Ford a demarat, ieri, oficial, la Craiova producţia de serie a modelului de clasă mică B-Max, iar în curând uzina va fabrica şi un nou motor pe benzină, de 1,5 litri. Tot la Craiova, luna trecută, oficialii companiei americane lansau producţia motorului de top în clasa sa, Ford EcoBoost de 1,0 litri – Motorul Internaţional al Anului 2012. Ford a investit peste 500 de milioane de euro (aproape 650 de milioane USD) pentru modernizarea şi dezvoltarea fabricii de autovehicule din Craiova. Din 2013 producţia ar trebui să se dubleze, la 120.000 unităţi pe an, potrivit oficialilor Ford, iar peste 90% din maşinile produse la Craiova vor lua calea exportului. Primul client al lui Ford B-Max a fost chiar preşedintele României, Traian Basescu, care a cumpărat o maşină de culoare roşie pe care a condus-o aproximativ 30 de metri în incinta uzinei, declarând la coborâre: “Tehnologic, este cu două-trei clase peste tot ce se produce în România”.
Ford Motor Company a început, ieri, producţia de serie a automobilelor la noua sa fabrică de înaltă tehnologie din Craiova, în care s-au investit peste 500 de milioane de euro (aproape 650 de milioane USD). În total, Ford investeşte peste 675 de milioane de euro (aproape 875 milioane USD) în producţia de motoare şi vehicule în România. Prima maşină care se construieşte la Craiova este Ford B-MAX, ingeniosul vehicul monovolum din segmentul B, produs exclusiv în fabrica din România. Ford B-MAX oferă cel mai bun acces din clasa sa în habitaclu datorită caracteristicii sale unice de a integra pilonul central în portierele faţă tradiţionale şi clasice şi portierele spate glisante, asigurând o deschidere neîntreruptă de 1,5 metri ce facilitează accesul.
Primul B-Max a fost cumpărat de Traian Băsescu
La eveniment a participat ca invitat de onoare preşedintele României, Traian Băsescu. Şeful statului a spus, la lansarea noului model Ford B-MAX, că vrea să fie primul român care cumpără această maşină. „Aş vrea să mulţumesc tuturor celor care astăzi sunt angajaţi la Ford. Faptul că într-o perioadă de criză o companie de talia Ford nu a abandonat proiectul de la Craiova este, dacă vreţi, cea mai mare carte de vizită cu privire la încrederea pe care investitorii străinii merită să o aibă în România. Aţi trecut printr-o perioadă dificilă toţi, chiar prin momente când poate aţi avut impresia că proiectul de la Craiova s-a aflat sub semnul întrebării şi, pe bună dreptate, v-aţi pus aceste întrebări. Industria automobilului a fost puternic lovită de criză în anii 2009-2010. Şi, totuşi, dincolo de scepticismul situaţiei globale au fost câţiva oameni care au spus: noi mizăm pe România şi pe Craiova. Şi aceştia au fost domnul Fleming şi domnul Odell. Lucru pentru care le mulţumesc. Probabil că în cel mai scurt timp Craiova va fi aşezată pe piaţa tehnologiei de top în industria automobilului, iar faptul că forţa de muncă din România s-a putut adapta la producţia de automobile de asemenea performanţe este proba că românii pot orice atunci când vor şi atunci când sunt bine conduşi de managementul lor. Eu vreau să le mulţumesc tuturor salariaţilor de la Ford Craiova, vreau să le mulţumesc cu anticipaţie şi celorlalţi, care vor veni până în 2014, când uzina va ajunge la circa 6.000 de muncitori”, a subliniat Traian Băsescu. El a ţinut să le arate celor prezenţi la evenimentul organizat de Ford şi documentele prin care a achiziţionat maşina.
Cele mai avansate produse ale Ford
Noul B-MAX va fi de vânzare în Europa spre sfârşitul acestui an şi va fi lider de clasă la consumul de combustibil şi emisii CO2 în ambele versiuni de motorizare – motorină şi benzină. De exemplu, având sistemul Ford Auto-Start-Stop ca standard, motorul EcoBoost de 1,0 litri şi 120 CP al Ford B-MAX atinge emisii CO2 de 114g/km şi un consum de combustibil de 4,9 l/100 km (57,6 mpg), fiind cu 15% mai economic decât principalii săi competitori. B-MAX va fi disponibil cu ambele versiuni de 100 CP şi 120 CP ale motorului EcoBoost de 1,0 litri, câştigător al prestigiosului premiu Motorul Internaţional al Anului 2012 acordat la începutul acestei luni. Ambele versiuni ale EcoBoost 1,0 litri sunt de asemenea construite la Craiova. „Este o zi specială pentru Ford Motor Company, pentru fabrica noastră din Craiova şi pentru România. Aceasta este o fabrică de înaltă tehnologie, unde se construiesc două dintre cele mai avansate produse ale Ford – Ford B-MAX şi Motorul Internaţional al Anului 2012, motorul pe benzină EcoBoost de 1,0 litri – la cele mai înalte niveluri de calitate pentru clienţii noştri”, a spus Stephen Odell, preşedinte şi CEO, Ford Europa.
B-MAX va fi prima maşină în Europa ce oferă Ford SYNC
B-MAX se numără, de asemenea, printre maşinile mici cele mai avansate din punct de vedere tehnologic din Europa. Este echipat cu Active City Stop, ce poate sesiza o posibilă coliziune la viteză mică şi acţionează automat asupra frânelor. B-MAX va fi prima maşină în Europa ce oferă Ford SYNC cu Emergency Assistance, sistemul avansat de asistenţă a şoferului, controlat prin voce. Siguranţa este un alt punct forte pentru noul vehicul. Ford se aşteaptă ca B-MAX să primească un punctaj de cinci stele de la Euro NCAP conform noului şi mai exigentului protocol. „Producţia de serie de automobile şi motoare la Craiova aduce un nivel nou de producţie sofisticată în Europa de Est. Astăzi (n.r. – ieri) Craiova este una din cele mai competitive şi moderne fabrici de producţie în reţeaua globală de fabricaţie a Ford şi, într-adevăr, din industria auto globală, cu facilităţi de înaltă tehnologie cum este, de exemplu, secţia de vopsitorie de înaltă clasă”, a spus John Fleming, vicepreşedinte Producţie şi Forţă de muncă, Ford Motor Company. Ford a confirmat, de asemenea, ieri, începerea construcţiei unui al doilea motor la Craiova, motorul de 1,5 litri pe benzină, ce va intra în producţie de serie la începutul anului viitor.
Traian Băsescu, preşedintele României: „Mi-aş dori mult ca în timp şi aici, la Craiova, pornind de la realitatea pe care oraşul o oferă – o universitate, licee tehnice –, sau în apropiere să se dezvolte un centru de excelenţă”.
Călin Popescu Tăriceanu, fost premier al României: „Fordul B-Max îmi place foarte mult, din două motive. Este un mini monovolum extrem de reuşit în ceea ce înseamnă aplicabilitatea interioară, finisajele de foarte bună calitate şi aş spune că este senzaţional sistemul de uşă culisantă care dă un acces extraordinar în interior şi, bineînţeles, acest motor faimos care, iată, primeşte cel mai prestigios premiu pentru cel mai bun motor al anului 2012, este vorba de motorul de 1 litru în trei cilindri, care pare o mică minune a tehnicii”.
MARGA BULUGEAN şi RADU ILICEANU