, Eliza Peţa-Ştefănescu.
Linia ferată de mare viteză are o lungime de aproximativ 1.275 de kilometri şi urmează să fie operată de către operatorul privat desemnat pe o perioadă de 49 de ani. În acest timp, investitorul respectiv va obţine venituri atât din taxa de utilizare a căii ferate şi din operare, cât şi din subvenţiile acordate de stat.
„Necesitatea acestei investiţii şi realizarea ei sunt deosebit de importante, cu atât mai mult cu cât vorbim despre o alternativă la transportul cu autovehiculele. Într-o lume în care poluarea ridică atât de multe probleme, iată ca această linie de cale ferată de mare viteză ar fi una dintre soluţii pentru zona noastră. Gândiţi-vă câte persoane, poate, parcurg distanţele dintre oraşele de pe ruta acestei linii ferate şi ce impact ar avea dacă fiecare ar renunţa la automobilul personal pentru realizarea călătoriei. Vorbim, deci, şi despre economisirea de timp, despre încurajarea turismului, a investiţiilor şi a forţei de muncă, dar şi despre protecţia mediului”, a mai precizat deputatul PSD de Dolj, Eliza Peţa-Ştefănescu.
Alături de acest proiect vital pentru Craiova, Guvernul României a mai aprobat, în primăvara anului acesta, un alt proiect important pentru zonă, în primul pachet de investiţii strategice care vor fi realizate tot prin parteneriat public-privat. Este vorba despre Autostrada Bucureşti – Craiova – Calafat – Drobeta-Turnu Severin – Lugoj, denumită şi „Autostrada Sudului“, în lungime de aproximativ 550 kilometri. Aceasta va asigura conectivitatea între Bucureşti şi graniţele de sud şi de vest ale României, cu Bulgaria prin intermediul podului de la Calafat, respectiv Serbia, implicit cu sudul şi vestul Europei, traversând zona istorică a Olteniei.