Ultimele discuţii pentru învăţământul dual

0
83

simona-ciuluAstăzi, se încheie dezbaterea publică, demarată de către reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în ceea ce priveşte învăţământul dual, unul care poate forma specialişti , în tot ceea ce înseamnă acest concept. Practic, este vorba de implicarea directă a operatorilor economici în şcolarizarea tinerilor, prin parteneriate cu unităţile de învăţământ.

De ani de zile se tot vorbeşte de învăţământul dual, unul care implică, în parteneriat, atât operatorii economici cât şi instituţiile de învăţământ, cu precădere cele care vin din filiera tehnologico-profesională. Au dispărut, de-a lungul anilor, foarte mulţi specialişti din domeniul tehnic, iar  generaţiile care vin din urmă se arată sărace în oferta prezentată. Învăţământul profesional de trei ani nu-şi arată, deocamdată, rezultatele aşteptate, cursurile de ucenici nu au nici ele beneficiile visate, iar ultima şansă a rămas la „dual”. S-a tot discutat, s-a tor vorbit, ani de zile, pe româneşte „s-a bătut apa în piuă”. Se pare că, acum, ar apărea câţiva sorţi de izbândă. „Metodologia se va pilota la solicitarea operatorilor economici interesaţi, aceasta fiind şi noutatea, în unităţile de învăţământ cu care aceştia au încheiat contracte cadru pentru formarea profesională a elevilor, din învăţământul profesional, începând cu anul şcolar 2016/2017. Lista unităţilor de învăţământ şi a agenţilor economici care vor participa la programul-pilot va fi aprobată prin ordin al ministrului MENCS. Această formă asigură oportunităţi sporite de educaţie şi formare profesională de calitate, în relaţie cu un potenţial loc de muncă, iar elevii beneficiază de susţinere financiară din partea operatorului economic , pe baza unui set de criterii clare, stipulate în contractele individuale de practică, cu obiective care pot asigura cerinţele europene din domeniu. Va fi organizat după clasa a VIII-a, ca parte a învăţământului secundar superior. Din experienţa mea, pot spune că este un concept fundamental în ceea ce ţine de pregătirea profesională, iar cooperarea între operatorii economici şi instituţiile de învăţământ poate duce la o inserţie mai bună pe piaţa muncii, ţinând cont de cerinţe şi de pregătire”, a precizat prof.  Simona Ciulu (foto), inspector şcolar cu responsabilităţi în învăţământul tehnologic şi profesional, în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.