Pactul pentru Fiscalitate (PFP) a lansat, în cadrul unui eveniment găzduit de Camera de Comerț și Industrie a României, studiul sociologic „Percepții despre Fiscalitatea din România”, realizat la comanda PFP de către Biroul de Cercetări Sociale. Studiul a măsurat percepția populației adulte a României față de 3 teme legate de fiscalitate: reacția față de o serie de măsuri de sporire a încasărilor bugetare și față de cota unică versus impozitul progresiv, atitudinea față de administrația statului și față de funcționarii publici și orientările și valorile economice și politice.
Datele colectate și interpretate arată atitudinea românilor față de o serie de măsuri fiscale, astfel:
- 79% sunt de acord cu sporirea controalelor fiscale în zonele cu risc ridicat de evaziune fiscală. 12,5% se opun controalelor.
- 78% susțin verificarea situației fiscale a tuturor contribuabililor și sancționarea severă a celor care practică evaziunea fiscală. 12,3% se opun.
- 58,7% sunt de acord cu impozitarea mai mare a celor care dețin mai multe case, terenuri, mașini, averi. 27% se opun impozitării progresive în funcție de venituri și proprietăți.
- 56% vor ca toți salariații să plătească impozit pe salariu și să dispară reducerile fiscale pentru IT-iști, constructori, măcelari, etc. 21,5% se opun acestei măsuri.
- 31,2% susțin un impozit pe profit de 16% pentru microîntreprinderi în locul impozitului de 1 și 3% din cifra de afaceri. 26% se opun acestei măsuri, iar 43% nu se pronunță
Totodată, studiul relevă o serie de schimbări în orientările valorice din societatea românească: tinerii sub 30 ani aderă la progresism și susțin măsuri etatiste mai accentuat decât tinerii din urmă cu 1-2-3 decenii, femeile devin susținătoare a statului pe măsură ce intră mai mult în funcții și sunt adepte ale progresismului mai mult decât bărbații, iar persoanele care depășesc 60 ani devin de stânga, în ciuda faptului că în trecut au susținut idei de dreapta deoarece dependența de stat îi face să susțină mai multe diferențieri, drepturi și privilegii.
Metodologia folosită au fost interviurile realizate prin telefon de către o echipă de 33 operatori ai Biroului de Cercetări Sociale în perioada 9-14 iunie 2022. Fiecare temă a fost măsurată utilizând mai multe întrebări. Chestionarul a avut 56 întrebări, la care s-au adăugat cele socio-demografice (sex, vârstă, educație, mediu de rezidență, zonă geografică). Eșantionul a cuprins 1.104 persoane, domiciliate în 242 localități urbane și rurale din toate județele țării. Au fost excluse persoanele care locuiesc în străinătate.